×
×

طرح پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان آغاز شد

  • کد نوشته: 477797
  • ۷ اسفند ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، فتح الله ابوعلی در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه در خوزستان با بیان اینکه شیلات در این استان جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: در خوزستان این توانایی وجود دارد که همه فعالیت‌های حوزه شیلات کشور […]

    طرح پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان آغاز شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، فتح الله ابوعلی در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه در خوزستان با بیان اینکه شیلات در این استان جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: در خوزستان این توانایی وجود دارد که همه فعالیت‌های حوزه شیلات کشور در این استان انجام شود.

    وی افزود: در شمالی ترین نقطه استان امکان تولید ماهیان سردابی و در جنوب و مرکز استان ماهیان گرمابی را داریم، ۱۱ درصد کل تولیدات کشور را در اختیار داریم و در جایگاه سوم کشور هستیم.

    مدیر کل شیلات خوزستان عنوان کرد: در کشور حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات شیلات در حوزه صید و صیادی و ۴۰ درصد آبزی پروری است ولی در خوزستان این نسبت برعکس است.

    وی با بیان اینکه در حوزه صیادی مقام چهارم را داریم، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود در بحث آبزی پروری با اختلاف مقام اول کشور را داریم.

    ابوعلی عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد کل تولیدات آبزی پروری کشور در خوزستان وجود دارد و از این حیث جایگاه ویژه ای است که با توجه به سیاست‌های جهانی مبنی بر کاهش فشار بر ذخایر دریایی موضوع پرورش آبزیان را در دستور کار داریم.

    مدیر کل شیلات خوزستان تشریح کرد: در آینده طرح‌های مفصلی داریم که امسال توانستیم با بررسی جامعی که از ظرفیت‌های استان انجام شد، طرح تولید ۱ میلیون تن تولیدات شیلاتی استان را ارائه دادیم.

    وی بیان کرد: اکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن تولیدات شیلاتی در کشور وجود دارد که حدود ۱۴۲ هزار تن آن تولیدات خوزستان است.

    ابوعلی ادامه داد: از کل تولیدات استان ۵۲ هزار تن از محل صید و صیادی و ۹۰ هزار تن آبزی پروری است که ۷۲ هزار تن آن ماهیان گرمابی بوده، که معادل یک سوم تولید ماهیان گرمابی کشور است.

    مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در زمینه سردآبی کارهای جدیدی شروع کردیم و هم اکنون یک هزار و ۴۰۰ تن ماهی سرد آبی در شمال استان داریم که در آینده نزدیک به بیش از پنج هزار تن خواهد رسید.

    وی با بیان اینکه در زمینه میگو توانستیم جهش سه برابری در تولید داشته باشیم، ببان کرد: ۲۷۰ تن در سال ۹۹ و امسال ۸۰۰ تن و در سال آینده به بالای دو هزار تن تولید خواهیم رسید.

    ابوعلی بیان کرد: پرورش ماهیان خاویاری را تازه شروع کردیم که به زودی برخی طرح‌های آن وارد مدار تولید می‌شود.وی با بیان اینکه ۳۸ هزار هکتار طرح‌های تولیدی ساحلی شیلات را در روزهای گذشته با همکاری معاونت اقتصادی استانداری و فرمانداران شهرستان‌های ساحلی کلید زده ایم، عنوان کرد: طرح جامع شیلات بر اساس ظرفیت‌های استان ما طراحی شده که یکی از شاخص‌های مهم آن عدم نیاز و با کمترین نیاز به آب شیرین است که مناقشه‌ای برای تأمین آن نباشد.

    مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان در حوزه شیلات گفت: ۲۲۰ کیلومتر ساحل داریم که می‌توانیم با استفاده از آن و بهره‌مندی از آب دریا میگو و ماهیان دریایی تولید کنیم.

    وی در خصوص استفاده از آب‌های نامتعارف بیان کرد: در تولید آبزیان با مشارکت همکاران تحقیقاتی در سال‌های گذشته طرح آبزی پروری با استفاده از زه آب نیشکر مطالعه شد که با توجه به نتیجه مثبت آن، طرح‌هایی در این راستا آماده شده که در نقاط مختلف استان اجرا شود؛ امسال در خرمشهر ۱۱۰ تن میگو با این روش تولید و به کشورهای اروپایی صادر شد.

    ابوعلی ادامه داد: چاه‌های کشاورزی زیادی در استان داریم و می‌توان آب چاه‌ها را قبل از ورود به زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها برای پرورش ماهی استفاده کرد.

    وی در خصوص پرورش ماهی پشت سدها تصریح کرد: تاکنون دو سد برای این کار هماهنگ شده است و در حال پیگیری سایر سدهای استان هستیم که سد مارون پیشرفت بیشتری داشته است.

    ابوعلی بیان کرد: ظرفیت بالایی در خوریات و منطقه بحرکان داریم که می‌توان حدود ١۶ هزار تن تولید آبزیان در قفس داشته باشیم.وی ادامه داد: صید ترال یک تهدید برای همه نقاط کشور به حساب می‌آید و با خاطیان برخورد می‌شود.

    مدیر کل شیلات خوزستان اظهار کرد: تیلاپیا نیز به صورت عام یک تهدید است اما به صورت خاص گونه‌های دارد که اگر با تکنولوژی روز و در محیط‌های بسته تولید کنیم تهدیدی برای محیط زیست نخواهد بود.

    وی بیان داشت: اکنون بیش از هفت میلیون تن تیلاپیا در دنیا تولید می‌شود و در خاورمیانه کشور مصر یکی از بزرگترین تولید کنندگان این ماهی است و در اروپا، آمریکا و آفریقا نیز تولید می‌شود.

    ابوعلی گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا ۳۰ هزار تن سالانه تیلاپیا به کشور وارد می‌شد و این ظرفیت وجود دارد که در داخل تولید شود و صادر کننده نیز باشیم.وی با بیان اینکه خشکسالی همیشه زیان خود را به صنعت آبزی پروری می‌رساند، بیان داشت: بر اساس برآورد به عمل آمده دو هزار و ۷۰۰ هکتار از ۱۴ هزار هکتار آسیب دیدند.

    مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در آبادان متقاضی پرورش کروکودیل را داریم که درحال دریافت مجوزات لازم جهت شروع به کار است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *