×
×

قیمت شیرخام پس از ماه ها کش و قوس تعیین تکلیف شد

  • کد نوشته: 2804
  • ۲۴ تیر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه قیمت شیرخام در ۴ سال اخیر با مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۴۴۰ تومان اعلام شد اما در عمل کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف تَن به اجرای این نرخ ندادند و درنهایت افزایش قیمت نهاده های دامی و سایر عوامل تولید، کار […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود آنکه قیمت شیرخام در ۴ سال اخیر با مصوبه ستاد تنظیم بازار ۱۴۴۰ تومان اعلام شد اما در عمل کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف تَن به اجرای این نرخ ندادند و درنهایت افزایش قیمت نهاده های دامی و سایر عوامل تولید، کار را به جایی رساند که در ماه های پایانی سال گذشته، دامداران از سازمان حمایت خواستار بررسی دفاتر قانونی و قیمت تمام شده تولید شدند.

    البته ناگفته نماند که با گذشت چند ماه از بررسی اسناد مالی و دفاتر قانونی دامداری ها در شرایطی که قرار بود نرخ شیر خام تعیین تکلیف شود، برخی مسئولان اعلام کردند که این نرخ همچنان روی میز وزیر صنعت قرار دارد و درنهایت کار  به جایی رسید که وزیر جهاد کشاورزی مستقیما به رئیس جمهور نامه ای نوشت و خواستار افزایش قیمت شیر خام شد.

    شنیده ها حاکی از آن است که قیمت شیر خام و به تبع آن لبنیات ،تعیین و تکلیف شده است و در یکی الی دو روز آینده پس از امضای وزار ابلاغ خواهد شد.

    براین اساس به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین مصوبه افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی با خبر شویم:

    احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت  تعیین تکلیف نرخ شیرخام پس از ماه ها کش و قوس اظهار کرد: با توجه به نامه وزیر جهاد کشاورزی به رئیس جمهور و پیشنهاد افزایش نرخ شیر خام بر پایه ۱۷۰۰ تومان،این نرخ به تصویب نرسید چرا که رئیس جمهور با افزایش بیش از ده درصد مخالف بود.

    به گفته وی افزایش ۹ درصدی نرخ خرید شیرخام از دامدار به تصویب رسید که درنهایت این نرخ پس از امضای وزرا ابلاغ خواهد شد.

    مقدسی با اشاره به اینکه نرخ ۱۵۷۰ تومان برای خرید هر کیلو شیرخام از دامدار به تصویب رسیده است،بیان کرد: با ابلاغ این مصوبه دیگر دامدار زیانی را متحمل نخواهد شد.

    رئیس انجمن صنفی گاوداران متوسط قیمت کنونی هر کیلو شیرخام از دامدار را یک هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با اجرای مصوبه جدید در روزهای آتی، دامداران در فروش هر کیلو شیرخام ۷ تومان سود خواهند کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که درصد افزایش قیمت لبنیات چقدر است،بیان کرد: اگرچه قیمت لبنیات متناسب با نرخ ۱۵۷۰ تومان افزایش خواهد یافت،اما درصد دقیق را نمی توان اعلام کرد.

    مقدسی در پایان با بیان اینکه خرید توافقی شیرخام همچنان استمرار خواهد داشت، تصریح کرد: با وجود آنکه دامداران همیشه مورد بی مهری صنایع لبنی هستند؛بنابر دستور وزیر جهاد ،خرید توافقی شیر خام ادامه دارد چرا که این محصول کالای حساسی است که کمتر از یک ساعت در گرمای تابستان فاسد می شود.

    پس از ماه ها کش و قوس، نرخ جدید شیرخام مشخص شد

    رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت: پس از ماه ها کش و قوس، نرخ جدید شیر خام مشخص شد که پس از امضای وزرا ابلاغ خواهد شد.

    وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت شیر و لبنیات در راه است، افزود: بنده اطلاع دقیقی ندارم که در مصوبه جدید نرخ شیر خام و به تبع آن لبنیات افزایش پیدا کرده است یا خیر؟

    باکری ادامه داد: نرخ جدید شیرخام براساس قیمت تمام شده تولید از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد.

    دبیر انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: سازمان حمایت پس از مراجعه به گاوداری ها و بررسی و حسابرسی دفاتر قانونی و اسناد مالی دامداری ها، عددی را ابلاغ خواهد کرد که با این وجود جای هیچ گونه گلایه ای از سوی کارخانه ها و دامداران نخواهد بود چرا که قیمت کارشناسی اعلامی مبتنی بر اسناد مالی شرکت هاست.

    قیمت اعلامی از سوی دولت مبنای قیمت شیرخام نیست

    حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با بیان اینکه قیمت مصوب اعلامی از سوی دولت مبنا نیست، اظهار کرد: قیمت شیرخام تابع عرضه و تقاضاست و نرخی که دولت اعلام می کند، مبنا نیست چرا که چهار سال گذشته نرخ ۱۴۴۰ تومان ابلاغ شد که این نرخ تا کنون از سوی کارخانه های لبنی اجرا نشده است.

    وی از افزایش قیمت شیرخام در بازار خبر داد و گفت: با توجه به آنکه در ماه های اخیر تعدادی از دام ها به کشتارگاه ها رفتند، درنهایت با کاهش عرضه شیرخام تا حدودی قیمت در بازار متعادل شد.

    نعمتی در پایان متوسط قیمت کنونی خرید هر کیلو شیر خام از دامدار را ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود:با توجه به آنکه بازار تعیین کننده قیمت است؛ بنابراین در روزهای اخیر ناشی از افزایش تقاضا تا حدودی نرخ شیرخام در بازار بهبود یافته است.

    این گزارش می افزاید: با توجه به آنکه شرکت های لبنی همه ساله قیمت محصولات خود را قانونی و غیر قانونی افزایش داده اند، هم اکنون افزایش مجدد قیمت لبنیات با واکنش شدید دامداران و مردم روبروست که از مسئولان ذی ربط انتظار می رود که با توجه به شرایط اقتصادی خانوار و کاهش قدرت خرید آنها،برای قیمت لبنیات درصدی اعلام کند که خانوار از پس تهیه آن برآیند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *