×
×

نخستین پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی کشور در بوشهر مجوز تولید گرفت

  • کد نوشته: 477030
  • ۲۱ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • ماندانا شمسی زاده روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی برای نخستین بار در کشور در سال ۱۳۹۳ در شهرستان بوشهر با تائیدیه رسمی از اداره کل شیلات این استان در منطقه جزر و مدی دریا به صورت تخصصی و پایلوت اجرا شد. وی بیان کرد: مجری […]

    نخستین پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی کشور در بوشهر مجوز تولید گرفت
  • ماندانا شمسی زاده روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: پروژه تکثیر و پرورش صدف خوراکی برای نخستین بار در کشور در سال ۱۳۹۳ در شهرستان بوشهر با تائیدیه رسمی از اداره کل شیلات این استان در منطقه جزر و مدی دریا به صورت تخصصی و پایلوت اجرا شد.

    وی بیان کرد: مجری پروژه به مدت چهار سال اقدام به جمع آوری اطلاعات تکثیر و پرورش در مناطق ساحلی استان بوشهر کرد تا بتواند فناوری تولید صدف خوراکی را به دست آورد و پس از آن در مدت سه سال فعالیت خود را در محیط بسته پرورشی ادامه داد و به نتایج بسیار مثبت در زمینه تکثیر و پرورش صدف در مقیاس تجاری دست یافت.

    شمسی زاده اظهار کرد: با حمایت اداره کل شیلات استان بوشهر نخستین مجوز ایجاد مزرعه تکثیر و پرورش صدف خوراکی در کشور در استان بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ تن صادر شد.

    وی ادامه داد: پروژه تولید صدف خوراکی فناوری جدیدی است که این سرمایه گذار امروز توانسته به اطلاعات تخصصی آن در کشور دست یابد و بیشتر ادوات مورد نیاز بخش تکثیر و پرورش را به صورت دست ساز طراحی و مهندسی کرده است.

    شمسی زاده اظهار کرد: در این پروژه از صدف بومی “ساکوستراکوکولاتا” استفاده می شود و با توجه به بومی بودن گونه نیازی به ورود گونه جدید برای تولید و همچنین غذای کنسانتره در طول پرورش نیست که این خود از آلودگی‌های محیط زیست و هزینه بالای پرورش می‌کاهد. 

    رئیس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی اداره کل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه این پروژه بیشتر جنبه صادرات دارد افزود: هزینه تولید هر کیلو صدف خوراکی ۱۲۰ هزار تومان، هزینه حمل هر کیلو ۲۵هزار تومان و قیمت فروش در امارات هر کیلو ۹۰۰ هزار تومان است.

    وی یادآور شد: از این محصول برای استفاده خوراکی، دارویی،  همچنین صنعت تصفیه فاضلاب شهری استفاده می گردد و باتوجه به فیلتراسیون قوی گونه پرورشی می توان برای کاهش بار آلودگی آب خروجی مزارع پرورش میگو و دیگر آبزیان از آن بهره برد.

    شمسی زاده افزود: این پروژه تائیدیه اداره کل شیلات، محیط زیست و دامپزشکی استان بوشهر، کمیته راهبری آبزیان استانداری، پارک علم و فناوری و موافقت اصول نظام مهندسی را گرفته و به عنوان واحد برتر در صنایع کوچک به شمار می رود.

    تولید ۱۵هزار قطعه زالو در استان بوشهر 

    رئیس گروه توسعه آبزیان آب‌های داخلی اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: مجوز صنعتی تولید زالو در روستای تلخو شهرستان دشتی از توابع این استان با ظرفیت پنج هزار قطعه  صادر و امروز این واحد توانسته ۱۵ هزار قطعه زالو تولید کند.

    شمسی زاده بیشترین مصرف زالو را در بخش طبی عنوان کرد.

    به گفته شمسی زاده در این طرح از گونه زالو “اورینتالیس” استفاده شده که مولد آن از استان فارس وارد و تکثیر پرورش می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *