×
×

نخستین گلخانه تمام مکانیزه کشور در البرز به بهره برداری رسید

  • کد نوشته: 477444
  • ۱۶ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  در آیین بهره برداری از این گلخانه با اشاره به محدودیت های کشورمان در بخش آب عنوان کرد: به همین منظور یکی از فناوری های مهمی که در مدیریت مصرف آب  می تواند راهگشا باشد استفاده […]

    نخستین گلخانه تمام مکانیزه کشور در البرز به بهره برداری رسید
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) ، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  در آیین بهره برداری از این گلخانه با اشاره به محدودیت های کشورمان در بخش آب عنوان کرد: به همین منظور یکی از فناوری های مهمی که در مدیریت مصرف آب  می تواند راهگشا باشد استفاده از فناوری آی.او.تی و یا همان اینترنت اشیا است.

    سید ستار هاشمی  با اشاره به افزایش استفاده از این فناوری تا سال ۲۰۳۰ میلادی  در جهان و ایران تصریح کرد: به همین منظور ما نیز باید سهم خودمان را از این فناوری در حوزه های مورد نیاز از جمله کشاورزی که بدون تردید یکی از مهم ترین این حوزه ها است افزایش دهیم.

    وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات بیش از ۷۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و محدودیت هایی که در این حوزه داریم لاجرم باید به سمت استفاده از فناوری هایی مانند آی.او.تی با هدف افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب برویم.

    هاشمی ادامه داد: فناوری «آی ، او،تی »  که از شبکه هوشمند  برای جمع آوری داده ها برخوردار است ، می تواند با دیگر فناور ی ها از جمله نسل پنجم تلفن همراه و یا هوش مصنوعی نیز همزیستی داشته باشد که در نهایت موجب ارائه دستور العمل هایی به کشاورزان می شود که با منابع کمتری تولیدات بیشتری داشته باشند.

    وی اظهار داشت: در واقع زمانی که از بهره وری صحبت می شود بدین معنا است که از منابع کمتری استفاده تا بتوان بازدهی بیشتری را تجربه کرد که در این بین یکی از منابع مهم و کمیاب موضوع آب و در کنارآن  مراقبت هایی است که در حین رشد و نمو گیاهان باید در کشاورزی مد نظر قرار گیرد به همین منظور با هدف افزایش بهره وری در این بخش باید از ظرفیت فناوری هایی از جمله آی.اوتی و هوش مصنوعی استفاده کرد.

    معاون وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اشتغال با رشد فناوری اشاره کرد و افزود: دغدغه ای که به صورت سنتی در موضوع اشتغال وجود دارد این است که آیا فناوری سبب کاهش اشتغال می شود یا خیر، این در حالی است که فناوری هایی از جمله هوش مصنوعی طبق بررسی تراز اشتغال آنها مثبت شده است.

    هاشمی گفت: البته بسیاری از مشاغل عمومی از بین می روند اما یک سری مشاغل اختصاصی ایجاد می شوند که به همین منظور در کشور باید برنامه ریزی هایی داشته باشیم تا بتوانیم دوره های مهارتی و تخصصی را ایجاد تا از ظرفیت اشتغال ایجاد شده بواسطه فناوری این امکان را داشته باشیم که حداکثر استفاده را بکنیم.

    گلخانه آی.او.تی، اولین گلخانه تمام مکانیزه کشــور است که در مقیاس کوچک و آزمایشگاهی در فضایی به مساحت ۱۰۰ مترمربع در پارک فناوری مطالعات و ارتباطات (فاوا) راه اندازی شده است. در این گلخانه، تمام فرایندهــای مربوطه از جمله آبیاری، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، کوددهی، بازگشت آب پســماند به چرخه آبیاری، تشخیص آفت به صورت کامل از طریق یک سامانه هوشمند با فناوری آی.او.تی انجام می شود.

    در مقایســه با دیگر گلخانه های معمولی، در گلخانه آی.او.تی حدود ۵۰ درصد کمتر آب مصرف می شود، اما از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در بازدهی محصول برخوردار است  و حتی می توان با رعایت کامل شاخص ها، مصرف آب را کمتر و بازدهی را نیز افزایش داد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *