×
×

ضعف در نظارت علت گرانی قیمت برنج از استان‌های شمالی تا تهران!

  • کد نوشته: 7998
  • ۱۲ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله با آغاز ماه مبارک‌ رمضان تقاضا برای خرید اقلام اساسی افزایش می یابد که این امر در کنار کمبود نظارت دستگاه های متولی بر التهاب قیمت در بازار دامن می زند. امسال از چند هفته به آغاز ماه ضیافت قیمت برنج در بازار شیب […]

    ضعف در نظارت علت گرانی قیمت برنج از استان‌های شمالی تا تهران!
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله با آغاز ماه مبارک‌ رمضان تقاضا برای خرید اقلام اساسی افزایش می یابد که این امر در کنار کمبود نظارت دستگاه های متولی بر التهاب قیمت در بازار دامن می زند.

    امسال از چند هفته به آغاز ماه ضیافت قیمت برنج در بازار شیب صعودی به خود گرفت که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که ازدیاد تقاضا در ایام‌پرمصرف علت اصلی گرانی برنج در بازار محسوب می شود، در حالی که دبیر انجمن برنج معتقد است که نوروز، محرم و رمضان تاثیری بر بازار ندارد و تنها واردکنندگان به بهانه واردات اظهاراتی مبنی بر کمبود عرضه و گرانی کالا را مطرح می کنند.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از دلایل افزایش نرخ برنج در بازار و اختلاف چشمگیر قیمت از استان‌های شمالی تا تهران با خبر شویم:

    ازدیاد تقاضا در ماه رمضان بر نوسان قیمت برنج دامن زد / مصرف ماهیانه ۲۰۰ هزار تن برنج در ماه رمضان

    مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌ وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی درباره آخرین وضعیت بازار برنج در ماه رمضان اظهار کرد: بنابر آمار ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برنج در ماه رمضان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی قیمت برنج را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به کمبود عرضه برنج احتمال سو استفاده فروشندگان و عرضه کالا با قیمت‌های دلخواه در بازار وجود دارد.  در ایام پر مصرف همچون ماه مبارک رمضان، شب عید و محرم تقاضا برای خرید برنج در بازار افزایش می‌یابد که امسال به سبب شیوع ویروس کرونا و کاهش ضیافت تا حدودی تقاضا برای خرید کاهش یافته است.

    دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، بیان کرد: با توجه به اختلاف قیمت برنج خارجی و داخلی و کاهش قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه، ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    گرانی برنج ارتباطی به میزان تولید برنج ندارد/کمبود عرضه برنج شایعه‌ای بیش نیست

    عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه گرانی برنج ارتباطی به تولید ندارد، اظهار کرد: دولت با اجرای قانون تمرکز اختیارات وزارت جهاد کشاورزی را کاهش و منجر به برهم زدن زنجیره شده است.

    وی افزود: در مواقعی که قیمت برنج در بازار پایین است، دلالان اقدام به خرید و احتکار در انبار‌ها می‌کنند تا بتوانند در ایام پیک تقاضا همچون ماه رمضان سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

    به گفته این مقام مسئول، با توجه به بحران تولید برنج راه‌های مختلفی را برای کاهش آسیب پذیری کشاورزان پشت سر گذراندیم به طوری که برای اولین بار اقدام به صادرات شلتوک کردیم چرا که بخشی از تولید برنج به دلیل کپگ زدگی از بین رفت و کشاورزان از حسیث دچار خسران شدند.

    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان تصریح کرد: علی رغم آنکه مافیای واردات کمبود برنج را دلیل اصلی گرانی‌ها مطرح می‌کنند، اما این موضوع به هیچ عنوان واقعیت ندارد چرا که در سال گذشته کشاورزان از بحران مازاد تولید رنج بردند و هم اکنون در تمامی مغازه‌های عمده فروشی و خرده فروشی برنج موجود است.

    حداکثر قیمت هر کیلو برنج در استان شمالی ۲۳ هزار تومان

    جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از ثبات قیمت برنج در استان‌های شمالی خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت با کیفیت‌ترین برنج بدون ناخالصی ۲۰ تا ۲۳ هزارتومان است.

    وی افزود: گسترش ویروس کرونا و محدودیت درآمدزایی افراد موجب شد ضایعات به حداقل برسد و به عبارت دیگر نتیجه غیر مستقیمی که گسترش این ویروس داشت، مردم صرفه جویی و استفاده بهینه را یاد گرفتند.

    علی زاده شایق در واکنش به اظهارات واردکنندگان مبنی بر واردات برنج برای تامین بازار ماه رمضان بیان کرد: علی رغم اصرار واردکنندگان به واردات برنج، بار‌ها گفتیم که نوروز، محرم و رمضان تاثیری در افزایش قیمت ندارد چرا که با وجود قدمت ۲۵۰۰ ساله نوروز و ۱۴۰۰ ساله رمضان و محرم اظهارات واردکنندگان و اصرار بر واردات توجیه ندارد.

    به گفته این‌مقام مسئول، با وجود قدمت نوروز، محرم و رمضان افراد برنامه ریزی‌های لازم مبنی بر میزان مصرف در ایام را کردند که با این وجود کمبود برنج و افزایش قیمت در ماه رمضان بهانه‌ای بیش نیست که متاسفانه برخی فروشندگان این خلاف را مرتکب می‌شوند.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج در پایان با اشاره به دلایل اختلاف قیمت برنج از استان‌های شمالی تا تهران تصریح کرد: با وجود ثبات قیمت برنج در استان‌های شمالی طی ماه‌های اخیر تنها ضعف در نظارت‌ها عامل اصلی گران فروشی است. 

    ضعف در نظارت علت گرانی قیمت برنج از استان‌های شمالی تا تهران!

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: صنایع غذایی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *