×
×

نخستین آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون در قزوین افتتاح شد

  • کد نوشته: 480689
  • ۱۴ آذر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، این آزمایشگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال در زمینه فرآوری زیتون ایجاد و راه اندازی شده است. این آزمایشگاه با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی احداث شده و با راه اندازی این مرکز چهار فرصت شغلی به صورت مستقیم و […]

    نخستین آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون در قزوین افتتاح شد
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایرنا، این آزمایشگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعال در زمینه فرآوری زیتون ایجاد و راه اندازی شده است.

    این آزمایشگاه با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی احداث شده و با راه اندازی این مرکز چهار فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۲۰ فرصت شغلی غیرمستقیم فرآهم شده است.

    در این مجموعه همچنین برای نخستین مرتبه در کشور، آموزشگاه شاخه زیتون با مجوز فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده که از تولید تا فرآوری محصول زیتون را به مهارت جویان آموزش می‌دهند.

    استان قزوین رتبه دوم تولید زیتون در کشور را داراست.

    هفت هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بارور زیتون و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز باغ غیربارور در استان قزوین وجود دارد.

    ارزیابی حسی روشی علمی است که غذا و سایر مواد را به گونه ای که با حواس پنجگانه بینایی، بویایی، چشایی و لامسه ادراک می شوند، مشاهده، اندازه گیری، بررسی، نتیجه گیری و تعبیر می کند.

    در ارزیابی حسی مواد غذایی، مصرف کننده به جای دستگاه ها و ابزارهای اندازه گیری، از حواس پنجگانه خود به منظور رد یا قبول مواد غذایی استفاده می کند و این ارزیابی را ارگانولپتیک می گویند.

    روغن زیتون با داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و آنتی اکسیدان های فراوان به لحاظ کیفیت بهترین روغن در بین روغن های نباتی می باشد و حتی برخی آن را به علت خصوصیات فراوان کیفی در حد دارو برای سلامتی بشر می دانند و به همین دلیل شورای بین المللی زیتون جهت حفظ و بهبود خصوصیات کیفی آن تست های (تجزیه) شیمیایی را کافی ندانسته و تست ارگانولپتیک و یا حسی را نیز برای ارزیابی آن پیشنهاد داده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *