×
×

مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی باید غربال شوند/تعداد بالای کارمندان مانع تولید است

  • کد نوشته: 6533
  • ۲۷ آذر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اولین نشست فعالان بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران با حضور سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی امروز برگزار شد. در این نشست ابتدا فعالان این حوزه مشکلات و نگرانی‌های خود را مطرح کردند  و در ادامه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به آنها پاسخ داد. در این نشست محمدرضا رمضانی […]

    مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی باید غربال شوند/تعداد بالای کارمندان مانع تولید است
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اولین نشست فعالان بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران با حضور سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی امروز برگزار شد.

    در این نشست ابتدا فعالان این حوزه مشکلات و نگرانی‌های خود را مطرح کردند  و در ادامه سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به آنها پاسخ داد.

    در این نشست محمدرضا رمضانی دبیرکل اتاق ایران توجه به صادرات و جوایز صادراتی را مطرح کرد و گفت از سال ۹۱ از این جوایز صادراتی محروم شده‌ایم.

    وی همچنین اشاره کرد از آنجایی که فروش نفت به حداقل رسیده و به زور هزینه‌های جاری دولت را برطرف می‌کند و به بخش‌های دیگر نمی‌رسد وزارت جهاد کشاورزی به این بخش توجهی بیشتری کند.

    رمضانی همچنین درخواست کرد که این وازرتخانه مطالبات بخش خصوصی را پیگیری کند.

    *کشت پنبه در گلستان به یک دهم کاهش یافته است

    در ادامه یوسفی نماینده بخش کشاورزی هم از مشکلات پنبه‌کاران گفت: در حالیکه سال‌های گذشته در استان گلستان ۱۶۰ هزار هکتار پنبه کشت می‌شد این سطح به ۱۷ هزار هکتار کاهش یافته است. در دانه‌های روغنی ۹۰ درصد وابسته‌ایم بنابراین دولتی باید فکری برای این بخش کشاورزی کند.

    *مدیران میانی وزارت جهاد کشاورزی باید غربال شوند/سازمان های مازاد در وزارت جهاد زیاد است

    قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون هم مشکلات را اینگونه مطرح کرد که مدیران میانی باید از وزارتخانه کشاورزی غربال شوند. اتفاقاً آنها مشکل اصلی تولیدکنندگان هستند. پنج سازمان و شرکت‌های وزارت جهاد کشاورزی باید ادغام شوند که خود آنها آفت هستند. از آن جمله سازمان تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام، صندوق حمایت از کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی است.

    وی افزود: سال گذشته ۷ الی ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی صرف واردات شد و امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد. اگر تدبیری برای تولید داخل نشود ما باید تا آخر واردکننده باشیم. مثلاً امسال واردکننده گندم شدیم.

    *نابسامانی در بازار زعفران

    محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران هم چنین بیان کرد که نابسامانی در بازار صادرات زعفران وجود دارد و برندسازی در این زمینه انجام نشده است. باید کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شود و استراتژی‌های آن را تعیین کرد.

    وی پیشنهاد کرد که تشکل‌ها ساماندهی شوند و خرید توافقی برای زعفران انجام شود.

    *تعداد کارمندان وزارت جهاد کشاورزی ایران ۳۰ برابر کانادا است/ دولت حجیم است

    رشید فرخی مسئول انجمن خرما هم مشکلات این حوزه را چنین تصریح کرد که امنیت آب به اندازه امنیت غذایی مهم شمرده شود. 

    وی همچنین با انتقاد از حجیم بودن بدنه دولت و وزارت جهاد کشاورزی گفت: اداره کشاورزی کانادا ۶ هزار کارمند دارد در حالی که وزارت جهاد کشاورزی کشورمان ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار کارمند دارند.

    *ستاد تنظیم بازار برای پر کردن انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام گردن تولید کننده را می زند

    در ادامه این نشست فاروقی نماینده طیور هم چنین گفت: فروش تولیدکنندگان ۱۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده است آنها ضرر می‌کنند در عین حال محدودیت صادراتی هم وجود دارد. تقاضای ما این است محدودیت صادراتی برداشته شود قیمت‌گذاری‌‌ها دستوری نباشد و اگر باشد با نرخ تورم محاسبه شود.

    وی این را نیز گفت که ستاد تنظیم بازار برای پر کردن انبار شرکت پشتیبانی امور دام گردن تولیدکنندگان را می‌زند.

    فاروقی افزود: حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی در تنظیم حوزه بازار مرغ موفق نبود.

    *ارزهای ۴۲۰۰ تومانی کجا رفت؟ چه کسی باید پیگیری کند؟

    صدیق‌پور عضو انجمن جوجه یکروزه هم  اینگونه مطرح کرد که طی پنج ماه گذشته تولیدکنندگان این حوزه ۷۰۰ میلیارد تومان ضرر کردند و اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود فاتحه این بخش خوانده است.

    وی از سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی درخواست که ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیگیری کند. به طوری که در بسیاری از کسانی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند معلوم نشد این ارزها کجا رفت و صرف واردات خوراک دام نشد.

    صابری دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ هم از ضرر ۳۶۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان مرغ خبر داد و گفت: وزارت باید به این حوزه توجه بیشتری کند.

    *نیم درصد بازار جهانی کشاورزی برازنده ایران نیست

    در ادامه فرشچیان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با انتقاد از سیاست‌های بخش کشاورزی گفت: با این همه ظرفیت‌ها در بخش کشاورزی تنها نیم درصد بازارهای جهانی را در اختیار داریم همه صادرات ما محدود به پسته، زعفران، کشمش و خرما است. با اینکه در تولید در این چهار محصول رقیب نداریم اما در بازارهای جهانی هم لیدر نیستیم.

    محمدعلی رضایی رئیس گیاهان دارویی از بانک مرکزی خواست تا فشار خود را از دوش تولیدکنندگان درباره برگشت ارز صادراتی بردارد.

    وی افزود: مشکل تولیدکنندگان مدیرانی است که یک شبه عوض می‌شوند و سیاست‌های جدید برای خودشان دارند. 

    *پراکندگی در صدور مجوز تعاونی های کشاورزی

    رضایی همچنین گفت: متأسفانه مجوز شرکت‌ها را واحد مشخصی صادر نمی‌کند و صدور این مجوزها از سوی سازمان تعاون روستایی و وزارت صمت انجام می‌شود و هیچ صدایی وجود ندارد.

    *باقیمانده سموم مشکل اصلی/کشمش صادراتی ما را برمی گردانند

    در ادامه سیدمهدی حسینی از انجمن تولیدکنندگان سم و کود هم باقیمانده سموم و نبود آزمایشگاه مرجع را از مشکلات بخش تولید خواند و گفت: مثلاً کشمش ما را به دلیل وجود باقیمانده سم برمی‌گردانند و در حالیکه کسی نیست اینها را رصد کند.

    *طرح انتزاع چه شد؟/عملکرد در کشاورزی کشور بسیار پایین است

    سیدرضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران هم برخی انتقادات را مطرح کرد و پرسید طرح انتزاع چه شد و وزارت جهاد کشاورزی با این قانون چه کرد. واردات را متأسفانه از جمله خصولتی‌ها انجام دادند. مشوق‌های سیب درختی را ندادند و آنقدر مانع گذاشتند که تولیدکنندگان آن را رها کردند. مشکل تنظیم بازار جدی است و تولیدکنندگان گلایه دارند.

    نورانی افزود: دولت صادرات مویرگی را تعطیل کرده و تولیدکنندگان نمی‌توانند صادرات داشته باشند.

    وی افزود: گمرک هزینه‌های گران‌تری می‌گیرد برای یک تن گوجه فرنگی ۸۴۰ دلار می‌گیرد که از موز هم گرانتر است.

    نورانی گفت: همچنین در مورد اورآسیا اکنون به نفع کشورهای مقابل تمام شده و اقدام خاصی از سوی کشور ما انجام نمی‌شود. عملکرد محصولات کشاورزی کشور هم بسیار پایین است و از ۱۶ میلیون زمین کشاورزی تنها ۱۲۰ میلیون تن برداشت می‌شود که رقم بسیار پایینی است. الگوی کشت هم اجرا نشده و اصل ۴۴ قانون اساسی هم انجام نمی‌شود و عدم اجرای قانون حفظ نباتات منجر به باقیمانده سموم می‌شود.

    *مشکل حمل و نقل در بخش کشاورزی داریم

    در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران هم از تعامل و صادرات به اورآسیا انتقاد کرد و گفت: ناوگان حمل‌ونقل و همچنین ناوگان سردخانه‌ای ما کمبود دارد و ما باید به فکر اینها باشیم سرعت ریلی ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر در ساعت است که یک سرعت لاک‌پشتی محسوب می‌شود در حالی که یک هزینه زیادی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

    وی افزود: ازبکستان اگر ترانزیت پنبه از ایران را رد کند حمل و نقل ریلی ما را این کشور تعطیل می‌شود.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : اهم اخبار

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *