×
×

ضرورت افزایش ۶۰ درصدی نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی

  • کد نوشته: 3215
  • ۳۱ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت افزایش دوبرابری نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: با توجه به آنکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق […]

  • محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت افزایش دوبرابری نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی نسبت به مدت مشابه سال قبل اظهار کرد: با توجه به آنکه بیش از ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، از این رو انتظار می رود که به منظور ترغیب کشاورزان به کشت کلزا و کاهش خروج ارز از کشور،قیمت خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل دو برابر افزایش یابد.

    وی افزود: با وجود آنکه هزینه های کاشت، داشت و برداشت دانه های روغنی به مراتب سنگین تر از غلات به ویژه گندم است، از این رو برای کشاورز مقرون به صرفه نیست که در صورت افزایش ناچیز قیمت اقدام به کشت این محصول کند.

    به گفته ملک زاده اگر تعدیل قیمت خرید دانه‌های روغنی به میزانی که مورد انتظار کشاورزان است، صورت نگیرد، به سبب افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید دیگر کشاورزان رغبتی به کشت این محصول نخواهند داشت.

    رئیس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: در دو سال اخیر، سیاست‌های حمایتی دولت به گونه‌ای بود که کشاورزان به کشت دانه‌های روغنی سوق داد و حال اگر بخواهد قیمت خرید تضمینی در سال زراعی ۹۷-۹۸ را براساس قانون افزایش ندهد، بی‌شک میزان کشت  و واردات روغن به میزان قبل بازخواهد گشت و دیگر خبری از خوداتکایی نخواهد بود.

    مافیای اقتصادی به دنبال عدم افزایش نرخ خرید تضمینی هستند

    مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ضرورت افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهار کرد: نرخ خرید محصولات کشاورزی باید مطابق با قانون خرید افزایش یابد و کشاورزان چیزی مازاد بر قانون نمی‌خواهند.

    وی با انتقاد از افزایش ناچیز قیمت کلزا و ثبات سایر دانه های روغنی در سال زراعی ۹۷-۹۷ افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید و تورم موجود،نرخ خرید تمامی محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل باید ۶۰ درصد افزایش یابد تا کشاورزان نسبت به ادامه کشت و کار انگیزه داشته باشند.

    به گفته اسدی اگر قیمت خرید محصولات استراتژیکی همچون دانه‌های روغنی، گندم و غیره در سال زراعی جدید ۶۰ درصد افزایش نیابد، بی‌شک میزان واردات افزایش و امنیت غذایی به خطر خواهد افتاد.

    عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان تصریح کرد: در بحث دانه های روغنی، مافیای اقتصادی با فشار آوردن به دولت به دنبال عدم افزایش قیمت هستند.

    انتهای پیام/

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *