×
×

مصرف سموم پرخطر به ۲ درصد رسید

  • کد نوشته: 476940
  • ۱۵ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان_ رئیس انجمن تولیدکنندگان سم گفت: امسال ۲ درصد سموم پرخطر در مزارع و باغات استفاده شده است تا ۲ سال پیش ۵۰ درصد سموم آماده مصرف وارد می‌شد که با محدودیت شرایط به ۲۵ درصد رسیده است. از سال ۸۴ […]

    مصرف سموم پرخطر به ۲ درصد رسید
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان_ رئیس انجمن تولیدکنندگان سم گفت: امسال ۲ درصد سموم پرخطر در مزارع و باغات استفاده شده است تا ۲ سال پیش ۵۰ درصد سموم آماده مصرف وارد می‌شد که با محدودیت شرایط به ۲۵ درصد رسیده است.

    از سال ۸۴ همزمان با آزادسازی سم، هیچ یک از تولیدکنندگان مشکل تامین سم را نداشتند و به رغم مشکلات تامین ارز، ورود هیچ یک از سموم به تاخیر نیفتاده است.

    به گفته وی، با وجود ظرفیت ۲۵۰ هزار تن تولید سم، متوسط مصرف در کشور ۴۰ هزار تن است.

    گیل آبادی گفت: انجمن تولیدکنندگان بدنبال جایگزینی سموم کم خطر است، بدین‌منظور پیشنهاد اصلاح تعرفه را به گمرک دادیم تا انگیزه واردات سموم پرخطر را از تولیدکننده بگیریم.

    چندی پیش رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود اعلام کرد که در سبد ثبتی ۵ درصد سموم پرخطر و مابقی متوسط و کم خطر هستند، اما آنچه در سفره مردم آمده است ۲۳ درصد سموم پرخطر و ۷۷ درصد متوسط و کم‌خطر است.

    با توجه به رانت واردات سموم و کود‌های شیمیایی ناشی از تخصیص ارز، در ۲ سال قبل نرخ ارز به نیما تغییر یافت که بنابر اذعان انجمن تولیدکنندگان سم همین موضوع موجب شد تا هجمه علیه تولید به راه بیفتد.

    به گفته گیل آبادی، در شرایط کنونی واردکننده بدنبال واردات سموم مشابه تولید داخل است، درحالیکه تاکنون از واردات ۲۰ قلم آن جلوگیری شده است.

    رئیس انجمن تولیدکنندگان سم گفت: در خصوص مجوز صادرات سم انتظار داریم که تصمیم جدی اتخاذ شود چرا که در گذشته به سبب تخصیص ارز ترجیحی از صادرات جلوگیری می‌شد که به رغم تغییر به ارز نیما طی ۲ سال اخیر انتظار داریم این موضوع در دستور کار قرار بگیرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *