×
×

صادرات سالانه ۳۵۰ تن عسل از استان اردبیل

  • کد نوشته: 477575
  • ۲۴ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، بهلول تکلوی صبح یکشنبه در بازدید از مزارع زنبور عسل در اردبیل اظهار کرد: طرح استانداردسازی اجباری عسل در مقطعی از زمان در این استان آغاز ولی بطور کامل اجرایی نشد. وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با هدف دستیابی به اهداف تولید عسل […]

    صادرات سالانه ۳۵۰ تن عسل از استان اردبیل
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، بهلول تکلوی صبح یکشنبه در بازدید از مزارع زنبور عسل در اردبیل اظهار کرد: طرح استانداردسازی اجباری عسل در مقطعی از زمان در این استان آغاز ولی بطور کامل اجرایی نشد.

    وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح با هدف دستیابی به اهداف تولید عسل مرغوب و اطمینان مشتری در زمان خرید از سالم بودن این محصول کشاورزی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مدرن برای تکمیل اجرای طرح استانداردسازی عسل در اردبیل باید پیگیری شود.

    مدیر کل دامپزشکی اردبیل افزود: در حالی که میانگین برداشت عسل به طور عادی، بدون افزودنی‌های خوراکی و تنها با فعالیت زنبورعسل در برداشت شهد از گل‌ها در هر دوره از یک کندوی عسل هفت کیلوگرم است، هم‌اکنون پرورش‌دهندگان زنبورعسل در این استان از هر کندو ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنند.

    تکلوی گفت: برای بهره‌وری بهتر از این محصول تولیدی کشاورزی نیازمند ایجاد صنایع پایین دستی و بسته‌بندی مناسب، فرآوری محصول، استانداردسازی و کنترل کیفی محصول تولیدی هستیم.

    مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین با اشاره به اهمیت ارزش افزوده محصول عسل استان اردبیل بویژه زمینه‌سازی برای صادرات آن تصریح کرد: با وجود این حجم از تولید عسل سالانه در استان تنها ۳۵۰ تن عسل به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

    تکلوی با بیان اینکه دامپزشکی از ارکان اصلی تأمین امنیت غذایی و سلامت جامعه است، تصریح کرد: ۸۷۵ نوع بیماری مشترک انسان و دام شناسایی و به ثبت رسیده و دامپزشکی برای مقابله با این حجم از بیماری در دو بعد سلامت دام و پیشگیری از سرایت بیماری‌های مشترک به جامعه انسانی در خط مقدم مقابل با بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار گرفته و اجرای طرح واکسیناسیون دام سبک و سنگین رایگان موجود در تمام شهرستان‌های استان امسال اجرا کرده است.

    وی با اشاره به پایین بودن اعتبارات سالانه دامپزشکی استان اردبیل در مقابل این حجم کاری از کسب رتبه ۲۴ کشور از لحاظ سطح اعتبارات آن در سال جاری خبر داد.

    مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت اهمیت و حساسیت دامپزشکی در تأمین سلامت و تضمین امنیت غذایی جامعه گفت: دامپزشکی مسئولیت اصلی سلامت انسان‌ها را بر عهده دارد و از همین روی تمام تلاش خود را بر استانداردسازی محصولات تولیدی به کار بسته ایم.

    تکلوی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در زمینه صنعت دام و طیور اشاره کرد و گفت: حمایت‌های لازم از سوی فرمانداری‌ها در افزایش اعتبارات استانی سالانه عامل ارتقای سطح خدمات ارائه شده به فعالان و تلاشگران صنعت دام و طیور در استان است.

    وی بیان کرد: سالانه به طور میانگین بیش از هفت هزار تن عسل در استان اردبیل تولید می‌شود که عسل تولید شده در استان اردبیل به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌ها بویژه در دامنه‌های سبلان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *