×
×

صادرات خرما مستلزم گواهی ارتقای سلامت است

  • کد نوشته: 482616
  • ۲ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، کبری توکلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به این که مرحله داشت نخلستان‌ها و مصرف سموم و کودهای شیمیایی آغاز شده بنابراین نخلداران باید هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) اقدام کنند. […]

    صادرات خرما مستلزم گواهی ارتقای سلامت است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، کبری توکلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به این که مرحله داشت نخلستان‌ها و مصرف سموم و کودهای شیمیایی آغاز شده بنابراین نخلداران باید هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) اقدام کنند.

    وی بیان کرد: نظر به اینکه مصرف بخشی از آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در بسترهای تولید پیش از آغاز فصل زراعی انجام می‌شود ضروری است همه متقاضیان صادرات خرما هر چه سریع‌تر در سامانه سماک ثبت نام کنند.

    توکلی اظهار کرد: در صورت ثبت نام نکردن در سامانه سماک، گواهی ارتقای سلامت صادر نمی‌شود و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ از صادرات محصولات فاقد کد QR جلوگیری می‌شود.

    معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: با ثبت نام به موقع باغداران در سامانه یاد شده و دریافت کد شناسه انتظار می‌رود بخش زیادی از تولید به خارج از کشور صادر شود.

    وی یادآور شد: سالانه ۱۷۰ هزار تن خرما از سطح ۳۴ هزار هکتار از نخیلات استان تولید و به طور میانگین ۳۰ درصد این محصول صادر می‌شود.

    توکلی با بیان اینکه گوجه فرنگی و خرما از عمده‌ترین محصولات استان بوشهر است که تا کنون در سامانه سماک ثبت شده است، ادامه داد: سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی از تیر ماه سال گذشته با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی طراحی شده است که در آن امکان رعایت همه پروتکل‌های بین المللی در صادرات فراهم شده و بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات وجود ندارد.

    وی ادامه داد: بر این اساس علاوه بر روند کاشت، داشت و برداشت، همه روند انبارداری، بسته بندی، برچسب زنی و صادرات تحت نظر این سامانه قرار می‌گیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *