×
×

شیر الاغ لیتری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان/ افزایش قیمت الاغ به دلیل قاچاق سوخت

  • کد نوشته: 478602
  • ۱۷ اردیبهشت ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، سود حاصل از پرورش الاغ بسیاری از کشورها از جمله چین، ایتالیا و صربستانی‌ها را متقاعد کرده است که پرورش این حیوان را با جدیت دنبال کنند این در حالیست که پرورش‌دهندگان الاغ در ایران نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه کد بهداشتی […]

    شیر الاغ لیتری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان/ افزایش قیمت الاغ به دلیل قاچاق سوخت
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایلنا، سود حاصل از پرورش الاغ بسیاری از کشورها از جمله چین، ایتالیا و صربستانی‌ها را متقاعد کرده است که پرورش این حیوان را با جدیت دنبال کنند این در حالیست که پرورش‌دهندگان الاغ در ایران نه تنها حمایت نمی‌شوند بلکه کد بهداشتی برای صادرات این محصولات به آنها داده نمی‌شود.

    مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه پرورش الاغ در برنامه‌های جهاد کشاورزی دیده نشده است، گفت: یک واحد پرورش الاغ در گناباد به صورت سنتی اقدام به تولید شیر الاغ می‌کند اما از آنجایی که این واحد از سازمان جهاد کشاورزی مجوز دریافت نکرده است نظارتی بر فعالیت این واحد پرورشی وجود ندارد و در نتیجه کمک یا تسهیلاتی برای پرورش الاغ و تولید شیر به آنها تخصیص داده نمی‌شود.

    همچنین در این رابطه علی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: پرورش الاغ در ایران پروانه‌دار نیست و برای نخستین بار در گناباد اقدامات اولیه برای اخذ پروانه پرورش الاغ صورت گرفته است.

    وی با اشاره به گران شدن نهاده‌ها در بازار آزاد، گفت: نهاده دولتی برای پرورش الاغ تخصیص داده نمی‌شود و پرورش دهندگان الاغ مجبورند نهاده‌ها را به صورت آزاد تهیه کنند.

    عدم تخصیص نهاده به پرورش‌دهندگان الاغ

    علی اکبر جمهوری پرورش دهنده الاغ در گناباد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، گفت: کلمه الاغ باعث شده است که پرورش آن در ایران بازدارنده شود این در حالیست که همه تولیدات این حیوان ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد و اگر ما پرورش‌ الاغ نداشته باشیم، نسل خر در ایران منقرض می‌شود.

    وی با اشاره به اثبات خواص شیر الاغ در بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: شیر الاغ برای درمان بیماری‌هایی چون سیاه سرفه، تنگی نفس و آسم بسیار موثر است. قیمت شیر الاغ در گناباد لیتری ۲۰۰ هزار تومان است اما در تهران لیتری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

    جمهوری قیمت پنیر الاغ در اروپا را کیلویی ۸ تا ۱۰ میلیون تومان دانست و افزود: برای تولید هر کیلو پنیر ۳۵ تا ۴۰ کیلو شیر لازم است. دیگر محصول تولیدی از الاغ عنبر نسارای است که در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها قابل استفاده است این محصول ویروس کش قوی است و بسته ۸ تایی عنبر نسارای ۱۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

    وی با بیان اینکه قیمت الاغ شیرده حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان است، افزود: قیمت الاغ در سراوان استان سیستان و بلوچستان ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان شده است چرا که با الاغ قاچاق سوخت انجام می‌شود.

    این فعال اقتصادی با اشاره به افزایش پرورش الاغ در چین، گفت: پرورش الاغ علاوه‌ بر اشتغال آفرینی می‌تواند ارز قابل توجهی برای کشور ایجاد کند محصولاتی چون پنیر، شیر، روغن و صابون الاغ در کشورهای چون ترکیه خواهان زیادی دارد. ترکیه متقاضی خرید پنیر الاغ است اما از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی کد بهداشتی برای این محصول صادر نکرد نتوانستیم پنیر را به ترکیه صادر کنیم.

    جمهوری با بیان اینکه موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری پرورش روستایی از سوی جهاد کشاورزی شده‌ایم، افزود: نهاده دامی با نرخ دولتی برای پرورش الاغ به پرورش دهندگان تخصیص داده نمی‌شود؛ ما کاه را کیلویی ۷ هزار تومان و یونجه را کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان خریداری می‌کنیم. الاغ مانند گاو و گوسفند خوراکش محدود نیست و همه ساعت در حال جویدن است الاغ هر چه بیشتر راه برود میزان شیردهی آن افزایش پیدا می‌کند و هر چند ساعت یک بار می‌توان شیر آن را انجام دوشید.

    به گفته وی؛ دامپزشکی سالی یکبار بر روند فعالیت واحد تولیدی ما نظارت دارد و الاغ‌ها را واکسینه می‌کند.

     این پرورش دهنده دام خاطر نشان کرد: تامین اجتماعی ابتدا کارگران فعال در واحد تولیدی ما را به این بهانه که کد برای کارگران پرورش الاغ تعریف نشده است به تعویق می‌انداخت اما در نهایت و با پیگیری‌های ما در نهایت دامداری الاغ مانند گاوداری شناخته شد و موفق به بیمه کردن کارگران خود شدیم .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *