×
×

صادرات فلفل به روسیه با اعمال پروتکل های جدید از سرگرفته می شود

  • کد نوشته: 476813
  • ۷ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مذاکرات اخیر برای از سرگیری صادرات فلفل دلمه ای ایران به روسیه، افزود: روسیه به عنوان یکی از همسایگان و شرکای تجاری ایران اهمیت بالایی برای ما دارد و بخش […]

    صادرات فلفل به روسیه با اعمال پروتکل های جدید از سرگرفته می شود
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با مذاکرات اخیر برای از سرگیری صادرات فلفل دلمه ای ایران به روسیه، افزود: روسیه به عنوان یکی از همسایگان و شرکای تجاری ایران اهمیت بالایی برای ما دارد و بخش قابل ملاحظه ای از تولید محصولات کشاورزی ایران اعم از سبزی، صیفی،‌ انواع میوه و خشکبار به این کشور صادر می شود.

    وی افزود: روسیه اخیرا یک ممنوعیت موقت برای محصول فلفل دلمه‌ای اعمال کرده است که نشان می دهد که ما با این کشور باید پروتکل های جدیدی را وضع کنیم.

    برومندی ادامه داد: در گلخانه های ما از سمومی استفاده می شود که مورد تایید اتحادیه اروپا است اما در بین این سموم ۴ سم وجود که توسط روسیه رجیستر نشده بود؛ روسیه درخواست داشت که به خاطر عدم تعریف این سموم در این کشور، پروتکل های جدیدی بین دو کشور اعمال شود به همین دلیل صادرات فلفل دلمه ای به روسیه متوقف شده است.

    وی تاکید کرد: محصول فلفل دلمه ای ایران بسیار سالم است، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی ایران به ویژه ساعت آفتابی، محصولات کشاورزی ایران با کیفیت ترین محصول در کشورهای منطقه و دنیا است.

    معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما مذاکرات فنی مفصلی را با روسیه داشتیم و در این مذاکرات به صورت مستند کیفیت و سلامت محصولات ایرانی را اثبات کردیم و روسیه قول بررسی مجدد اسناد و بازدید میدانی از مراکز تولید در ایران را داد و مقرر شد استانداردها را بار دیگر با هم مرور کنیم و امیدواریم این محدودیت و ممنوعیت موقت هر چه سریع تر برداشته شود و ما شاهد صادرات فلفل ایران در روسیه باشیم.

    وی افزود: با وزارت کشاورزی روسیه هم مذاکره داشتیم و این کشور خواهان ارتقای سطح روابط بین دو کشور هستند، کمیته مشترکی در بخش کشاورزی دو کشور تشکیل شده و به زودی اولین جلسه این کمیته با موضوع ارتقا سطح روابط در بخش کشاورزی، تبادل علمی و تجارت در حوزه کشاورزی برگزار خواهد شد.

    برومندی در رابطه با میزان تولید، مصرف و صادرات فلفل دلمه ای در کشور گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تولید فلفل دلمه ای داشته ایم و از ۱۷ هزار گلخانه ای که همواره در حال تولید است حدود یک هزار و ۷۵۰ هکتار به کشت فلفل دلمه ای اختصاص دارد، طبق برنامه باید در سال ۱۴۰۰، تولید آن به ۳۲۰ هزار تن افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر روزانه ۳۵۰ تن فلفل دلمه ای در کشور تولید می شود.

    وی افزود: سرانه مصرف فلفل دلمه ای در دنیا بیش از ۱۲ کیلو است اما در ایران کمتر از یک کیلوگرم است در حالی که ویتامین ث موجود در فلفل دلمه ای نسبت به برخی میوه های دیگر بیشتر است.

    معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هم اکنون فلفل دلمه ای ایران به تمام کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا صادر می شود، ادامه داد: ممنوعیت موقت تنها از طرف کشور روسیه بوده که بازار هدف اصلی ما برای صادرات فلفل دلمه ای محسوب می شود و کشاورزان ما برای این کشور به صورت کشت قراردادی محصول تولید می کنند.

    وی افزود: روسیه تنها در یکی از محموله ها این سموم را مورد رصد قرار داده اند در حالی که روزانه حداقل ۳۰ کامیون فلفل دلمه ای به روسیه ارسال می شده است، این کامیون ها از ۱۵ تا ۲۰ تن هستند و ارزش مالی صادرات فلفل دلمه ای به کشورهای مختلف سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است.

    برومندی با بیان این که علف های هرز، آفات و بیماری ها نباید با محصولات صادراتی وارد کشور مقصد شوند، عنوان کرد: سازمان های حفظ نباتات دو کشور به صورت مداوم با هم جلسه داشته اند و پروتکل ها رعایت می شد اما سازمان نظارت بر حقوق مصرف کنندگان و رفاه بشر روسیه این ممنوعیت را اعمال کرده است که پیش از این به ما اطلاع داده نشده بود.

    وی در رابطه با ممنوعیت صادرات برخی محصولات دیگر در فضای مجازی گفت: در روزهای اخیر در فضای مجازی ادعا شد که سیب زمینی ایران از ترکمنستان برگشت خورده است اما چنین موضوعی صحت ندارد و اصلا صادراتی انجام نشده که برگشت خورده باشد.

    معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: محموله کیوی در هندوستان به دلیل آفت شپشک دچار مشکل شد که دیده شدن این آفت بر روی محصول نشان دهنده این است که از سموم در تولید استفاده نشده و محصول کاملا سالم است.

    وی تاکید کرد: ما پروتکل ها متفاوتی با کشورهای مختلف داریم و در خصوص هند نباید محصول شپشک داشته باشد اما امارات متحده عربی به دلیل این که نداشتن تولید کیوی، با شپشک مشکلی ندارد، صادرات محصول ایرانی از امارات به هند انجام شده بود، بنابراین برای حل این مشکل پروتکل های اعمال شده با هند را با امارات هم اعمال کرده ایم و محموله کیوی در بندرعباس توسط وزارت جهاد کشاورزی توقیف شد اما در فضای مجازی گفت هشده که محموله از امارات برگشت خورده است؛ هیچ محموله ای از امارات و ترکمنستان برگشت نخورده است.

    برومندی در رابطه با میوه شب عید گفت: تولید میوه امسال بسیار خوب بوده است و طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی و با پیش بینی وضعیت عادی برای کشور با افزایش واکسیناسیون مردم بر علیه بیماری کرونا، میوه بیش از سال‌های اخیر توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ذخیره شده است و مردم نگران میوه شب عید نباشند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *