×
×

مالک جوهای سبز شده در چابهار کیست؟

  • کد نوشته: 476986
  • ۱۸ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • منابع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره محموله‌های جوی دپو شده و بارگیری نشده در گمرک چابهار که با آب باران سبز شده است، اظهار داشتند که این محموله متعلق به بخش خصوصی نیست و بر اساس اعلام گمرک مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام است. با این حال، حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی […]

    مالک جوهای سبز شده در چابهار کیست؟
  • منابع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره محموله‌های جوی دپو شده و بارگیری نشده در گمرک چابهار که با آب باران سبز شده است، اظهار داشتند که این محموله متعلق به بخش خصوصی نیست و بر اساس اعلام گمرک مربوط به شرکت پشتیبانی امور دام است.

    با این حال، حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر این مساله را تکذیب کرد و گفت: محموله‌های جو متعلق به وزارت جهاد نیست و باید دید صاحب کالا چه کسی است و چرا محموله را ترخیص نکرده است؟

    بر اساس تصاویر منتشر شده در برخی رسانه‌ها، یک شهروند از چابهار با انتشار ویدئویی عنوان کرده است محموله‌های جوی دپو شده و بارگیری نشده در گمرک چابهار، با آب باران سبز شده و هدر رفته است.

    انتشار این ویدئو انتقاد شهروندان به سوءمدیریت نگهداری و توزیع غلات را برانگیخته است، بویژه که نهاده‌های دامی از جمله مهم‌ترین کالاهای اساسی است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود و همواره دامداران در تأمین این نهاده‌ها با مشکل مواجه هستند.

    ظاهراً صاحبان این کالاها محموله‌ها را نگه داشته‌اند تا قیمت آن در بازار آزاد افزایش یابد و بعد این محموله‌ها را وارد بازار کنند.

    گمرک چندین بار به صورت کتبی و شفاهی به شرکت پشتیبانی امور دام تذکر داد!

    در همین راستا، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفته است مجموع واردات صورت گرفته حدود ۱۳۵ هزار تن جو بوده که نزدیک به ۱۲۰ هزار تن آن از محل مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی، ترخیص شده است ولی از ۱۵ هزار تن باقی مانده یعنی حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن، همان ۱۰ درصدهای باقی مانده است که باید با صدور کد رهگیری بانک ترخیص شود. اما با گذشت دوماه هنوز هیچ اقدامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای ارائه به گمرک و ترخیص باقی مانده انجام نشده است.

    وی ادامه داد: در عین حال برای ۱۵۰۰ تن دیگر هم که مجوز ترخیص بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار در ترخیص درصدی از سوی گمرک صادر شده و در انتظار خروج است، این شرکت کامیونی برای تخلیه این محموله و خروج آن از بندر تأمین نکرده ولی در همین زمان، کامیون جهت خروج ذرت‌های وارداتی ارسال کرده است.

    وی گفت: حتی با توجه به اعلام شرایط جوی، یک هفته قبل از بارندگی، گمرک چندین بار به صورت کتبی و شفاهی به شرکت پشتیبانی امور دام تذکر داده است و حتی به مقام‌های استانی و معاونت مرتبط در اداره کل بنادر سیستان و بلوچستان به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا نیز اعلام شده است که جهت اتخاذ تصمیم و تمهید لازم برای جلوگیری از خسارت احتمالی ناشی از شرایط جوی اقدام کنند.

    به گفته لطیفی حداقل کالا باید به انبار مسقف منتقل می‌شد ولی با وجود خالی بودن دو انبار این اتفاق نیفتاده است و روی جوها حتی نایلون و چادر نیز کشیده نشده که بخشی از این حجم ۱۵ هزار تنی، در بارندگی اخیر و با توجه به رطوبت بالای چابهار، سبز و فاسد شده است.

    وی تاکید کرد که شرکت پشتیبانی امور دام با وجود عدم اخذ کد رهگیری، به دلیل دولتی بودن می‌توانست برای انتقال کالا به انبارهای خارج از بندر و تحت کلید گمرک اقدام کند یا برای تعیین تکلیف ۱۰ درصد باقی مانده درخواست کند تا با توجه به دولتی بودن محموله و نیاز کشور به این کالا با هماهنگی مراجع تصمیم گیر، تصمیم گیری شود که متأسفانه شرکت مذکور هیچیک را انجام نداده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *