×
×

صید فانوس‌ماهی‌ در دریای جنوب‌ با شناورهای کاملا ایرانی/ قیمت ماهی گران‌تر نمی‌شود

  • کد نوشته: 479196
  • ۲۹ خرداد ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پس از رفتن کشتی‌های چینی از دریای جنوب، این بار صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب با شناورها و نیروهای کاملا ایرانی انجام می‌شود. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، امروز سید حسین حسینی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس […]

    صید فانوس‌ماهی‌ در دریای جنوب‌ با شناورهای کاملا ایرانی/ قیمت ماهی گران‌تر نمی‌شود
  • رئیس سازمان شیلات ایران گفت: پس از رفتن کشتی‌های چینی از دریای جنوب، این بار صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب با شناورها و نیروهای کاملا ایرانی انجام می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری فارس، امروز سید حسین حسینی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا صید ماهیان در دریای جنوب توسط کشتی‌ها و شناورهای چینی انجام می‌شود و آخرین اخبار در مورد صید فانوس‌ماهیان چیست؟ اظهار داشت: کشتی‌ها و شناورهای  چینی دیگر در دریای جنوب اقدام به صید ماهی نمی‌کنند، اما برنامه‌ای داریم که صید این ماهی‌ها توسط کشتی‌ها و شناورهای کاملا ایرانی انجام شود که در آن از نیروها و خدمه‌های ایرانی استفاده خواهد شد.

    رئیس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: در موسسه تحقیقات، مدیریت صید، دستورالعمل و پروتکل‌های صید فانوس‌ماهیان در دریای جنوب بررسی می‌شود که پس از اقناع‌سازی افکار عمومی توسط شناورها و نیروهای ایرانی انجام خواهد شد.

    وی افزود: در این طرح شرایط حفظ و پایداری ماهیان در آب‌های کم‌عمق نیز مدیریت می‌شود و در آن کاملا از تکنولوژی ایرانی استفاده خواهد شد.

    حسینی اضافه کرد: در دنیا صید در آب‌های عمیق انجام می شود و برای ما هم که آب‌های عمیق از بندر جاسک تا گواتر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم، امکان برداشت فانوس‌ماهیان وجود دارد، اما قبلا این برداشت بدون توضیح دادن در این باره که تداخلی با آب‌های کم‌عمق ندارد انجام شد و درواقع یک بی‌سلیقگی و بی‌تدبیری بود که انجام شد، اما این بار می‌خواهیم با اقناع افکار عمومی و نیز با نیروهای کاملا ایرانی برداشت ماهیان از قسمت‌های عمیق دریا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم.

    رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه برداشت ماهی از قسمت‌های عمیق دریا از لحاظ علمی درست و منطقی است، گفت: این بار با اصلاح مدیریت و ناوگان‌های مناسب ایرانی و حتی خدمه‌های ایرانی که سیستم‌های پیشرفته در سطح بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

    وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که درباره کاهش قیمت محصولات آبزی و نیز فرهنگ‌سازی برای مصرف آن چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: ۷۰ درصد هزینه‌های محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خوراک آنها تشکیل می‌دهد و در این زمینه کمیته فناوری دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم تا نهاده‌های ارزان قیمت جایگزین شود و به دنبال این هستیم که با فرهنگ‌سازی و استفاده از رسانه‌ها محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سبد مصرف خانوارها حداقل برای دو بار در هفته قرار دهیم.

    حسینی در عین حال از قیمت فعلی محصولات آبزی دفاع کرد و گفت: قیمت‌ها آنچنان که می‌گویند گران نیست.

    رئیس سازمان شیلات ایران به تنوع عرضه ماهی در بازار تاکید کرد و گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها بخش تولید می‌تواند به طور عادلانه سهم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار بگیرد، بنابراین تولید قوی‌تر خواهد شد و در آینده هم عرضه و تقاضا قیمت بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متعادل خواهد کرد.

    وی به برنامه‌های حمایت از آبزی‌پروری پرداخت و گفت: تسهیلات ۱۲، ۱۵ و ۱۸ درصدی با پرداخت یک ساله و تا سقف به ترتیب ۲۰۰ و ۸۰ میلیون و ۱۸ درصدی به صورت نامحدود ‌به افرادی که بخواهند طرح‌های تولید محصولات آبزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنند پرداخت می‌شود.

    حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تولید ماهی قزل‌آلا در کشور کاهش یافته، گفت: تولید قزل‌آلا ۲۰۰ هزار تن است و هیچ کاهشی وجود نداشته است.

    وی به وجود حدود ۸۵ شناور ایرانی در محدوده اقیانوس هند برای صید تن ماهیان خبر داد و گفت: ایران در زمینه صید تن ماهیان رتبه دوم دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد و سالانه ۱۷۵ هزار تن، تن ماهی صید می‌شود.

    رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه صید تن ماهیان در اقیانوس هند برای کشور و نیز تامین امنیت آنها مهم است، گفت: امنیت آنها حفظ می‌شود اما ۵ شناور ایرانی توسط کشورهای اطراف اقیانوس هند متوقف شده که مذاکره برای آزادسازی آنها در حال انجام است.

    حسینی در پاسخ به این سوال که اتحادیه‌ها می‌گویند قیمت ماهی در مرداد ماه ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، گفت: این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کاملا تکذیب می‌کنم و افزایش قیمتی قرار نیست انجام شود.

    وی در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان در این سازمان گفت: کمیته توسعه فناوری‌های دانش بنیان شیلات با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده و نقشه راه ترسیم شده است و در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته است.

    رئیس سازمان شیلات ایران همچنین از تشکیل کمیته سرمایه گذاری در سازمان شیلات خبر داد و گفت: از بخش‌های مختلف دعوت شده تا در بخش شیلات سرمایه‌گذاری کنند.

    حسینی همچنین از برنامه خوداتکایی ۹۲ درصدی در تولید تخم ماهی چشم‌زده خبر داد و گفت: از ۶۰۰ میلیون قطعه تخم مورد نیاز ۳۷۰ میلیون قطعه در کشور قابلیت تولید دارد.

    وی همچنین از تولید ۲۹۱ میلیون قطعه ماهیان زینتی خبر داد و گفت: ارزش مالی آن ۶ هزار میلیارد ریال است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *