×
×

مشکلی برای تامین مرغ شب عید نداریم

  • کد نوشته: 481324
  • ۸ بهمن ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، میز اقتصاد به بررسی بازار تنظیم مرغ با حضور آقایان فریادرس قائم مقام معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، اسدالله نژاد مدیر اتحادیه سراسری مرغداران پرداخت. سوال: اکنون برنامه برای مازاد مرغ  چه هست […]

    مشکلی برای تامین مرغ شب عید نداریم
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرنگاران جوان، میز اقتصاد به بررسی بازار تنظیم مرغ با حضور آقایان فریادرس قائم مقام معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، صدیق پور دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه، اسدالله نژاد مدیر اتحادیه سراسری مرغداران پرداخت.

    سوال: اکنون برنامه برای مازاد مرغ  چه هست ؟

    فریادرس: بحث تولید مرغ و به طور کلی صنعت دام طیور ما بعد از آزادسازی با بحث مازاد روبرو بود.از این رو بازار درگیر نوساناتی شد. هنوز هم این بازار به تعادل نرسیده است. چون بعد از مهر ماه بازار ما به سبب نبود برنامه ریزی مناسب با کاهش قیمت روبرو شد.

    سوال: اکنون چاره و راهکار کاهش زیان مرغداران  چیست؟

    فریادرس: در حال حاضر بحثی که مطرح است، یارانه به شکل کالا برگ باشد. اکنون چاره این است که کاری که باید اتفاق می افتاد، تنظیم بازار به اتحادیه سپرده شود. 

    سوال: چرا کنترل مازاد بازار متوقف شده است؟

    اسدالله نژاد: وزارت جهاد کشاورزی قول داده بود که نگرانی برای مرغ داران ایجاد نشود. اما اکنون یک سونامی بزرگی در رابطه با مرغ ایجاد شده است.

    شرکت پشتیبانی امور دام در این مقطع حساس از مسئولیت شانه خالی کرده است. من به یک سری اتفاقات که اخیرا اتفاق افتاده میخواهم اشاره کنم. خرید حمایتی اکنون متوقف شده است. بر اساس دستور عمل مقرر شده بود که قیمت مرغ زنده ۴۰ هزارتومان باشد. کمیته قرار بود هزینه های طبیعی را مشخص کند و این هزینه ها به قیمت مرغ اضافه شود. دستور عملی که بعد از ساعت ها کار مصوب شد بر اساس نظریه که داده شد، تغییر پیدا کرد و قیمت مرغ منجمد ۵۹ هزار تومان مد نظر قرار گرفت.

    مرغ سایز افت بارش آب سایر مرغ ها بالاتر است. ما اگر هیچ هزینه ای را اعمال نکنیم با این بیست و شش درصد، ۶۱ هزارتومان می شود. اگر ما وارد این پروسه شویم همه اتحادیه های ما دچار ورشکستگی خواهند شد.

    سوال : نظر شما چیست؟

    فریادرس: قیمت مصوب مرغ منجمد ۵۹ هزارتومان است، دوستان اتحادیه به جای اینکه از بازار پس بکشند‌، قیمت را بالا می برند‌. اتحادیه باید روی قیمت ۴۹ هزارتومان پافشاری کند. صنعت مرغداری اکنون در حال آسیب است. قطعا نیاز از نظر تسهیلات از منظر جهاد کشاورزی قابل پیگیری است.

    سوال: تولید مازاد تا کی ادامه دارد؟

    صدیق پور: ما پیش بینی داشتیم که با افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم مواجه شویم. برای اینکه جوجه ها آسیب نبینند ما میتوانیم تولید را کاهش دهیم.

    برنامه ریزی این کار ها از شش ماه قبل انجام می شود. این چیزی نیست که ما از امروز آن را آغاز کنیم. ما هر ماه تقریبا حدود بیست میلیون تخم مرغ را از چرخه خارج کردیم. ما در نه ماه اجرای این طرح جوجه را دو هزار تومان فروختیم. گوشت قرمز هم نمی توان پیش‌بینی کرد‌. ما نمی‌توانیم به امید صادرات بمانیم.

    سوال: این مازاد تولید کی تمام می شود ؟

    اسدالله نژاد: من از این دیدگاه متاسفم. ما باید قیمت حداقلی را مبنا قرار دهیم و سپس سایر هزینه ها را به آن اضافه کنیم. برای بهمن ماه ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی پیش بینی شده است که از نظر من زیاد است.

    امیدواریم ما بتوانیم دستور عمل را اصلاح کنیم و ورود اتحادیه ها را داشته باشیم، بنده امیدوارم مازاد تولید از سطح بازار جمع شود. کمبودی ایجاد نمی شود و اگر هم ایجاد شود ما میتوانیم مرغ منجمد به بازار منتقل کنیم و آن را مدیریت کنیم. برای شب عید این جوجه ریزی ها وارد بازار خواهند شد.

    ما پیش بینی می‌کنیم تا یک هفته بتوانیم مرغ مازاد را جمع کنیم. هزینه های تولید در ایران بالا است و ما نمی توانیم آن را صادر کنیم. بیشتر واحد ها از دولت طلب نهاده دارند. متاسفانه هنوز نهاده ها تحویل داده نشده است. هشت ماه است تولید کننده ما سود بالا پرداخت می‌کند، من تقاضا دارم این موضوع پیگیری شود.

    ما در مورد مرغ صادراتی پیشنهاد هایی دادیم. در این روند باید تغییراتی ایجاد شود. مرغ در ایران با کشور های همسایه تفاوت هایی دارد که باید حذف شود. نهاده هایی که وارد کشور می‌شوند آن استاندارد های لازم را ندارند. ساختار های واحد های مرغداری استاندارد نیستند.

    سوال: نظر شما چیست؟

    صدیق پور: ما فردا و پس فردا تولید بهمن ماهمان تمام می شود. اکنون از نظر میزان تولید ما مشکلی نداریم. مردم از نظر تامین مرغ پایان سال مشکلی ندارند‌‌. ما پنج تا شش ماه جلوتر پیش بینی می کنیم و اکنون نگرانی ما برای بعد از عید است. اکنون بحث واگذاری تشکل ها را دارد و این موضوع باید صفر تا صد آن پذیرفته شود. اگر این اتفاق بیفتد، ما صادرات هم می توانیم مدیریت کنیم. اگر به ما واگذار کنند، به گونه ای پیش‌بینی می کنیم که مرغ مازادی وجود نداشته باشد. ما ۱۵ میلیون جوجه را از چرخه خارج کردیم. رئیس جمهور گفتند ما دو ماه یارانه نقدی می دهیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *