×
×

معدوم‌سازی ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار به دلیل آنفلوانزای پرندگان/ ۲۰ دستگاه متولی دیگر در حوزه طیور با ما همکاری نمی‌کنند

  • کد نوشته: 2172
  • ۱۳ دی ، ۱۳۹۶
  • ۰
  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی امروز پس از آنکه آنفلوانزای حاد پرندگان بیش از ۱۴ میلیون قطعه مرغ را راهی سلاخ‌خانه کرد، نشستی خبری با خبرنگاران گذاشت تا جزئیات این مسئله را اعلام کند. وی گفت: در مورد تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای برخورد با پدیده آنفلوانزای حاد پرندگان به‌عنوان یکی از بیماری‌های حساس در […]

  • علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی امروز پس از آنکه آنفلوانزای حاد پرندگان بیش از ۱۴ میلیون قطعه مرغ را راهی سلاخ‌خانه کرد، نشستی خبری با خبرنگاران گذاشت تا جزئیات این مسئله را اعلام کند.

    وی گفت: در مورد تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای برخورد با پدیده آنفلوانزای حاد پرندگان به‌عنوان یکی از بیماری‌های حساس در جمعیت طیور کشور، هم ردیف بودجه جداگانه اختصاص می‌یابد هم در ستاد آنلفوانزای فوق حاد پرندگان به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و حضور دستگاه‌های ذی‌ربط تصمیم‌گیری می‌شود.

    رئیس سازمان دامپزشکی افزود: سازمان دامپزشکی به طور مستمر طیور روستایی و مرغداری‌ها را پایش می‌کند که در طول سال چیزی به‌عنوان اپیدمی آنفلوانزا مشاهده نشده اما هرساله با شروع فصل پاییز ممکن است طغیان این بیماری دیده شود که سال گذشته و امسال این مسئله رخ داده است.

    رفیعی‌پور اضافه کرد: طی آخرین آماری که از حذف و معدوم‌سازی مرغداری‌های درگیر آنلفوانزا در سال ۹۶ داشته‌ایم، ۱۴ میلیون قطعه طیور حذف و معدوم شده‌اند و این در حالی است که آنفلوانزای پرندگان در ۱۵ استان دیده شود، اما در ۹ استانی که تراکم مرغداری‌ها در آن بیشتر بوده است، میزان بار بیماری هم بیشتر است.

    وی در مورد ردیف بودجه‌ای که در سال ۹۵ برای مبارزه با بیماری‌های دامی اختصاص یافته است، گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به این ردیف اختصاص یافته که ۵۰ میلیارد تومان آن محقق شده، یعنی ۳۰ میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار ما قرار داده‌اند که تا پایان سال قابل وصول است و ۲۰ میلیارد تومان دیگر روز گذشته به صورت نقدی به سازمان دامپزشکی پرداخت شده که در کل ۳۵ درصد از این مبلغ به غرامت‌های ناشی از آسیب‌دیدگی مرغداران اختصاص می‌یابد که البته این رقم منهای غرامتی است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می‌کند.

    رئیس سازمان دامپزشکی همچنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی متولی نظارت و کنترل بیماری‌های دامی در کشور است چرا مشکل آنفلوانزای پرندگان و معدوم سازی ۳۰ درصد از مرغ‌های تخم‌گذار کشور دوباره اتفاق افتاده، گفت: اگرچه طبق قانون سازمان دامپزشکی باید پاسخ‌گو باشد اما بروید و بپرسید چند دستگاه و تشکل در حوزه طیور باید کمک کنند که حداقل ۱۸ تا ۲۰ دستگاه و تشکل حقیقی و حقوقی در این حوزه دخیل هستند که برخی از آنها مسئولیتی را که دارند نمی‌پذیرند و با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای و امثال آن باید در این راستا همه کمک کنند.

    رفیعی‌پور همچنین به این نکته اشاره کرد که خوشبختانه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشترک بین انسان و دام در کشور دیده نشده است اما نگران سویه جدیدی از آنفلوانزا هستیم.

    * ۲۰ میلیون مرغ آماده تخم‌گذاری جایگزین می‌شود

    در بخش دیگری از این نشست علی صفر ماکنعلی معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی در توضیح بیشتر این بیماری گفت: پس از آنکه کانون‌های بیماری شناسایی می‌شود، برای جلوگیری از پخش شدن ویروس آنفلوانز و مهار آن برخی مرغداری‌های مجاور نیز حذف و معدوم می‌شود و اکنون که ۱۴ میلیون قطعه مرغ از چرخه حذف شده است،‌ تقریباً ۱۰ میلیون قطعه آن جایگزین شده است و این‌گونه نیست که مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار ما خالی شود چراکه ما طرحی داریم که ۲۰ میلیون پولت (مرغ آماده تخم‌گذاری) را جایگزین کنیم؛ چراکه از زمان جوجه‌ریزی ۲۰ هفته زمان لازم است تا مرغ به مرحله تخم‌گذاری برسد و قاعدتاً یک وقفه‌ای در تولید تخم‌مرغ ایجاد می‌کند.

    * حذف دو میلیون مرغ تخم گذار

    معاون سازمان دامپزشکی این توضیح را هم داد طی استراتژی ۳ ساله‌ای که داریم امیدواریم بتوانی طغیان بیماری آنفلوانز را در کشور کنترل کنیم.؛ چراکه همواره این بیماری ممکن است وجود داشته باشد و ۱ تا ۲ میلیون حذف و معدوم سازی مرغ تخم‌گذار در یک جمعیت ۶۵ میلیونی مرغ تخم‌گذار بحران محسوب نشده و طبیعی است.

    ماکنعلی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد میزان حذف و معدوم‌سازی طیور در کشور بسیار بالاتر از ارقامی است که سازمان دامپزشکی اعلام کرده با رد این موضوع تصریح کرد: آمارهای ما بر اساس اطلاعات دریافتی از میدان‌های عملیات ماست؛ چراکه برای پرداخت بیمه و غرامت هر قطعه مرغ شمارش می‌شود و آمار رسمی سازمان دامپزشکی مورد تأیید ما است.

    معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: به دلیل نزدیکی فواصل مرغداری‌ها که گاهاً‌ حتی محل تخلیه هوای آنها و دریچه‌های خروجی‌شان با مزرعه مجاور یکی است و درعین‌حال وسایل حمل‌ونقل مشترک تخم‌مرغ، کود و کارگران مشترک جمع‌آوری تخم‌مرغ،‌ واکسیناتور و کارشناس فنی مشترک دارند، این ترددها این اجازه را می‌دهد که ویروس آنفلوانزا به راحتی  از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر منتقل شود.

    وی اضافه کرد: در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی ۳۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار داریم که در مجاورت یکدیگر قرار دارند.

    ماکنعلی از هماهنگی با مجامع ذی صلاح بین‌المللی برای ارسال اطلاعات و نمونه موارد درگیر آنفلوانزا خبر داد و گفت: نمونه‌ها را از تمامی استان‌هایی که گزارش وقوع آنلفوانزا پرندگان در آنها اعلام شده تهیه کرده‌ایم تا بتوانیم با ارسال آن به کشور ایتالیا بتوانیم نقشه اطلاعات ژنتیکی ویروس را دربیاوریم.

    به گزارش فارس، طی یک ماه اخیر با وجود آنکه قیمت تخم‌مرغ روند افزایشی گرفته و بسیاری علت آن را وقوع بیماری آنفلوانزا و حذف واحدهای مرغ تخم‌گذار اعلام می‌کردند، سازمان دامپزشکی از اطلاع‌رسانی در این مورد امتناع کرده و همواره در پاسخ به پیگیری‌ها اعلام می‌کرد خبری از اپیدمی آنفلوانزا در کشور نیست اما پس از علنی شدن موضوع، امروز رئیس سازمان دامپزشکی بالاخره به طور رسمی آمار تلفات مرغداری‌ها را به دلیل این بیماری اعلام کرد. رئیس‌جمهور نیز در تذکری به این سازمان به دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع خواستار اطلاع‌‌رسانی شفاف در  موارد مشابه شد.

    نکته جالب‌تر اینجاست که به گفته رئیس سازمان دامپزشکی سیاست سازمان دامپزشکی را معاون اول رئیس‌جمهور عهده‌دار است که اجازه اطلاع‌رسانی یا تصمیم‌گیری‌های مشابه برای پدیده آنفلوانزای پرندگان را صادر می‌کند.

    *کاهش ۱۸درصدی بار بیماری‌های دامی در کشور

    رفیعی‌پور گفت:‌ از آنجا که نظارت بر تولید، توزیع، عرضه و نگهداری محصولات خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی است، این امر وظیفه ما را دو چندان کرده و نیاز به نظارت مستقیم دارد.

    وی به بروز بیماری‌هایی همچون VHS و بیماری لکه سفید میگو را طی چند سال گذشته از جمله مواردی دانست که سبب درگیری مزارع پرورش میگو و ماهی شده و خسارات زیادی را در پی داشت که طی سال‌های گذشته ۳۳۲ کانون بیماری ماهی قزل‌آلا وجود داشت که این رقم در سال ۹۵ به ۸۴ کانون کاهش یافته است.

    رفیعی‌پور خاطرنشان کرد: اولویت وزارت جهاد کشاورزی توجه ویژه به مقوله اقتصاد مقاومتی و تولید است و اگر نظارت‌های بهداشتی در حوزه تولید به طور صد در صد اجرا نشود، این صنعت با گرفتاری‌ زیادی روبرو خواهد شد.

    رئیس سازمان دامپزشکی پایش‌های مستمر و تجهیز آزمایشگاه‌ها را از جمله مواردی عنوان کرد که می‌تواند به سلامت تولید در حوزه دامی کمک شایانی کند و افزود: از آنجا که به دنبال صادرات و پرورش ماهی قزل‌آلا هستیم بیماری VHS لطمه‌های فراوانی را به تولید ماهی قزل‌آلا در کشور زد و در پی آن شیوع بیماری لکه سفید (WHITE SPOT) میگو در مزارع سبب شد که میزان پرورش میگو در کشور از چند ده هزار تن به ۵هزار تن برسد که رخداد ناگواری بود. اما با اقدامات بهداشتی سازمان دامپزشکی این بیماری تحت کنترل قرار گرفت.

    وی همچنین به این نکته اشاره کرد که به دنبال آن هستیم، تا هم تولید کننده و هم مصرف کننده بتوانند محصولاتی را استفاه کنند که کمترین میزان آنتی‌بیوتیک در پرورش دام استفاده شود، چرا که مقاومت دارویی و آنتی‌بیوتیک در دام‌های پرورشی امروزه یکی از معضلات دنیاست و دامپزشکی در این حوزه در حال فعالیت است.

    *تولید ۹۰ درصد داروی دامی در کشور

    نکته جالب توجه اینکه رئیس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که حدود ۹۰ درصد از داروهای مصرفی دامی در داخل کشور تولید می‌شود که تولید واکسن طیور ۳۰ تا ۴۵ درصد و واکسن دامی تا ۹۰ درصد در داخل کشور انجام می‌شود.

    وی در مورد قرنطینه دام و محصولات دامی هم گفت: از آنجا که مراجعه کننده زیادی در این حوزه داریم، صدور مجوز بهداشتی برای واردات دام را در کمتر از ۳ روز انجام می‌دهیم و در شرایط اضطراری مانند اکنون که نیاز به واردات تخم مرغ وجود دارد این امر تسریع می‌شود.

    رفیعی‌پور همچنین به توجه ویژه برای دریافت محصولات سالم و اعطای گواهینامه صادراتی اشاره کرد و گفت:‌تا به امروز ۱۶۵ کد IR صادراتی ۱۰۳ مورد کد EC (گواهینامه اتحادیه اروپا) و ۱۲۰ مورد پروانه خام دامی و ۲۰۰ مورد پروانه خوراک دام صادر شده است.

    خبرنگار فارس از رئیس سازمان دامپزشکی پرسید که سال گذشته با شیوع تب برفکی نیاز به واکسیناسیون کامل دام در دو فاز پائیزه و بهاره ضروری بود، اما ظاهرا سازمان دامپزشکی نتوانست بیش از نیمی از واکسن مورد نیاز تامین کند که وی پاسخ داد نیمی از واکسن‌های مورد نیاز توسط مؤسسه رازی در داخل تولید اما برای تامین بقیه نیاز باید واردات انجام می‌دایم که بودجه لازم را در اختیار نداشتیم و در نتیجه واکسن بهادار وارد کردیم که شرایط را کمی سخت کرد و مجبور شدیم در برخی نقاط به ازای توزیع واکسن از دامدار پول دریافت کنیم و برخی دستگاه‌ها از جمله استانداری‌ها در کشور بودجه‌ای را به این مسئله اختصاص دادند.

    وی در توضیح بیشتر گفت:‌امسال فاز پائیزه واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در کشور رایگان انجام شد و امیدواریم این روند ادامه یابد، چرا که سبب بروز بیماری شده است.

    وی در نهایت از کاهش بیماری‌های دامی در کشور خبر داد و گفت:‌ تعداد کانون‌های بیماری در سال ۹۵ حدود ۷ هزار و ۹۹۴ مورد بوده که امسال به ۶هزار و ۵۴۰ کانون یعنی کاهش ۱۸درصدی داشته است که عمده کاهش هم در بیماری تب برفکی بود.

    * ۱۰۰ میلیارد تومان برای پیشگیری از بیماری دامی

    وی به بودجه سازمان دامپزشکی هم اشاره کرد و گفت: بودجه‌ای که برای سال ۹۷ پیش بینی شده ردیف استانی و ملی به طور کل ۸۸۲ میلیارد تومان است که در کنار آن به طور جداگانه ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای پیشگیری بیماری‌های دامی در سال ۹۷ دیده شده است که از این رقم ۳۵ درصد به خرید واکسن اختصاص خواهد افتاد که اتفاق مبارکی است.

    در بخش دیگری از این نشست قاسم رضائیان‌زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: ۱۸۱ کارخانه تولید واکسن و مکمل‌های حوزه دام و طیور در کشور فعالیت می‌کنند که چیزی حدود ۹۶ درصد نیاز را در داخل تولید می‌کنند و ۹۰ درصد مواد اولیه این کارخانجات وارداتی است.

    وی با اشاره به اینکه اغلب واکسن‌های مصرفی دامی در کشور توسط موسسه رازی تولید و تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: به شرکت‌های متعدد نیز مجوزهای لازم داده شده تا بتوانند واردات همزمان و تحت گواهی آن شرکت را برای تامین نیازهای کشور داشته باشند.

    وی همچنین به آمار آزمایشگاه‌های مرجع سازمان دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: ۱۸۴ آزمایشگاه غیردولتی و ۳۲ آزمایشگاه دولتی در مراکز استان‌ها برای تشخیص در حوزه دام با ما همکاری می‌کنند که به دنبال آن هستیم تا با ایجاد آزمایشگاه‌های منطقه‌ای بتوانیم بخشی از آزمایشات روزمره را به تدریج به این استان‌ها محول کنیم.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *