×
×

موضوع عودت کیوی‌ها از هند پیچیده است؛ پشت پرده مشخص نیست

  • کد نوشته: 476903
  • ۱۳ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی کشور طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده این محموله‌ها که شامل فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه، سیب زمینی صادراتی به ازبکستان و کیوی صادراتی به هندوستان بوده که عودت آنها منجر به گمانه زنی‌های فراوان […]

    موضوع عودت کیوی‌ها از هند پیچیده است؛ پشت پرده مشخص نیست
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، برگشت خوردن برخی از محصولات کشاورزی صادراتی کشور طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده این محموله‌ها که شامل فلفل دلمه‌ای صادراتی به روسیه، سیب زمینی صادراتی به ازبکستان و کیوی صادراتی به هندوستان بوده که عودت آنها منجر به گمانه زنی‌های فراوان درباره سلامت محصولات کشاورزی تولیدی ایران شده است. به اعتقاد کارشناسان با توجه به حجم محصولات کشاورزی صادراتی درباره محصولات برگشت خورده بزرگنمایی شده است، در همین زمینه مسعود بصیری سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در هشت ماهه امسال حدود پنج و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی و غذا به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار از کشور صادر شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۱۷ درصد و از نظر ارزشی ۱۴ درصد کاهش داشته است.

    وی شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا را در کاهش صادرات مؤثر دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشتر محصولات کشاورزی فصلی هستند، درباره میزان کاهش یا افزایش قطعی آن در پایان سال باید اظهارنظر کرد.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر بازگشت برخی از محصولات صادراتی ایران از دیگر کشورها اضافه کرد: دلیل فلفل‌دلمه‌ای‌هایی که از روسیه برگشت خورده، تغییراتی بود که این کشور در حوزه حد مجازهای سموم استفاده شده در محصولات ایجاد کرده بود و روس‌ها عنوان می‌کنند که در خرداد ماه امسال طی نامه‌ای این مسئله را به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کردند اما آقای چنگلوایی رئیس سابق سازمان حفظ نباتات ایران عنوان کرده که نامه مذکور در باب دیگری بوده و ربطی به این مسئله نداشته است.

    بصیری با اشاره به اینکه دفتر توسعه صادرات در آذرماه متوجه شد که چنین اتفاقی افتاده و منجر به برگشت خوردن فلفل‌های ایرانی شده است، گفت: در این راستا ما نامه‌هایی را به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم که دو مورد از این نامه‌ها محرمانه بوده که قطعاً سازمان مذکور هم در واستای وظایف قانونی خود اقداماتی را انجام داده که باید سازمان غذا و دارو پاسخگو باشند و اقدامات را شرح دهند.

    وی با اشاره به اینکه تغییر میزان حد مجاز سموم در کشورها امری عادی است، گفت: به عنوان مثال خود ایران نیز طی سال‌های گذشته حد مجاز میزان سم آرسنیک در برنج را تغییر داد به طوری که استاندارد آن در ایران حتی از کشورهای اروپایی نیز کمتر بود.

    این مقام مسئول تأکید کرد: بنابراین این مسئله عادی است اما باید به موقع و دقیق به کشور مقصد اعلام شود تا ما نیز بتوانیم خود را با آن تطبیق دهیم.

    صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه ۹۸ درصد افزایش یافت / صادرات بزودی از سر گرفته می‌شود

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در هشت ماهه امسال ۹۷ هزار تن فلفل‌دلمه‌ای به سایر کشورها صادر شده که حدود ۴۶ هزار تن آن فقط به روسیه رفته و در مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات فلفل‌دلمه‌ای به کشورهای دیگر ۶۲ هزار تن بوده که ۲۲ هزار تن آن به روسیه صادر شده بود.

    صادرات فلفل‌دلمه‌ای به کشور روسیه به زودی از سر گرفته می‌شود

    بصیری تأکید کرد: بنابراین در هشت ماهه امسال میزان صادرات فلفل‌دلمه به روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد رشد داشته است.

    وی همچنین از سفر هیئت روسی در آینده‌ای نزدیک به ایران خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شده و قرار است که هیئت روسی به ایران بیایند و از گلخانه‌ها و مراکز تولید ما بازدید کنند.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که صادرات فلفل‌دلمه‌ای به کشور روسیه به زودی از سر گرفته می‌شود.

    ماجرای عودت کیوی‌ها از هندوستان چه بود؟ / نمی‌دانیم که پشت پرده چه مسائلی مطرح است

    بصیری در بخش دیگری از سخنان خود به برگشت کیوی از هند اشاره کرد و گفت: هندوستان اعلام کرده بود به دلیل وجود ذرات سفید روی این کیوی‌ها، آنها را برگشت زده که حدود یک یا دو محموله بودند.

    وی این ذرات سفید را شپشک سفید خرزهره عنوان کرد و گفت: اخیراً مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی ایران در نامه‌ای اعلام کرده که چنین شپشکی اصلاً در باغات کیوی ما وجود ندارد.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: این کیوی‌ها که در ابتدا به امارات صادر شده بود و با توجه به اینکه امارات باغ کیوی ندارد، در اعمال مباحث قرنطینه‌ای سختگیری زیادی نمی‌کند و عملیات سرمادهی برای این محموله‌ها انجام نمی‌شود اما ضوابط قرنطینه‌ای هندوستان کاملاً متفاوت است و اگر قرار بود که این کیوی‌ها مستقیماً از ایران به هند صادر شود، تمام مباحث قرنطنیه‌ای مورد نظر کشور مقصد در این زمینه انجام می‌گرفت.

    بصیری با اشاره به اینکه سفرای دو کشور در این زمینه جلسات و رایزنی‌هایی داشته‌اند، اضافه کرد: درخواست ما این بوده که مذاکرات مستقیمی را با حفظ نباتات هند داشته باشیم تا بدانیم که مسئله دقیقاً چه بوده چرا که با توجه به اعلام مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی مبنی بر عدم وجود چنین آفتی در باغ‌های ایران، موضوع پیچیده شده و ما نمی‌دانیم که پشت پرده چه مسائلی مطرح است.

    وی ادامه داد: درخواست ما از هندی‌ها این بوده که به صورت وبینار جلساتی در این زمینه داشته باشیم یا اینکه هیئتی از هند به صورت حضوری از باغات کیوی ایران بازدید کنند که متأسفانه تاکنون این کشور به ما جوابی نداده است.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات کیوی در هشت ماهه امسال را ۷۸ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۲۴ هزار تن از این میزان صادرات فقط به هند انجام شده درحالی‌که سال گذشته میزان صادرات ما در هشت ماهه ۷۶ هزار تن بوده که ۱۴ هزار تن آن به هند رفته است بنابراین از نظر وزنی امسال حدود ۷۲ درصد افزایش صادرات در زمینه کیوی را شاهد بودیم.

    تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مربوط به سیب زمینی‌های صادراتی به ازبکستان نیست

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات سیب‌زمینی به ازبکستان و عودت این محصولات نیز توضیح داد: ازبکستان سیب‌زمینی مورد نیاز خود را عمدتاً از بلاروس و کشورهای دیگر تأمین می‌کند و سیب‌زمینی‌های ایران مستقیماً وارد ازبکستان نمی‌شود بلکه ابتدا به ترکمنستان می‌رود و در آنجا دوباره بارگیری و صادر می‌شود.

    محموله سیب‌زمینی که به دلیل وجود خاک در آن برگشت خورده بود، بسیار کمتر از رقمی است صادر شده و مسئله اصلاً به آن شکلی که در فضای مجازی مطرح شد، نبوده است

    بصیری اضافه کرد: بنابراین نماینده‌ای از ایران در ترکمنستان نبوده که ببیند زمان بارگیری مجدد محموله‌ها چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

    وی تصاویر منتشر شده از محموله‌های سیب‌زمینی پر از خاک را در فضای مجازی کاملاً رد کرد و گفت: سیب‌زمینی‌هایی که به این کشورها صادر می‌شود معمولاً از مناطقی اردبیل برداشت می‌شود که کیفیت بسیار خوبی دارد بنابراین تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده مطلقاً ربطی به این مسئله ندارد.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیراً ازبکستان در نامه‌ای ضمن تمجید از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات ایران در اعمال ضوابط قرنطینه‌ای اعلام کرده که سیب‌زمینی‌های ایران سالم بوده است، گفت: این کشور در سال جاری به اندازه‌ای با کمبود مواجه است که به مسئولان ما به صورت تلفنی اعلام کرده حتی اگر محموله با خاک است، مشکلی ندارد و آن را برای ما صادر کنید.

    صادرات ۴۴۴ هزار تن سیب زمینی در سالجاری

    بصیری، میزان صادرات سیب‌زمینی در هشت ماهه امسال را ۴۴۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۶۴ هزار تن از این میزان سیب‌زمینی به ازبکستان صادر شده است.

    وی میزان صادرات سیب‌زمینی را در هشت ماهه سال گذشته به ازبکستان تنها ۹۶۴ تن اعلام کرد و گفت: این رقم امسال به ۶۴ هزار تن رسیده که حدود ۶۵۶۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: محموله سیب‌زمینی که به دلیل وجود خاک در آن برگشت خورده بود، بسیار کمتر از رقمی است صادر شده و مسئله اصلاً به آن شکلی که در فضای مجازی مطرح شد، نبوده است.

    بصیری درباره اینکه گفته می‌شود بخشی از این مسائل به دلیل مباحث سیاسی بوده و برخی به دنبال از بین بردن صادرات غیرنفتی ایران هستند، گفت: به هر حال زمانی که بازارهای کشورهایی مانند چین، هند و روسیه را رصد می‌کنیم، می‌بینیم که خیلی از کشورهای همسایه و همینطور رژیم صهیونیستی به عنوان رقیب اصلی ایران در این کشورها حضور دارند و از نظر تجاری بعید نیست که بخواهند جایگزین ایران در این بازارها شوند ضمن اینکه در کنار این مسئله همواره شاهد شیطنت‌های سیاسی از سوی این کشورها بوده‌ایم.

    وی تأکید کرد: بنابراین وقتی که ما می‌دانیم در چنین شرایطی قرار داریم باید هوشیارتر عمل کنیم و بهانه دست این افراد ندهیم که بخواهند محصولات ما را تخریب کنند.

    حجم محصولات برگشتی ایران بسیار بسیار بسیار کمتر از ۵ درصد است

    سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: طی هفته‌های اخیر محصولات کشورهایی مثل پاکستان، مصر و ترکیه نیز از روسیه برگشت خورده ضمن اینکه برای یک محصول چینی نیز چنین اتفاقی افتاده و حدود یک سال است که این کشور در حال مذاکره با روسیه است تا صادرات خود را از سر بگیرد اما هنوز موفق به انجام آن نشده بنابراین این یک روال طبیعی در تجارت جهانی است و اعداد و ارقامی که درباره محصولات ایرانی وجود داشت، به اندازه‌ای نبود که تا این حد جنجال‌آفرین باشد.

    این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درباره مباحث مطرح شده از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر اینکه حدود پنج درصد محصولات صادراتی ایران به بازارهای جهانی برگشت می‌خورد، گفت: صادرات ما در هشت ماهه امسال ۵.۵ میلیون تن بوده که تنها چند کامیون و محموله کوچک برگشت خورده است بنابراین میزان محصولات برگشتی بسیار بسیار بسیار کمتر از پنج درصد بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *