×
×

قیمت تخم مرغ شانه ای ۵۵ هزار تومان/آیا سهمیه نهاده مرغداران کاهش یافته است؟

  • کد نوشته: 462097
  • ۱۱ مهر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت تخم مرغ که بیشتر به غذای فقرا معروف است در هفته های گذشته بر موج گرانی سوار شده و فعلا قصد پایین آمدن ندارد. گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، قیمت هر شانه تخم مرغ در منطقه ۱۹ تهران  به شانه ای ۵۵ هزار تومان و دانه ای […]

    قیمت تخم مرغ شانه ای ۵۵ هزار تومان/آیا سهمیه نهاده مرغداران کاهش یافته است؟
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، قیمت تخم مرغ که بیشتر به غذای فقرا معروف است در هفته های گذشته بر موج گرانی سوار شده و فعلا قصد پایین آمدن ندارد.

    گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، قیمت هر شانه تخم مرغ در منطقه ۱۹ تهران  به شانه ای ۵۵ هزار تومان و دانه ای ۲۰۰۰ تومان به فروش می رود.اما خبرهایی از شانه ای ۶۰ هزار تومان و حتی بالاتر در مناطق بالای شهر تهران به گوش می رسد.

    طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۷ هزارتومان و هر شانه دو کیلویی ۳۴ هزارتومان برای مصرف کنندگان تعیین شده است اما اکنون نزدیک به دو برابر این قیمت به فروش می رود.

    *بانک مرکزی ارز برای ترخیص خوراک از گمرک نمی دهد

    ملک نیا  مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: چندین ماه است که وزارتخانه جهاد کشاورزی درگیر تأمین ارز مورد نیاز ترخیص نهاده های دپو شده در گمرک می باشد اما تأمین ارز صورت نگرفته؛ ارزی هم که بانک مرکزی مدعی است جهت ترخیص کالا تأمین کرده نمی دانیم کجا رفته است.

    صحبت های این مسئول نشان میدهد که تامین خوراک که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده این محصول پروتئینی را تشکیل می دهد هنوز مشکل دارد و تامین ارز همچنان پاشنه آشیل تامین خوراک است.

    ایران بیش از ۷۰ درصد نیاز خوراک طیور را وارد می کند که مشکلات ارز واردات آن را سخت تر کرده و نیز وجود رانت و فساد و اشکال در توزیع، دسترسی تولید کنندگان را به این نهاده با ارزش با مشکل مواجه کرده است.

    مشکل تامین نهاده خوراک مرغداران و دامداران مسئله تازه ای نیست و بویژه در دو سال اخیر بارها به دلیل عدم تامین ارز، عدم ترخیص از گمرک، اشکال در سامانه بازارگاه، وجود فساد و انحصار کامل به دست دامدار نمی رسد و آنها مجبور می شوند به چندین برابر قیمت از بازار تهیه کنند قیمت های سه تا ۵ برابر هم دامداران گفته اند.

    این بار تولید کنندگان می گویند که وزارت جهاد سهمیه آنها را به نصف رسانده است.

    *آیا سهمیه مرغداران کاهش یافته است؟

    امروز گزارشی از سمنان وجود داشت که دامداران مدعی بودند سهمیه خوراک دام هایشان را به نصف تقلیل داده اند و به این دلیل تولید کاهش یافته است. آنها به دنبال این هستند که فردا این مسئله را به صورت حضوری به گوش وزیر جهاد کشاورزی برسانند.

    نارضایتی از تامین نهاده یکی از مشکلات بزرگ تولید کنندگان است به طوری که وزیر جهاد کشاورزی هم با علم به این موضوع یکی از اولویت های اساسی خود را در این وزراتخانه در ابتدای تکیه بر صندلی وزارت، تامین نهاده تولید کنندگان مطرح کرد.

    * مشکلات قیمت بحث دیروز و امروز نیست

    در این میان رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار مشکل قیمت تخم مرغ را بحث امروز و دیروز نمی داند بلکه ریشه در دولت قبلی دارد که به هشدارهای تولید کنندگان توجه نکرد

    حمید کاشانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: تلاطم و افزایش قیمت تخم مرغ کار یک شبه نبوده است که امروز دچار نوسان صعودی نرخ ها باشیم بلکه حاصل اشتباهاتی است که در یکسال گذشته انجام شده است.

    وی ادامه داد: بی توجهی به هشدارهایی که در بخش تولید تخم مرغ داده شد ریشه قیمت گذاری های امروز این کالا محسوب می شود. این قیمت گذاری قابل پیش بینی بود زیرا از اسفند سال قبل تا کنون بیش از ۵۰ نامه به وزیر و رئیس جمهور وقت ، معاون اول، مجلس و قوه قضائیه زدیم و شرح وضعیت کردیم.

    رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اولین علت بی نظمی قیمت تخم مرغ را اصلاح قیمت عنوان کرد و افزود: قیمت ها واقعی نیست، قیمت این کالا آذر ماه سال قبل ۱۴ هزار تومان بود که با درخواست های مکرر ما به منظور واقعی کردن قیمت تخم مرغ همراه شده است.
    وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته در بخش تأمین ذرت مشکلاتی داشتیم، در دو ماه اخیر حدود ۵۰ درصد نیاز به ذرت و سویای مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه یا از مواد نامرغوب و جایگزین استفاده کردیم و همین موضوعات سبب صدمه زدن به تولید می شود.

    *تحریم واردات مرغ اجداد را کند کرد

     مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز با انداختن توپ به زمین بازی تحریم، گفت: تحریم های آمریکا در دو سال گذشته سبب شد تا واردات اجداد به کشور به تعویق بیفتد.
    وی با بیان اینکه واردات مرغ اجداد در انحصار چند شرکت است کسی نمی تواند خارج از این حلقه اقدام به واردات مرغ اجداد نماید، گفت: ما برای جبران کمبود و خلأ مرغ اجداد در کشور در پایان سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ اقدام به تولید مرغ مادر کردیم که آن هم با مشکل تأمین ارز مواجه شد و نیمه دوم سال ۹۹ به ثمر رسید اما با وجود مشکل تأمین ارز با حدود شش میلیون کاهش جوجه ریزی در پایان سال ۹۹ مواجه شدیم.
    ملک نیا گفت: چندین ماه است که وزارتخانه جهاد کشاورزی درگیر تأمین ارز مورد نیاز ترخیص نهاده های دپو شده در گمرک می باشد اما تأمین ارز صورت نگرفته؛ ارزی هم که بانک مرکزی مدعی است جهت ترخیص کالا تأمین کرده نمی دانیم کجا رفته است.

    *سوء مدیریت عامل گرانی است/تحریم بهانه است

    حجت ورمرزیاری کارشناس حوزه کشاورزی با بیان اینکه سوء مدیریت عامل گرانی بوده و تحریم بهانه است، گفت: بسیاری از ظرفیت های مرغداری های ما تعطیل و نیمه تعطیل است که با برنامه ریزی درست می توانستیم نیاز بازار داخل را تأمین کنیم، ناکارآمدی مرغداری های داخلی، امروز ربطی به مرغ اجداد ندارد.
    وی افزود: بحث مرغ اجداد مربوط به سال ۹۸ بود و تمام شد؛ امروز باید از ناکارآمدی مدیریت موجود صحبت کرد؛ تا کی باید از عدم تأمین ارز صحبت کنیم، تمام این مشکلات به مدیریت مربوط می شود و ارتباطی به تحریم ندارد، تا کی می خواهیم دلیل همه چیز را تحریم بدانیم.

    بنابراین در حالی که قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت  جهاد) پس از دو سال تعلیق در دولت قبلی دوباره به این وزارت خانه برگشته است، تمام بهانه ها برای دولت فعلی بسته شده و انتظار بر این است که بازار محصولات کشاورزی دوباره کنترل شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *