×
×

میانگین برداشت سیب‌زمینی در قطب تولید خراسان رضوی ۳۵ تن در هکتار است

  • کد نوشته: 482765
  • ۱۰ خرداد ، ۱۴۰۲
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، سیدمحمد نجفی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۳۵ هزار تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی جلگه رخ برداشت شود افزود: کشت سیب‌زمینی در این منطقه امسال به خاطر کمبود بارش از اواسط اردیبهشت آغاز و تا پایان […]

    میانگین برداشت سیب‌زمینی در قطب تولید خراسان رضوی ۳۵ تن در هکتار است
  • به گزارش پایگاه خبری علوم و صنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، سیدمحمد نجفی با بیان این که پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به ۳۵ هزار تن سیب زمینی از اراضی کشاورزی جلگه رخ برداشت شود افزود: کشت سیب‌زمینی در این منطقه امسال به خاطر کمبود بارش از اواسط اردیبهشت آغاز و تا پایان خرداد ماه جاری ادامه دارد و زمان برداشت محصول نیز اواخر شهریور ماه است.

    وی اضافه کرد: به طور غالب حدود ۶۰ درصد سیب‌زمینی منطقه رخ به کارخانه های فراوری و چیپس سازی استان خراسان رضوی عرضه و بقیه روانه بازار مصرف می شود.

    رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ ارقام کشت شده سیب زمینی امسال در این بخش را شامل اگریا، سانته، فونتانه، پیکاسو، جلی، آریندا و ساگیتا عنوان کرد.

    نجفی افزود: استفاده از ارقام اصلاح شده با درجه بذری بالا، افزایش ماده آلی خاک و کودهای شیمیایی و ریزمغذی، مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها، کنترل علف‌های هرز، رعایت عملیات به زراعی از جمله اجرای بیش از ۹۵ درصدی آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و نیز تغذیه تکمیلی باعث شده مزارع این منطقه از نظر کمیت و کیفیت تولید در وضعیت بسیار مناسبی قرار گیرد.

    وی با بیان این که جلگه رخ بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۲۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم هستند افزود: بخش رخ با ۵۲ روستا، حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و کشاورزی و دامداری بخش اصلی اشتغال مردم این منطقه را تشکیل می دهد.

    رییس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ این بخش را از عمده‌ترین مناطق کشت محصول سیب‌زمینی بذری شهرستان تربت‌حیدریه برشمرد و گفت: این منطقه تامین کننده قسمتی از سیب‌زمینی بذری استان خراسان رضوی و چند استان دیگر کشور است.

    به گفته نجفی روش های نوین کشت و آبیاری هوشمند قطره ای و بارانی با هدف صرفه جویی در مصرف آب و ارتقای راندمان تولید از مزیت های نسبی بخش کشاورزی جلگه رخ محسوب می شود که این منطقه را به قطب کشاورزی خراسان رضوی بویژه در تولید کالاهای راهبردی و اساسی همچون گندم و سیب زمینی تبدیل کرده است. 

    به تازگی و در سی و هشتمین همایش استانی قهرمانان تولید در بخش کشاورزی، مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ به عنوان مرکز نمونه جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی معرفی و از سید محمد نجفی رییس آن تجلیل شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *