×
×

مرکز کشمش آذربایجان در انتظار اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی

  • کد نوشته: 476193
  • ۸ آذر ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر – وسعت تاکستان‌های استان آذربایجان شرقی ۱۷ هزار و ۵۲۳ هکتار بوده که شهرستان ملکان نیز ۵۰ درصد تولید کشمش را به خود اختصاص داده است. محصولات زیربخش باغبانی حدود ۶۶ درصد از بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که شامل انگور خشک شده و با بیش […]

    مرکز کشمش آذربایجان در انتظار اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از خبرگزاری مهر – وسعت تاکستان‌های استان آذربایجان شرقی ۱۷ هزار و ۵۲۳ هکتار بوده که شهرستان ملکان نیز ۵۰ درصد تولید کشمش را به خود اختصاص داده است.

    محصولات زیربخش باغبانی حدود ۶۶ درصد از بخش کشاورزی استان را به خود اختصاص داده که شامل انگور خشک شده و با بیش از ۶۰ هزار تن کشمش و ارزآوری بالغ بر ۱.۳ دلار به ازای هر کیلوگرم است.

    در حال حاضر شهرستان ملکان، سابقه درخشانی در تولید انگور دارد و با وجود ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در این شهرستان و با اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنعتی صنایع تبدیلی انگور، فرآوری تمام محصولات باغات انگور در ایران به بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی در این منطقه ارسال خواهد شد.

    تولید ۵۰ درصدی کشمش استان در شهرستان ملکان

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: کشمش در شهرستان‌های ملکان، بناب، مراغه، عجب‌شیر، شبستر، آذرشهر و اسکو تولید می‌شود اما ۵۰ درصد کشمش استان متعلق به شهرستان ملکان است.

    ایاز برنو ادامه داد: مصرف انگور به صورت تازه خوری و فرآوری شده در کشور ایران بسیار کم است.

    وی افزود: ۸۵ واحد فرآوری با بیش از ۱۰۰ هزار تن ظرفیت در سطح استان آذربایجان شرقی وجود دارد که بیشترین واحد فرآوری انگور در شهرستان ملکان و بناب واقع شده است.

    کشمش در شهرستان‌های ملکان، بناب، مراغه، عجب‌شیر، شبستر، آذرشهر و اسکو تولید می‌شود

    برنو بیان کرد: حتی میوه انگور از خراسان رضوی، فارس، زنجان و قزوین وارد استان آذربایجان شرقی شده و سپس فرآوری و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

    مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به استقبال از صنعت فرآوری در شهرستان‌های ملکان و بناب در تلاش هستیم تا یک شهرک اختصاصی کشمش در شهرستان ملکان احداث کنیم چرا که برای فرآوری و سرمایه گذاری این محصول در شهرستان ملکان و بناب به شدت استقبال می‌شود.

    وی با اشاره به در دست احداث بودن شهرک صنعتی ملکان افزود: این شهرک در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک به بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور تبدیل خواهد شد.

    ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان ملکان

    برنو ادامه داد: ۱۷ واحد صنایع تبدیلی در شهرستان ملکان وجود دارد اما با اتمام بزرگ‌ترین شهرک صنعتی ملکان به صنایع تبدیلی انگور، فرآوری تمام محصولات باغات انگور در ایران به بزرگ‌ترین شهرک صنایع تبدیلی ارسال خواهد شد.

    مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: وسعت تاکستان‌های استان آذربایجان شرقی، ۱۷ هزار و ۵۲۳ هکتار است که ۵۲۳ هکتار آن را باغات غیر بارور و ۱۷ هزار هکتار را باغات بارور انگور تشکیل داده است.

    محمدباقر بی پروا ادامه داد: ۱۵ درصد تولید انگور معادل ۲۷ هزار تن به صورت تازه خوری و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب است که ۸۵ درصد بقیه معادل ۱۵۳ هزار تن نیز به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می‌شود.

    وی افزود: متوسط عملکرد انگور در استان آذربایجان شرقی، ۱۸ تن در هکتار است که شهرستان ملکان با تولید ۹۵ هزار تن، شهرستان بناب با تولید ۵۰ هزار تن و شهرستان مراغه نیز با تولید ۱۷ هزار تن، مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

    بی پروا بیان کرد: ۹۰ درصد تولید سال جاری معادل ۳۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد معادل ۵ هزار تن به کشمش تیرآبی و آفتابی تبدیل می‌شود.

    وی افزود: میزان تولید انگور در سال جاری بیش از ۳۰۵ هزار تن بود که در اثر سرمازدگی و تگرگ، حدود ۱۲۵ هزار تن از محصول از بین رفته است و میزان تولید انگور در سال جاری ۱۸۰ هزار تن می‌باشد.

    بی پروا گفت: انگور و فرآورده‌های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و خوشبختانه استان آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌های آن، جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

    ۹۰ درصد تولید سال جاری معادل ۳۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد معادل ۵ هزار تن به کشمش تیرآبی و آفتابی تبدیل می‌شود

    مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات استان را رقم بی دانه انگور (کشمشی) و ۱۰ درصد بقیه را نیز ارقام دیگری از قبیل فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته‌چین، شاهانی، قو را شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی تشکیل می‌دهد.

    صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی

    وی گفت: مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی ،۴۴ هزار تن می‌باشد که به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه و هم‌چنین برخی از کشورهای اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.

    بی پروا در پایان افزود: فعالین بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان، بخشی از تولید استان‌های همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می‌کنند.

    صادرات یک تا دو تنی کشمش

    مدیر یک کارخانه کشمش در ملکان نیز به خبرنگار مهر گفت: این کارخانه حدود ۳۰ سالی می‌شود که پابرجاست و سالیانه حدود یک تا دو تن کشمش فرآوری می‌شود.

    غلامرضا عباسی ادامه داد: کشمش انگوری و تیزآبی از شهرستان ملکان وارد این کارخانه فرآوری شده و تمام محصولات به خارج از کشور به خصوص کشورهای عربی صادر می‌شود.

    ۱۷ هزار و ۵۲۳ هکتار وسعت تاکستان‌های استان آذربایجان شرقی است که ۵۰ درصد کشمش استان نیز در شهرستان ملکان تولید می‌شود؛ با وجود اینکه ۱۷ واحد فرآوری در شهرستان ملکان وجود دارد اما با اتمام بزرگ‌ترین واحد فرآوری در این شهرستان، فرآوری تمام باغات انگور به این شهرستان ارسال خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *