×
×

مرغ ارزان شد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان

  • کد نوشته: 7187
  • ۱۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به […]

    مرغ ارزان شد/ قیمت هر کیلو مرغ ۱۳ هزار تومان
  • عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۲۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار تومان است.

    وی نبود کشش بازار در برابر عرضه را دلیل اصلی افت قیمت مرغ اعلام کرد و افزود: طی ۲ الی ۳ روز گذشته ازدیاد سرانه مصرف به دلیل تعطیلات پایان هفته منجر به رشد قیمت شد که طبق معمول در اواسط هفته قیمت در بازار کاهش می‌یابد.

    حجت درباره آینده بازار مرغ گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی هفته پیش بینی می‌شود که قیمت با نوسان ۲ تا ۳ درصدی در بازار روبرو شود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به شرایط مساعد تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب مرغ در بازار دامن بزند.


    بیشتر بخوانید: نرخ مرغ در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفت


    وی متوسط قیمت جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: طبق نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار تومان بالاتر است که این امر حداقل هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید که بدین ترتیب از مسئولان ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت مصوب مرغ داشته باشند.

    این مقام مسئول قمیت واقعی هر یک کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر به سبب افزایش هزینه‌های تولید عرضه مرغ کمتر از قیمت‌های فعلی به زیان تولید کنندگان است.

    وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی برای بازار شب عید بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های آتی سال رقم قابل توجهی است.

    ضرورت افزایش ۵۰ درصدی توزیع نهاده‌های دائمی از سوی پشتیبانی امور دام

    حجت درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت مکمل‌ها، واکسن‌ها و دارو به سبب عدم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات آن نسبت به ماه‌های ابتدایی سال چندین برابر رشد داشته است و در خصوص ذرت و کنجاله سویا که نهاده اصلی مرغداران را تشکیل می‌دهد بازار به نسبت متعادل‌تر بوده است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: بنابر هشدار‌های صورت گرفته در مواقعی که میزان جوجه ریزی افزایش می‌یابد به همان نسبت میزان عرضه نهاده‌های دامی باید در بازار رشد یابد تا مرغدار بتواند نهاده مورد نیاز را تأمین کند در غیر این صورت به سبب التهاب قیمت تولیدکنندگان با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند.

    به گفته وی اگر پشتیبانی امور دام میزان نهاده‌های مصرفی برای ماه‌های بهمن و اسفند را نسبت به مابقی ماه‌های سال افزایش دهد، این موضوع می‌تواند بر مدیریت بازار و آرامش مرغداران تأثیر به سزایی داشته باشد.

    حجت با انتقاد از روند صعودی قیمت ذرت در بازار اظهار کرد: طی روز‌های اخیر قیمت هر کیلو ذرت در بازار به بالای یک هزار و ۹۰۰ تومان رسیده که این امر هشدار می‌دهد پشتیبانی امور دام باید هرچه سریع‌تر همانند ماه‌های قبل با عرضه مناسب بازار را مدیریت کند تا با کمترین نوسان قیمت در بازار روبرو شویم به طوری که اگر میزان عرضه ذرت و کنجاله سویا در ماه‌های بهمن و اسفند ۵۰ درصد افزایش یابد مرغداران با اطمینان کامل می‌توانند تولید را افزایش دهند.

    خبری از صادرات رسمی مرغ نیست

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: با وجود افزایش تعرفه‌های صادراتی و صدور قوانین متعدد صادرات رسمی برای تجار صرفه اقتصادی ندارد و همین موضوع موجب شده تا این محصول به طور قاچاق به کشور‌های همسایه صادر شود این در حالی است که با کاهش میزان تعرفه امکان صادرات قابل توجه مرغ به بازار‌های هدف وجود دارد.

    وی با اشاره به اینکه واردات گوشت مرغ به زیان صنعت طیور تمام می‌شود، اظهار کرد: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی از اهمیت بالایی برخوردار است واردات مرغ به بهانه تنظیم بازار می‌تواند به قیمت نابودی صنعت طیور تمام شود چرا که بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی سال کمبودی در جوجه ریزی وجود ندارد که بخواهیم بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنیم.

    حجت درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام از ماه‌ها قبل اقدام به خرید تضمینی مرغ منجمد از تولیدکنندگان کرده است که این امر تأثیر چندانی به حال مرغداران نداشته است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: اگر قرار باشد شرکت پشتیبانی امور دام سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن از تولید کنندگان خریداری کند این میزان کمتر از تولید یک ماه واحد‌های مرغداری است که بدین ترتیب تأثیری در صنعت نخواهد داشت

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری: دام، طیور و آبزیان

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *