×
×

فروش شانه‌ای تخم مرغ ممنوع شد

  • کد نوشته: 480973
  • ۱۰ دی ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با حضور کاشانی رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار و امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد، موضوع وضعیت بازار تخم‌مرغ مطرح شد. سوال: وضعیت تولید و مصرف تخم مرغ در کشور چگونه است؟ امراللهی […]

    فروش شانه‌ای تخم مرغ ممنوع شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با حضور کاشانی رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم‌گذار و امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد، موضوع وضعیت بازار تخم‌مرغ مطرح شد.

    سوال: وضعیت تولید و مصرف تخم مرغ در کشور چگونه است؟

    امراللهی گفت: سال گذشته همین موقع کشور ما واردات تخم مرغ داشته است، ولی خداروشکر با توجه به وضعیت تولید، اکنون صادرات داریم. آمار تولید روزانه ۳ هزار ۳۰۰ تن است و از ابتدای سال تاکنون ۳۰ هزار تن صادرات تخم مرغ صورت گرفته است.

    حدود یک هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری در کل کشور وظیفه تامین تخم مرغ مورد نیاز کشور را به عهده دارند. ماهانه حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تن تخم مرغ تولید و روانه بازار می‌شود که حدود ۴ تا ۵ هزار تن بیشتر از میزان مورد نیاز بازار است.کل صادرات امروز ما ۳۰ هزار تن است.

    سوال: با قیمت‌گذاری دستوری بازار دچار نوسان می‌شود، این موضوع مورد تایید شماست؟

    کاشانی گفت: اگر قیمت مواد اولیه ثبات نداشته باشد به طبع برخی از مواد هم افزایش قیمت دارند، باید با ظرافت و هماهنگ در این خصوص اقدام کرد. ۲۱ اردیبهشت که قیمت ارز آزاد شد قیمت تخم مرغ ۳۵ هزار تومان بود، ولی در حال حاضر به واسطه قیمت‌گذاری در دولت، ۷ هزار میلیارد تومان ضرر به صنعت وارد شده است.

    با توجه به پروسه تولید تخم‌مرغ، تولیدکنندگان محکوم به تولید هستند و نمی‌توانند تولید را متوقف کنند، بنابراین باید فکری به حال صنعت کرد.

    سوال: چرا توازن در قیمت نداریم؟

    امراللهی گفت: مرغ و میوه شب عید به تشکل‌ها واگذارشده است، در حال حاضر خرده فروشی‌های سطح شهر باید تخم‌مرغ را بر اساس نرخ اعلامی، هر کیلوگرم ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه کنند و فروش بالاتر از این قیمت تخلف محسوب می‌شود.

    کاشانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید تخم مرغ را تعیین و به تشکل‌ها اعلام کرده که آن‌ها بر این مبنا موظف به تامین تخم مرغ میادین هستند.

    قیمت جدید هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و هرشانه ۱.۸۰۰ گرمی تخم‌مرغ ۷۱ هزار و ۱۰۰ تومان است، بنابراین نرخ هرشانه تخم مرغ ۱.۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده ۸۵ هزارتومان است. بر این اساس عرضه هر عدد تخم‌مرغ بالاتر از ۳ هزارتومان غیرمنطقی است.

    روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن تخم مرغ، در کشور تولید می‌شود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن این میزان مازاد بر نیاز بازار است، همچنین علی رغم مازاد تولید، معاونت بازرگانی وزارت جهاد طی نامه‌ای به سازمان دامپزشکی اعلام کرده که هیچ گونه مجوز بهداشتی صادر نشود که براین اساس صادرات محدود هم متوقف شد.

    سوال: در حال حاضر شکل قانونی فروش تخم مرغ چگونه است؟

    امراللهی گفت: فروش شانه‌ای تخم مرغ ممنوع است و باید بر اساس وزن محاسبه و عرضه شود در غیر این صورت تخلف و هموطنان گزارش کنند.

    کاشانی گفت: از اردیبهشت ماه طلب مرغ داران پرداخت نشده که متاسفانه نوسانات نرخ ارز هم مزید بر علت شده است.

    با توجه به نوسان نرخ ارز و اثر آن بر مواد اولیه، فشار‌هایی به بخش تولید وارد می‌شود که در نهایت این امر منجر به تسریع در حذف گله طی ماه‌های آتی خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *