×
×

صادرات آبزیان ۳۹ درصد رشد کرد

  • کد نوشته: 3759
  • ۱۲ آذر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: امسال در هر یک از ردیف‌های کالا‌های صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته‌ایم. وی افزود: سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال […]

  • به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عیسی گلشاهی مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: امسال در هر یک از ردیف‌های کالا‌های صادراتی آبزیان حداقل ۱۸ درصد رشد صادرات داشته‌ایم.

    وی افزود: سال گذشته، سهم صادرات آبزیان فرآوری شده در اشکال مختلف مانند کنسرو، ناگت، برگر، ماهی ریز خشک شده و فیله شده نسبت به مجموع صادرات محصولات شیلاتی حدود ۸ درصد بوده است.

    گلشاهی با اشاره به تولید ۱.۲ میلیون تن انواع آبزیان دریایی و پرورشی در کشور بیان کرد: از این میزان تولید، قریب به ۳۵۰ هزار تن آبزی در کشور فرآوری می‌شود.

    این مقام مسئول ادامه داد: از ۳۵۰ هزار تن آبزی فرآوری شده ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن فقط مربوط به تون ماهیان صنعتی است که در صنایع کنسرو استفاده می‌شود، بخشی مربوط به ماهیان ریز شمال و جنوب کشور مانند کیلکا و ساردین است که قسمتی از آن به صورت کنسرو در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و سایر آن هم به صورت ساده، خشک شده و یا برای تولید پودر ماهی استفاده می‌شود.

    به گفته وی در بخش ماهیان تجاری، برخی از ماهیان کم حجم صید مشخص دارند مانند ماهیان شیر، انواع حلوا، شوریده و سلطان ابراهیم در چرخه فرآوری قرار گرفته و به صورت فیله، قطعه بندی شده و بسته بندی شده در بازار عرضه می‌شود.

    مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: امسال برای نخستین بار، ماهیان گرمابی مانند کپور نقره‌ای و کپور معمولی و قزل آلا که عمدتا به صورت تازه خوری مصرف می‌شدند در چرخه فرآوری قرار گرفتند.

    وی گفت: برآورد‌ها نشان می‌دهد با افزایش تولید داخل، واردات آبزیان کاهش و گرایش واحد‌های فرآوری به ماهیان تولید داخل بیشتر شده است.

    گلشاهی با بیان این که در حال حاضر ۴۰۰ واحد فرآوری آبزیان در کشور داریم، تصریح کرد: از این تعداد ۱۲۸ واحد در زمینه فرآوری آبزیان به صورت استخوان گیری شده، استیک شده، قطعه بندی و بسته بندی شده فعالیت می‌کنند.

    وی ارزش افزوده در حوزه آبزیان را بسته به نوع فرآورده و تعداد کالا بین ۲۸ تا ۱۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: در گروه آبزیان، محصولات فرآوری شده ارزش افزوده خوبی ایجاد می‌کند و ضمانت کننده سود زنجیره تولید هستند.

    گلشاهی در پایان تصریح کرد: با این حال در تمام دنیا، مردم تا زمانی که به آبزیان تازه با کیفیت دسترسی داشته باشند کمتر به سمت آبزیان منجمد و یا فرآوری شده می‌روند و اگر به سمت فرآوری شده‌ها بروند، محصولاتی را انتخاب می‌کنند که ویژگی سهولت در مصرف را داشته باشند.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *