×
×

علت گرانی محصولات کشاورزی تعدد واسطه‌ها است

  • کد نوشته: 8676
  • ۲۳ خرداد ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم در مورد افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: نهادهای مسئول، قوانین قیمت خرید تضمینی را به خوبی اجرا نمی‌کنند؛ این باعث می‌شود که کشاورز محصول خود را تحویل واسطه‌ها بدهد. هر محصول در بازار ما، دست کم چهار واسطه دارد. واسطه‌ها از واسطه‌گری خود سود می‌برند و مجموع این سودها […]

    علت گرانی محصولات کشاورزی تعدد واسطه‌ها است
  • نماینده مردم مهاباد در مجلس یازدهم در مورد افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: نهادهای مسئول، قوانین قیمت خرید تضمینی را به خوبی اجرا نمی‌کنند؛ این باعث می‌شود که کشاورز محصول خود را تحویل واسطه‌ها بدهد. هر محصول در بازار ما، دست کم چهار واسطه دارد. واسطه‌ها از واسطه‌گری خود سود می‌برند و مجموع این سودها قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد.

    جلال محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح وضعیت بازار و اوضاع معیشتی کشاورزان، در مورد افزایش قیمت بعضی محصولات گفت: یکی از علت‌های گرانی بعضی میوه‌های تابستانه، نوبرانه بودن این میوه‌ها است. این میوه‌ها طی چند ماه آینده قیمت نزولی را تجربه خواهند کرد. با این حال، قیمت محصولات کشاورزی بالاست، اما پولی که به کشاورز می‌رسد خیلی کم است. پولی که هنگام ارائه محصول دست کشاورز را می‌گیرد، برابر با هزینه‌ای است که کشاورز انجام داده است. گاهی اوقات درآمد کشاورز از هزینه او هم کمتر می‌شود.

    وی با مطرح کردن این پرسش که « کشاورز چگونه به زندگی خود ادامه می‌دهد؟» اظهار کرد: باید گفت پولی که برای کشاورز باقی می‌ماند هزینه کارگری خانواده او روی زمین است. اگر یک کشاورز تنها باشد و از خانواده خود به عنوان کارگر استفاده نکند،‌ درآمد او از هزینه‌اش کمتر می‌شود به عبارت دیگر کشاورزی برای کسانی که کارگر دارند اصلا نمی‌صرفد.

    نماینده مردم مهاباد در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد علت افزایش قیمت محصولات کشاورزی گفت: مشکل اصلی اینجاست که دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند. آنها قوانین قیمت خرید تضمینی را به خوبی اجرا نمی‌کنند این باعث می‌شود که کشاورز محصول خود را تحویل واسطه‌ها بدهد. وقتی واسطه‌ها زیاد می‌شوند، قیمت محصول هم زیاد می‌شود. کشاورزی کشور ما بگونه‌ای است که هر محصولی که از مزرعه به بازار می‌رود، دست کم ۴ واسطه دارد. این واسطه‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند.

    این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس قبل گفت: راه حل این مشکل این است که وزارت جهاد کشاورزی از شبکه‌های گسترده تعاون روستایی – که در همه شهرها و روستاها شعبه و امکانات دارد – استفاده کند. دولت باید محصولات کشلاورزان را به طور مستقیم از مزرعه با قیمت تضمینی بخرد و به بازار عرضه کند. در واقع، دولت از این طریق می‌تواند واسطه‌ها را حذف کند. به این ترتیب قیمت‌ها عادلانه‌تر و وضعیت اقتصادی کشاورزها بهتر خواهد شد. واسطه‌ها این روزها محصول را با قیمتی ناچیز از کشاورز می‌خرند و واسطه‌های دوم و سوم این محصولات را به تره‌بارها و مغازه‌ها می‌فروشند و از آنجا به خرده فروش‌ها و دست فروش‌ها می‌رسد. همه واسطه‌ها از واسطه‌گری خود سود می‌برند و مجموع این سودها قیمت نهایی محصول را بالا می‌برد.

    نماینده مردم مهاباد در مجلس تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم که کشاورزانی که خیار، گوجه ‌فرنگی و هندوانه می‌کارند، دست به اقداماتی یا اعتراضاتی مثل معدوم کردن محصولات خود بزنند. به احتمال زیاد کشاورزان این سه محصول به علت ضرر و زیانی که نسبشان شده است، محصولات خود را خراب کنند. دولت هم به حرف آنها گوش نمی‌دهد.

    محمودزاده در خصوص وقعیت گندم گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۲۵۰۰ تومان است. این قیمت متوسط است. نه کم و نه زیاد. کشاوز هم رضایت نسبی از فروش محصولش به دولت با این قیمت دارد. اما سازمان غله و خدمات بازرگانی که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، شیوه خرید را تغییر داده است. این سازمان در سالها به علت افت کیفیت محصول، ۲ تا ۳ درصد قیمت دستکاری می‌کرد. امسال اما افت ۱۵ درصدی بر کیفیت گندم کشاورزان اعمال شده است. در واقع، این سازمان کاری کرده که قیمت خرید تضمینی گندم به همان قیمت سال گذشته برسد. دولت از نظر  مدیریتی طوری عمل کرده است که از هر کیلو گندم ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان دست کشاورز را بگیرد. طبیعی است که در چنین شرایطی کشاورز،‌گندم را تحویل دولت نمی‌دهد. هم‌اکنون بخشی از گندم ما به مصرف دام رسیده و بخشی از آن قاچاق می‌شود.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *