×
×

نوسانات ارز برای واحدهای صنعتی مشکل‌ساز شده است

  • کد نوشته: 2773
  • ۲۳ تیر ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بایستی به صادرکنندگان عمده کشور اعتماد کرد، گفت: با توجه به شرایط فعلی باید صادرکنندگان را مقداری آزاد بگذارند تا بتوانند مسیر خود را برای گردش کاری بیابند و از بازار  هدف و کاری که انجام می‌دهند، صیانت کنند. به گزارش […]

    نوسانات ارز برای واحدهای صنعتی مشکل‌ساز شده است
  • رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بایستی به صادرکنندگان عمده کشور اعتماد کرد، گفت: با توجه به شرایط فعلی باید صادرکنندگان را مقداری آزاد بگذارند تا بتوانند مسیر خود را برای گردش کاری بیابند و از بازار  هدف و کاری که انجام می‌دهند، صیانت کنند.
    به گزارش ایرانفودنیوز، علی شریعتی‌مقدم در  حاشیه بازدید خبرنگاران از  شرکت نوین زعفران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: از آنجایی که ۹۶ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود، این مجموعه برای بیش از ۶۰۰۰ نفر در نقاط محروم خراسان رضوی و جنوبی اشتغال ایجاد کرده است. بنابراین ایران خواستگاه زعفران جهان است.
    وی ادامه داد: بنابراین آینده زعفران بایستی به دست ایران و بخش خصوصی رقم بخورد. همواره بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه زعفران توسط بخش خصوصی صورت گرفته و در واقع برای مثبت شدن تراز تجاری کشور و همچنین فراهم نمودن فضایی مناسب در بازارهای‌ بین‌المللی بایستی تمام صنایع با کمک هم از بازارهای داخلی عبور کنند و نگاه و مسیرشان سمت و سوی صادرات سوق دهند.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: بسیاری از امور مرتبط با زعفران اعم از سرمایه‌گذاری، بسته‌بندی، محصولات جانبی زعفران، کنترل کیفیت بسیار منسجم و… شرایط بسیار خوبی را برای زعفران فراهم کرده است.
    شریعتی‌مقدم خاطرنشان کرد: آن چیزی که حائز اهمیت بوده، این است که با کمک صنایعی که جنبه صادراتی دارند، می‌توان به صادرات و تراز تجاری کشور کمک کنیم و ارزآوری داشته باشیم. باید تلاش ما به گونه‌ای باشد که بتوان رتبه کسب‌ و کار کشور را ۲ تا ۳ رقمی افزایش دهیم. البته ممکن است نتوانیم با تمام صنایع همزمان این امر را انجام دهیم.
     
    بایستی نگاه مهربانانه دولت به صنعت بیشتر شود
    وی افزود: باید صنایع دارای مزیت و صنایع‌های‌تک و صادراتی خود به سمتی پیش ببریم که در این بحران کم‌آبی از آب کمتری استفاده شود. البته این نکته را باید در نظر گرفت که باید برای کالاهای خود بازار هدف و بازارهای جهانی وجود داشته باشد و برای آن یک برند ایجاد کرد. اگر برای کالایی در بازار جهانی و داخلی جایگاهی را تعیین و تکلیف نکرده باشیم، به شکست منجر خواهد شد.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: برای تحقق این امر باید مشکلات سیستماتیک و اداری که واحدها با آن مواجه می‌شوند را کاهش دهیم. همواره نگاه ما به صنعت باید نگاهی همراه با تولید، اشتغال، پایداری و ارزش‌افزوده باشد.
    شریعتی در خصوص ویژگی‌های زعفران خاطرنشان کرد: زعفران به عنوان یک گیاه دارویی و محصول افزودنی بسیار خاص بوده و اگر بهتر معرفی شود، بیشتر نیز مصرف خواهد شد چراکه سطح سلامت را در جامعه افزایش می‌دهد. همچنین این محصول از سرطان، آلزایمر، افسردگی و عوارض قلبی نیز پیشگیری می‌کند. توصیه شده که هر فرد در روز بین ۰.۲۵ تا ۰.۵ گرم مصرف کند.
     
    مشکلات صنعت زعفران چیست؟
    وی با اشاره به مشکلات صادرات تصریح کرد: البته به غیر از تحریم‎ها و مسائل مرتبط با ارز، می‌توان به مسائلی مانند پولشویی و مالیات به ویژه در کشورهای پیشرفته که مصرف‌کننده زعفران ما هستند، اشاره کرد. همچنین عدم انتقال پول به داخل کشور از طریق مقاصد واسطه‌ای کار را برای صادرکنندگان دشوار ساخته است.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بایستی به صادرکنندگان عمده کشور اعتماد کرد، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی باید صادرکنندگان را  یک مقدار آزاد بگذارند تا بتوانند مسیر خود را برای گردش کاری بیابند و از بازار و کاری که انجام می‌دهند، صیانت کنند.
    شریعتی‌مقدم در خصوص قاچاق زعفران عنوان کرد: طی سال‌های اخیر بسته‌بندی زعفران در اسپانیا، تغییر می‌کند و به دیگر کشورها صادر می‌شود که باعث شده قاچاق زعفران به افغانستان بیشتر شود.
     
    نبود تعرفه‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها
    وی اضافه کرد: اما از طرف دیگر دولت ما نتوانسته تعرفه‌های ترجیحی با سایر کشورها مانند هند، چین و… ایجاد کند ولی افغان‌ها دارای این تعرفه‌ها بوده که باعث می‌شود، زعفران قاچاق شده به نام افغانستان صادر شود. در واقع این گپ تجاری موجب شده، زعفران در این کشور افزایش یافته و تحت عنوان زعفران افغانی در دنیا شناخته خواهد شد.
    رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: در واقع مسائل گردش مالی و بی ثباتی بازار، همچنین قوانین و مقرراتی که در ماه‌های اخیر به وجود آمده و مشکلاتی مانند مالیات، بیمه و  تامین اجتماعی که صنعت با آن‌ها مواجه شده، در نهایت رقابت پذیری را کاهش می‌دهد و درگیر بروکراسی می‌کند.
    شریعتی‌مقدم در خصوص نوآوری و تکنولوژی روز دنیا تاکید کرد: در این زمینه نیز بخش‌های دانشگاهی همکاری‌های لازم را لحاظ کرده و یکی از کارهایی که در این راستا صورت گرفته، تولید زعفران به صورت ارگانیک است. در این زمینه نیز با انجمن ایران و خراسان همکاری مشترک داشته‌ایم. کار جدیدی که در حال انجام بوده، این است که شبکه‌سازی کنیم؛ یعنی در واقع با اختصاص دادن شبکه‌سازی و یارانه بتوانیم محصول ارگانیک تولید کنیم.
    وی در پاسخ به این سوال که آیا تکنولوژی زعفران به خارج وابسته است، تصریح کرد: چون زعفران به ایران متعلق است، نگاهی به تحقیقاتی که در چهار گوشه دنیا انجام‌ می‌شود، داریم. همچنین با کمک بخش‌های R&D خود و دانشگاهی، دانش کاربردی خود را در زمینه زعفران به‌روز می کنیم.
    مدیرعامل گروه بین الملل نوین زعفران عنوان کرد: این واحد تولیدی در ۸ دوره صادرکننده برتر شناخته شده و به بیش از ۳۰ کشور صادرات داشته است. بیشترین و عمده‌ترین صادرات به کشورهای اروپایی، ژاپن و کره انجام ‌می‌شود اما با توجه به شرایط کنونی در خصوص انتقال پول و مقررات اخیر در ارز، عرصه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران تنگ شده است.
    شریعتی‌مقدم با اشاره به اینکه اخیرا اکثرا واحدهای صنعتی با مشکل قیمت‌دهی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه نوسانات نرخ ارز در بازار و تغییر در قوانین و مقررات موجب شده که مشکل قیمت‌گذاری برای واحدهای صنعتی روی دهد. زعفران نیز از این مساله مستثنی نبوده و به ویژه این مساله در حوزه محصول مشاهده می‌شود که این عوامل باعث کاهش ارزش اقتصادی می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *