×
×

صادرات دام شروع نشده، متوقف شد!

  • کد نوشته: 476965
  • ۱۶ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، ادامه کشمکش ها بر سر دلایل برگشت محصولات کشاورزی، شروع و توقف ناگهانی صادرات دام زنده و کاهش قیمت تخم مرغ از جمله مهم ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود. برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی کشور طی هفته‌های […]

    صادرات دام شروع نشده، متوقف شد!
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، ادامه کشمکش ها بر سر دلایل برگشت محصولات کشاورزی، شروع و توقف ناگهانی صادرات دام زنده و کاهش قیمت تخم مرغ از جمله مهم ترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری بود.

    برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی کشور طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده این محموله‌ها که شامل فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه، سیب زمینی صادراتی به ازبکستان و کیوی صادراتی به هندوستان بوده که عودت آنها منجر به گمانه زنی‌های فراوان درباره سلامت محصولات کشاورزی تولیدی ایران شده است. به اعتقاد کارشناسان با توجه به حجم محصولات کشاورزی صادراتی درباره محصولات برگشت خورده بزرگنمایی شده است، در همین زمینه مسعود بصیری سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:طی هفته‌های اخیر محصولات کشورهایی مثل پاکستان، مصر و ترکیه نیز از روسیه برگشت خورده ضمن اینکه برای یک محصول چینی نیز چنین اتفاقی افتاده و حدود یک سال است که این کشور در حال مذاکره با روسیه است تا صادرات خود را از سر بگیرد اما هنوز موفق به انجام آن نشده بنابراین این یک روال طبیعی در تجارت جهانی است و اعداد و ارقامی که درباره محصولات ایرانی وجود داشت، به اندازه‌ای نبود که تا این حد جنجال‌آفرین باشد.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر اینکه حدود پنج درصد محصولات صادراتی ایران به بازارهای جهانی برگشت می‌خورد، گفت: صادرات ما در هشت ماهه امسال ۵.۵ میلیون تن بوده که تنها چند کامیون و محموله کوچک برگشت خورده است بنابراین میزان محصولات برگشتی بسیار بسیار بسیار کمتر از پنج درصد بود.

    صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای اوراسیا بی‌وقفه ادامه دارد

    در این زمینه، شاهپور علایی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز عنوان کرد که صادرات چای، پسته، سیب‌زمینی، زعفران، لیمو، نارنگی، کرفس و بادمجان به کشور روسیه ادامه دارد و هیچ برگشتی نداشته است.

    آفت «شپشک سفید خرزهره» در باغات ایرانی مشاهده نشده است

    همچنین در حالی که برگشت محموله‌های کیوی ایرانی از هند خبرساز و عنوان شده که دلیل این عودت وجود «شپشک سفید خرزهره» روی کیوی‌های ایرانی بوده، مهدی مین باشی معینی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌ها مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در نامه‌ای به معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده که بر اساس گزارش‌ها و مستندات موجود «شپشک سفید خرزهره» روی میوه کیوی در استان‌های شمالی کشور گزارش نشده است.

    ازبکستان: سیب زمینی های صادراتی ایران سالم است

    در همین راستا آژانس حفظ نباتات قرنطینه جمهوری ازبکستان اعلام کرد که هیچ گونه آفتی بر روی سیب زمینی های صادراتی ایرانی به این کشور مشاهده نشده است.

    جزئیات اجرای طرح کشت فراسرزمینی/ تنها ۴ محصول تحت پوشش هستند

    از دیگر اخبار مهم کشاورزی در هفته جاری اعلام جزئیات کشت فراسرزمینی بود که در این راستا در همین زمینه محسن شاطرزاده، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو باخبرنگار مهر درباره جزئیات طرح کشت فراسرزمینی گفت:فقط چهار محصول ذرت، سویا، جو و دانه های روغنی شامل کلزا و آفتابگردان تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

    صادرات دام شروع نشده، متوقف شد

    از جمله خبرهای مهم کشاورزی در هفته جاری آغاز صادرات دام زنده و توقف زودهنگام آن در ادامه اجرای سیاست های منسوخ تنظیم بازاری بود. ۱۱ دی ۱۴۰۰ افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک در گفتگو با خبرنگار مهر از صادرات اولین محموله دام سبک به کشور عراق خبر داد و گفت: دامداران کشور ماه‌ها با مشکل مازاد دام مواجه بودند و همین مساله گرفتاری‌های زیادی را برای آنان ایجاد کرده بود که در نهایت با برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی بستر صادرات دام و خرید حمایتی آن توسط دولت آغاز شد.

    با این وجود ۴ روز بعد یعنی در تاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۰ خبر آمد که صادرات دام متوقف شده و در همین راستا

    دادرس در گفتگو با خبرنگار مهر از توقف صادرات دام زنده خبر داد و گفت: حدود ۲ هزار رأس دام قرار بود از منطقه فسای استان فارس به هرمزگان برود و از آنجا به خارج از کشور صادر شود که جلوی آن را گرفتند.

    وی اضافه کرد: در این زمینه تماس‌هایی که با سازمان دامپزشکی کشور و شرکت پشتیبانی امور دام داشتیم و پیگیری‌هایی انجام دادیم که در نهایت آنها به ما اعلام کردند که دستور آمده جلوی صادرات را بگیریم.

    دادرس درباره دلیل این توقف صادرات عنوان کرد: گفته می شود به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار چنین اتفاقی افتاده است.

    تخم مرغ ۲۰ هزار تومان ارزان شد

    همچنین از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت تخم مرغ بود. قیمت این کالا که در روزهای گذشته و به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا شانه‌ای ۶۵ هزار تومان رسیده بود، روند نزولی یافته است.

    گزارشات میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ به شانه‌ای ۴۴ هزار تومان رسیده است. در همین زمینه یکی از فروشندگان به خبرنگار مهر گفت: حدود یکی دو هفته عرضه این محصول کاهش یافته بود اما اخیراً همه چیز به روال عادی برگشته و به همین دلیل قیمت کاهش یافته است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *