×
×

صادرات به افغانستان، فرصت‌ها و راهکارها

  • کد نوشته: 9012
  • ۲۵ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • اولویت دولت افغانستان در بخش اقتصاد است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام داده که عمده آن در بخش صنعت مواد غذایی، برق، انرژی خورشیدی و بادی است. از نظر اقتصادی این کشور وابسته به کشورهای خارجی می‌باشد و یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، که با کمک کشورهایی مانند ایران، اقتصاد آن […]

    صادرات به افغانستان، فرصت‌ها و راهکارها
  • اولویت دولت افغانستان در بخش اقتصاد است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام داده که عمده آن در بخش صنعت مواد غذایی، برق، انرژی خورشیدی و بادی است. از نظر اقتصادی این کشور وابسته به کشورهای خارجی می‌باشد و یکی از فقیرترین کشورهای جهان محسوب می‌شود، که با کمک کشورهایی مانند ایران، اقتصاد آن رشد داشته است. کشور افغانستان با مشکلات اقتصادی مواجه است و تبادل اقتصاد بین ایران و افغانستان در زمینه مختلف در تجارت، امر زیربنایی و مطالعاتی است و منجر به بهبود اقتصاد می‌شود.

    بر اساس آمار به‌دست‌آمده از گمرک ایران، در سال ۹۷، میزان صادرات ایران به افغانستان ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال ۹۶ از لحاظ ارزشی ۵٫۱۱ درصد رشد داشته است. در مقابل از این کشور ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیون دلار وارد ایران شده که هم تراز نبودن آمار صادرات و واردات این کشور را می‌توان به شرایط نابسامان اقتصاد افغانستان و نوسانات پیش‌آمده در ارزش پول‌های ملی دو کشور نسبت داد.

    همچنین چشم‌انداز توسعه روابط اقتصادی دو کشور، تجارت ۵ میلیارد دلاری ترسیم شده است.

    در بحث مواد غذایی و شوینده از کالای ایرانی استقبال خوبی می‌شود و اکثر مردم افغانستان از کیفیت کالاهای ایرانی راضی بوده‌اند.

    بازار بکر و مناسبی در بخش پروژه‌ها در کشور افغانستان وجود دارد، از ۱۲ سال گذشته پروژه‌های مختلفی از سوی وزارت اقتصاد و انرژی افغانستان در حال اجرا است و به دلیل اشتراکات فرهنگی بین دو ملت ایران و افغانستان این پروژه‌ها در حال پیشرفت است. این پروژه‌ها رقمی شامل صد میلیارد دلار دارد و از جمله آن‌ها نیروگاه کابل و شمال افغانستان است که شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف فعالیت داشته‌اند.

    صادرات کالاهای بی‌کیفیت به افغانستان منجر به ایجاد بازار یک بار مصرف در این کشور می‌شود و باید جلوی صادرات کالاهای بی‌کیفیتی که از استاندارد لازم برخوردار نیست و در واقع شبه استاندارد کالاهای ایرانی است گرفته شود.

    در حال حاضر صادرات به افغانستان بیشتر از کشورهای پاکستان، ایران، ترکیه و چین است و صادرات از ایران به این کشور بیشتر شامل شیرآلات و مواد ساختمانی و کالاهایی نظیر پارچه، پتروشیمی و مشتقات نفتی است.

    مهم‌ترین اقلام صادراتی به افغانستان شامل مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی به‌ویژه گچ و سیمان می‌باشد و سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه کالای وارداتی از افغانستان به ایران است. مواد نفتی و مشتقات پتروشیمی، مواد غذایی مانند شیرینی‌جات، انواع نان، رب گوجه فرنگی و غیره، تجهیزات ساختمانی مانند انواع کابل، سیم، مفتول، سیمان و مواد شوینده و بهداشتی و بسیاری اقلام دیگر از جمله کالاهایی هستند که در فهرست صادرات به افغانستان قرار دارند.

    با معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، هدف ایران و افغانستان این است که این بندر به عنوان محور اصلی واردات و صادرات دو کشور در نظر گرفته شود.

    هیچ گونه مشکلی در روابط مالی و زمینه‌های دیگر بین این دو کشور وجود ندارد. برای بالا رفتن تراز تجاری ایران با افغانستان، این موضوع بستگی به دولت این کشور دارد و اگر بحث‌های امنیت‌ اقتصادی، سرمایه‌‌گذاری و کمک‌های خارجی به افغانستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، باعث افزایش صادرات ایران به این کشور می‌شود.

    بحث قیمت مهم‌ترین فاکتور در صادرات محصولات ایرانی به افغانستان می‌باشد، اما ایران همیشه سعی کرده تا در بحث کیفیت و مسائل صادراتی و خدمات پس از فروش دقت‌های لازم را انجام دهد، در حالی که قیمت کالاها هنوز فاکتور مهمی برای صادرات به این کشور محسوب می‌شود. زبان و مذهب مشترک بین ایران و افغانستان سبب شده تا زمینه‌ خوبی برای سرمایه‌گذاری تجار ایرانی فراهم شود.

    کیفیت بالای کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای پاکستانی و نامصون بودن راه‌های پاکستان از دلایل افزایش صادرات ایران به افغانستان می‌باشد. میانگین صادرات به افغانستان طی ده سال پیش، صد میلیون دلار بوده اما در حال حاضر به بیش از یک میلیارد دلار در سال رسیده است. طبق گفته‌های مسئولان افغانستان، میزان صادرات ایران بیشتر از این رقم‌ها برآورد شده است.

    علیرغم نزدیکی ذائقه افغان‌ها به ایرانی‌ها و نزدیکی فرهنگ دو کشور متاسفانه تجار ایرانی نتوانسته‌اند از این فرصت صادراتی ویژه استفاده چندانی نمایند. شناخت درست فرصت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی این کشور، ایجاد امنیت خرید و تجارت، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات قیمت و آموزش‌های صحیح و راهبردی به شرکت‌های ایرانی از مولفه‌های مهم توسعه صادرات به کشور غنی افغانستان است که باید در دستور کار جدی مقامات ایرانی در جهت توسعه صادرات غیرنفتی و مقابله با تحریم‌های اقتصادی قرار گیرد.

    سرویس خبری : بین الملل

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *