×
×

صفر تا صد گندم های وارداتی مشکوک به سرب غیرمجاز/سلامت گندم ها تایید شد

  • کد نوشته: 477281
  • ۶ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، بالاخره سازمان ملی استاندارد به بحث های آلوده بودن گندم وارداتی از روسیه پایان داد و اعلام کرد گندم های وارداتی از روسیه مشکل آلودگی ندارد و منطبق بر استانداردهای تعیین شده است. سازمان ملی استاندارد ایران امروز اعلام کرد: « پیرو خبر […]

    صفر تا صد گندم های وارداتی مشکوک به سرب غیرمجاز/سلامت گندم ها تایید شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، بالاخره سازمان ملی استاندارد به بحث های آلوده بودن گندم وارداتی از روسیه پایان داد و اعلام کرد گندم های وارداتی از روسیه مشکل آلودگی ندارد و منطبق بر استانداردهای تعیین شده است.

    سازمان ملی استاندارد ایران امروز اعلام کرد: « پیرو خبر منتشر شده در برخی رسانه ها در خصوص واردات گندم آلوده به سرب خارج از بیشینه حد مجاز استاندارد به استحضار عموم می رساند، هیچ گونه مغایرتی از لحاظ باقیمانده سرب غیرمجاز در این محموله دیده نشده است.
    «طبق نتایج نمونه برداری و آزمایش های صورت گرفته کیفیت گندم وارداتی مورد تایید است و هیچ گونه مغایرتی از لحاظ باقیمانده سرب غیرمجاز در این محموله دیده نشده است.
    براساس تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کیفیت مواد و کالاهای وارداتی بر حسب ضرورت و اولویت و توجه به مسائل سلامت، ایمنی، بهداشتی، زیست‌محیطی و اقتصادی باید با استانداردهای ملی و یا استانداردهای معتبر و ضوابط فنی مورد قبول سازمان ملی استاندارد منطبق باشد.»

    *ماجرای گندم های وارداتی آلوده از روسیه 

    بیانیه استاندارد مربوط می شود به محموله های وارداتی گندم از روسیه که حدود یک ماه پیش یک دانشگاه از جنوب کشور اعلام کرد که این محموله مطابق با استانداردهای تعریف شده نیست و سرب غیر مجاز دارد و در داخل کشور توزیع شده است، رسانه ها تا حدودی به این مسئله پرداختند اما نتیجه تا به امروز روشن نبود.

    آن زمان منبع آگاه نامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد که تاکید می کرد محموله گندمی که از روسیه وارد کشور شده از نظر میزان سرب با استانداردها انطباق ندارد و نباید تا  حصول نتیجه کامل از سلامت این محموله در کشور مصرف شود.

    خبرگزاری فارس آن زمان این نامه را منتشر نکرد تا اعتماد مردم به محصولات مصرفی در داخل خدشه دار نشود  که آن زمان به دلیل برگشت خوردن محصولات کشاورزی  فلفل، کیوی، سیب زمینی و نخل ها حس بی اعتمادی ایجاد شده بود و برخی از این محصولات استفاده نمی کردند.

    خبرگزاری فارس بلافاصله مصاحبه هایی با مسئولان انجام داد و آنها ضمن تایید نظر آزمایشگاه جندی شاپور گفتند این محموله در داخل توزیع نشده و برای اینکه گواهی مصرف بگیرد باید سازمان استاندارد و حداقل یک آزمایشگاه مرجع دیگر سلامت آنرا تایید کند.

    منظور این مسئول این بود که هر محموله وارداتی را حداقل دو آزمایشگاه مرجع باید از نظر سلامت تایید کند.

    خبرگزاری فارس آن زمان تایید سلامت این گندم را از یک آزمایشگاه مرجع دیگر دریافت کرد و انتظار می کشید که سازمان استاندارد هم نظر نهایی خود را اعلام کند تا گزارش کاملی از گندم های مشکوک به آلودگی منتشر کند.

    نتیجه آزمایشگاه مرجعان خاتم که سلامت این محموله را تایید می کرد

    آزمایشگاه مرجعان خاتم نخستین آزمایشگاهی بود که سلامت این گندم را تایید کرد.

    نتیجه این آزمایش می گفت: « گندم هایی که از روسیه وارد شده آلوده نیستند»

    اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی می گفتند که باید سازمان استاندارد هم سلامت آنرا تایید کند.

    بنابراین محموله گندم ها از گمرک ترخیص شده بود اما در انبارهایی نگهداری می شد که پس از تاییدیه نهایی گواهی مصرف برای آنها صادر شود اینها صحبت هایی بود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار فارس گفتند.

    مصاحبه های دو مقام وزارتخانه درباره گندم های وارداتی از روسیه هم که در زیر بیان می شود تاکید داشت که هیچ محصولی تا سلامت آنها تعیین نشود بین مردم توزیع نخواهد شد.

    *برای گندم وارداتی مشکوک به وجود سرب مازاد گواهی مصرف  صادر نشده است

    یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی همان موقع که بحث آلوده بودن این محموله محل بحث بود در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه گفته می شود یک محموله گندم وارداتی از روسیه سرب مازاد داشته و در داخل کشور توزیع شده است، گفت: به هیچ عنوان صحت ندارد و و این محموله تاییدیه ترخیص گرفته اما هنوز گواهی مصرف برای آن صادر نشده است.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در پاسخ به اینکه دانشگاه جندی شاپور اعلام کرده این محموله دارای سرب مازاد دارد، گفت: احتمالاً آزمایشگاه این دانشگاه مشکلاتی داشته چرا که این دو محموله را همزمان دو آزمایشگاه دیگر رحمان خاتم و آی جی آی تایید کرده اند.

    به گفته این مسئول هنوز این محموله که از روسیه وارد شده است در سامانه توزیع قرار نگرفته و منتظر گرفتن‌گواهی مصرف است.

    یزدان سیف خاطرنشان کرد که بررسی های بیشتر در آزمایشگاه‌های دیگر ادامه دارد و در صورتی که به سلامت دقیق این محصول مطمئن باشیم در داخل کشور توزیع نخواهد شد.

    سیف در پاسخ به اینکه این محموله ها به چه میزان بوده است گفت: در کورتاژ های مختلفی بوده که وزن دقیق آن مشخص نیست.

    سلامت محموله‌ای تایید نشود از گمرک ترخیص نمی شود/گندم آلوده از گمرک بیرون نیامده است

    از آنجایی که سلامت محصولات کشاورزی وارداتی برای سلامتی اهمیت ویژه ه ای دارد برای اطمینان پیگیری های خود را ادامه داد.

    رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت هر محموله غذایی که وارد گمرک می شود در آزمایشگاه مرجع کامل بررسی می شود و کوچکترین آلودگی داشته باشد مرجوع می شود، وی اطمینان داد که هیچ محموله ای اگر مشکوک به آلودگی هم باشد سر سفره مردم قرار نمی گیرد.

    عباس معروفان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه دانشگاه جندی شاپور محموله کشتی وارداتی فلامین یارا که مربوط به شرکت بازرگانی دولتی است مشکوک به سر به غیر مجاز عنوان کرده آیا این محموله از گمرک ترخیص شده است؟گفت هر معمولی قضایی که وارد گمرک می شود در آزمایشگاه مرجع بررسی می‌شود تا مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد در غیر این صورت این محموله‌ها مرجوع می‌شود و به کشور صادر کننده هیچ پولی پرداخت نمی‌شود.

    وی افزود: این استانداردها را سازمان استاندارد ایران و با ۴۸ معیار استانداردی تعیین می کند.

    معروفان ادامه داد: در صورتی که محموله های بررسی شده در آزمایشگاه ها با همدیگر اختلاف داشته باشند به آزمایشگاه یورو فین آلمان ارسال می‌شود.

    رئیس دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که هیچ محموله ای اگر حتی یک پی پی ام خارج از استانداردهای تعیین شده ما باشد به داخل کشور وارد نمی‌شود.

    وی در پاسخ به اینکه آیا این استانداردها را با کشور وارد کننده هم تفاهم کرده اید، گفت بله همه این استانداردها با کشوری که محصول از آن وارد کنیم تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم.

    بلاخره سازمان استاندارد امروز طی بیانیه ای سلامت گندم ها را تایید کرد تا فکر مردم از گندم وارداتی از روسیه که گفته می شد حدود یک میلیون تن است راحت باشد.

    در این نامه تاکید شده با عنایت به نتایج آزمون نمونه های ارسالی به آزمایشگاه ، محموله های گندم موصوف با استانداردهای ملی ایران مطابقت داشته، لذا مصرف آنها مورد تایید می باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *