×
×

قزل آلا ارزان شد/ صادرات ۴ هزار تن ماهی قزل آلا به بازارهای هدف

  • کد نوشته: 475788
  • ۲۳ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت قزل آلا در بازار خبر داد و گفت: در هفته گذشته به علت هجمه ای که به بخش قزل آلا انجام شد، بازار ملتهب شد که این امر منجر به کاهش قیمت و زیان تولیدکنندگان شد. او افزود: […]

    قزل آلا ارزان شد/ صادرات ۴ هزار تن ماهی قزل آلا به بازارهای هدف
  • آرش نبی زاده مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش قیمت قزل آلا در بازار خبر داد و گفت: در هفته گذشته به علت هجمه ای که به بخش قزل آلا انجام شد، بازار ملتهب شد که این امر منجر به کاهش قیمت و زیان تولیدکنندگان شد.

    او افزود: بنابر آخرین برآورد اتحادیه های استانی، قیمت تمام شده هر کیلو ماهی قزل آلا ۶۵ هزار تومان است، در حالی که هم اکنون هر کیلو قزل آلا سر مزرعه با نرخ ۶۰ تا ۶۲ هزار تومان خریداری می شود، اما با این حال تحویل تهران کمتر از ۶۸ تا ۷۰ هزار تومان نیست که با این وجود تنها تولیدکننده آسیب می بیند.

    نبی زاده با اشاره به اینکه گرانی ماهی ارتباطی به تولیدکننده ندارد، بیان کرد: از زمانی که ماهی در عمده فروشی های تهران توزیع می شود، صنف پرنده و ماهی باید دخالت کند که اختلاف سود عمده فروش تا خرده فروش چقدر باشد.

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلو قزل آلا با احتساب سود منطقی تولید کننده کمتر از ۷۸ هزار تومان سر مزرعه نیست که امیدواریم دولت تدبیری بیندیشد، چرا که استمرار روند پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده منجر به عدم ثبات در تولید می شود‌.

    به گفته او، با توجه به خشکسالی و کم آبی، ماهی به صورت ذخیره وجود ندارد و پیش بینی می شود که با ازدیاد تقاضا در ۲ تا ۳ هفته آتی قیمت بالا رود.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ماهی و کاهش قدرت خرید خانوار، دولت برای افزایش سطح رفاه مردم و سرانه مصرف باید به گونه ای عمل کند که چرخ اقتصاد بچرخد تا مشکلات مرتفع شود، چرا که همانند بازار مرغ، قیمت های دستوری جوابگو نیست.

    او با اشاره به معضلات تامین نهاده های آبزیان بیان کرد: به رغم شعارهای متعدد، نهاده بخش آبزیان به مرغ تخصیص می یابد تا نرخ پایین نگه داشته شود که این دیدگاه به تولیدکنندگان ماهیان سردآبی آسیب می زند.

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا گفت: بنابر آمار گمرک از ابتدای سال ۳ هزار تن صادرات داشتیم، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۷ هزار تن بود که بخشی از این کاهش صادرات به خشکسالی باز می گردد.

    او در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بچه ماهی و ۳۰ درصدی خوراک، عرضه با نرخ فعلی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد که ادامه این روند منجر به زیان تولیدکننده می شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *