×
×

ملخ‌های صحرایی تا کی در کشور می‌مانند؟

  • کد نوشته: 7448
  • ۲۱ اسفند ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • سیدمحمدرضا میر در گفتوگو با ایسنا با بیان این‌که در آغاز راه مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستیم، اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز گذشته تاکنون، ریزش این آفت در کشور بیشتر نیز شده است و به عبارت دیگر در اوج ریزش آن هستیم و پیشبینی میشود تا اواخر تیر سال آینده نیز برخی از […]

    ملخ‌های صحرایی تا کی در کشور می‌مانند؟
  • سیدمحمدرضا میر در گفتوگو با ایسنا با بیان این‌که در آغاز راه مبارزه با آفت ملخ صحرایی هستیم، اظهار کرد: از حدود ۱۵ روز گذشته تاکنون، ریزش این آفت در کشور بیشتر نیز شده است و به عبارت دیگر در اوج ریزش آن هستیم و پیشبینی میشود تا اواخر تیر سال آینده نیز برخی از استان‌های کشور درگیر این آفت باشند.

    وی ادامه داد: سال گذشته نیز  از ۸ بهمن ماه ریزش ملخ صحرایی در هرمزگان آغاز شد و تا تیرماه ادامه یافت و ۹ استان را درگیر کرد. در مجموع نیز در سطحی معادل۷۵۰ هزار هکتار علیه این آفت مبارزه شد. امسال نیز باتوجه به اینکه تعداد این آفت بیشتر شده، پیشبینی می‌شود که مبارزات در سطحی بالغ  بر یک میلیون هکتار صورت گیرد.

     سخنگوی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: بیشترین استانهای درگیر نیز هرمزگان و بعد از آن سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس وخوزستان هستند. در حال حاضر نیز در استان هرمزگان در سطحی حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار بر علیه این آفت  مبارزه شده و مبارزه نیز همچنان ادامه خواهد داشت. در استانهای دیگر نیز سطح این مبارزات ۲ تا ۳ هزار هکتار است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا آفت خساراتی به مزارع کشاورزی و باغات وارد کرده است یا خیر، گفت: ملخها هنگامی که وارد کشور می شوند، معمولا به مراتع از جمله مراتع خودرو هجوم میآورند و به همین دلیل ورود آن‌ها به زمینهای کشاورزی و باغات بسیار کم بوده است. در حال حاضر نیز خسارتی گزارش نشده است، زیرا ادوات لازم برای مبارزه با ملخ صحرایی پیشبینی شده بود. حتی در ۴ استانی که سال گذشته این ملخها وارد شدند ولی امسال هنوز گزارشی از ورود آن‌ها داده نشده نیز آمادگی مبارزه وجود دارد.

    به گفته وی به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در خاستگاه اصلی ملخ صحرایی یعنی منطقه شرق آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ مانند اریتره، یمن، سومالی و شبه جزیره عربستان حجم این آفت زیاد شده است.

    ملخ صحرایی ناقل ویروس کرونا نیست

    میر در پاسخ به این سوال که آیا این ملخها برای انسان خطری حساب می آیند یا خیر ،گفت: این آفت به صورت مستقیم هیچ ضرری برای انسان ندارد. در برخی استانهای کشور از این ملخ به عنوان منبع پروتئینی استفاده میشود. از طرفی حتی این ملخها ناقل ویروس کرونا نیز نیستند. تنها خطری که ممکن است برای انسان داشته باشند به خطر انداختن امنیت غذایی آنهاست، زیرا این ملخها از محصولات کشاورزی و هر نوع سبزه  تغذیه می کنند.

    وی در پایان اضافه کرد: این آفات تمایل دارند در جایی فرود بیایند که به منابع غذایی دسترسی داشته باشند اما گزارشاتی نیز از فرود و ورود این ملخها به داخل برخی شهرها شده که مبارزاتی نیز با آن‌ها صورت گرفته است. همچنین سمومی که برای مبارزه با این آفت استفاده میشود از سمومی است که کمترین آثار زیان بار را  برای محیط زیست داشته باشد و دوره کارنس آن نیز در گیاه یا زمین حداقل ممکن باشد.

    به گزارش ایسنا، موج دوم هجوم ملخهای صحرایی از دوم اسفندماه سال جاری در کشور آغاز شد که ابتدا استانهای هرمزگان، بوشهر  وجنوب فارس را درگیر کرد و در حال حاضر  دو استان دیگر یعنی سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز درگیر این آفت شده اند.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *