×
×

عقیم‌سازی هسته‌ای ؛ روش جدید مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران

  • کد نوشته: 477357
  • ۱۱ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ،  مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود  و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است. گسترش پدیده […]

    عقیم‌سازی هسته‌ای ؛ روش جدید مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای در مازندران
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا ،  مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود  و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است.

    گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو ، گیلاس،  زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان ، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی  صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

    همسو با این دغدغه در یک اقدام آزمایش عملی پس از انجام تکنیک عقیم سازی از طریق اشعه ایکس روی مگس های نر ، امسال  رهاسازی مگس های نر عقیم شده در ۱۰۰ هکتار از باغ های گلوگاه به اجرا گذاشته شده است که به گفته مسوولان جهاد کشاو رزی نتیجه آن کاهش خسارت این آفت در این باغ ها بوده است.

    بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند. 

    عبدالرحمان زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره روش جدید مقابله با مگس مدیترانه ای توضیح داد : تکنیک عقیم سازی مگس های نر با استفاده  از اشعه ایکس روشی جدید برای مقابله با این آفت اصلی باغ های استان است. در این روش پرتو دهی با اشعه ایکس تغییراتی را در قابلیت توارثی مگس نر به وجود می آورد. اگر تعداد کافی از نرهای عقیم در میان جمعیت وحشی این گونه رها شوند ، جمعیت مگس میوه مدیترانه ای ضرورتا حذف شده و به مرور به سمت خاموشی پیش می رود.

    وی با اظهار این که در اجرای این طرح یک کارشناس انرژی هسته ای به عنوان مشاور اصلی اجرای مشارکت داشته است ، گفت : اگر تعداد مگس های نر عقیم سازی شده در سطح وسیع تری تولید و رها سازی شود به طوری که تعداد نرها عقیم شده به نسبت تعداد نرهای وحشی بیشتر شوند، به طور یقین به رغم جفت گیری ها ، تکثیر تخم ریزی متوقف خواهد شد. 

    مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش مقابله با آفات گیاهی را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و تاکید کرد : اگر  صاحبان باغ های مختلف استان فقط برداشت میوه های رسیده را بموقع انجام بدهند و همچنین  میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند، تا ۷۰ درصد مقابله با آفت مگس میوه را بدون هیچ گونه هزینه انجام می دهند؛ روشی که طی یک دهه اخیر مورد توجه جدی باغدران قرار گرفته است و نتیجه آن کنترل نسبی این آفت مخرب بوده است.

    در حال حاضر نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، فرمون و سراتینکس برای شکار انبوه، طعمه پاشی باغات آلوده با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بر اساس دستورالعمل، رعایت مسائل قرنطینه ای شامل عدم جا به جایی و نقل و انتقال میوه‌های آلوده از باغ آلوده به دیگر نقاط استان از نکات قابل توجه برای مقابله و جلوگیری از گسترش این آفات است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *