×
×

هشدار در مورد کاهش عرضه پس از حذف ارز ترجیحی

  • کد نوشته: 476765
  • ۴ دی ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • حسن فروزان فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: مجموعه بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی از ابتدایی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده بود همه همنظر بودند که این سیاست، سیاست درستی نیست و هرچه پیشتر رود و فاصله قیمت ارز با قیمتِ […]

    هشدار در مورد کاهش عرضه پس از حذف ارز ترجیحی
  • حسن فروزان فرد در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: مجموعه بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی از ابتدایی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده بود همه همنظر بودند که این سیاست، سیاست درستی نیست و هرچه پیشتر رود و فاصله قیمت ارز با قیمتِ اعلام شده رسمی بیشتر شود، اصلاح کردنش دشوارتر می‌شود.

    رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران افزود: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید زودتر از اینها و در زمانی که نرخ ارز رسمی با نرخ ارز بازار آزاد انقدر زیاد نبود اتفاق می‌افتاد تا آثارش بهتر مدیریت شود. اما به هر حال به طور کلی حذف این ارز اقدام صحیحی است زیرا بروکراسی دولتی ما توان نظارت عادلانه و منطقی بر روی این رانت را ندارد؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت بزرگی است که با توجه به سوابق و امکانات کشور، دولت توان توزیع درست و به نفع مردم را ندارد. بنابراین هر چه بهتر و زودتر این رانت را متوقف کنیم رفتار منطقی‌تری کرده ایم.

    مدیریت شرایط بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار مهم است

    وی ادامه داد: اما اینکه چگونه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود به توانمندی و هوشیاری مجریان و تصمیم گیرندگان برمیگردد. اصلاح این سیاست از جنس یک جراحی در اقتصاد است و امیدواریم که جراحان فقط به فکر پاره کردن نطقه آسیب دیده نباشند بلکه خروج زائده و بخیه زدن و بهبود یافتن نیز در نظر گرفته شود.

    فروزان فرد تصریح کرد: در واقع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهم است اما شرایط بعد از حذف مهم‌تر است؛ بعد از حذف نیز باید عموم مردم در سایز مناسبی مصرف کننده کالاها و تولیدکنندگان همچنان تولیدکننده کالاهای این زنجیره باشند.

    عدد یارانه باید درست و به اندازه باشد

    وی افزود: از بیانات دولتی‌ها مشخص است که عمده تمرکز روی جبران ریالی برای مصرف کنندگان و طبقه نیازمند جامعه است، به گونه‌ای که اندازه‌ای از مصرف را داشته باشند. البته اعداد ارقام متفاوتی هم برای یارانه اعلام می‌شود؛ اگر دولت عدد مناسبی برای یارانه تعیین نکند بی تردید ضربه سنگینی به وضعیت مصرف طبقات پایین دست و دهک‌های فرودست جامعه می‌خورد که همین مساله کار را سخت می‌کند. تعیین این عدد و شکل پرداخت بسیار مهم است که به موقع، درست و به اندازه باشد.

    فرایندهای تولیدی نباید مورد غفلت واقع شوند

    رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران گفت: از سویی دیگر موضوع مهمی که تاکنون مورد غفلت واقع شده، آثار این تغییر و تحول در فرایندهای تولیدی وابسته به این زنجیره همچون دام و طیور، تخم مرغ، روغن و … است. زنجیره مهمی به این اعدا و ارقام وابسته هستند.

    وی افزود: تولیدکنندگان این زنجیره در ۳ سال اخیر به دلیل شرایط سهمگین تورمی به دشواری سرپا مانده اند و حتی بسیاری از واحدهای کوچک از ادامه فعالیت ناتوان ماندند زیرا سرمایه در گردش این واحدها به دلیل شرایط تورمی تکاپوی ادامه فعالیت در اندازه مربوطه را نمی‌کرد و سود هم به قدری ناچیز است که توان جبران عقب افتادگی‌های تورمی را نمی‌کند.

    تولیدکننده مواد اولیه را ۴ تا ۵ برابر قیمت فعلی باید تهیه کند

    فروزان فرد گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی اینکه تولیدکننده‌های این زنجیره باید مواد اولیه خود را به ۴ یا ۵ برابر قیمت فعلی تهیه کنند؛ بعید می دانم هیچیک از تولیدکنندگان بزرگ، متوسط و کوچک ما آمادگی مواجه با این اندازه از نیاز به نقدینگی جدید را داشته باشند و فکر نمی‌کنم یکی از آنها باقی مانده باشد که سقف اعتباری خود را پر نکرده باشد که الان بتواند تا این اندازه خود را در مقابل سیستم بانکی مقروض کند و نقدینگی مورد نظر را پوشش دهد.

    وی افزود: باید به این قسمت بازی با دقت نگاه شده و راهکارهای مشخصی با هماهنگی بانک مرکزی در نظر گرفته شود زیرا در غیر این صورت جدای از موج اول افزایش قیمت نهاییکالا که ناشی از تغییر قیمت نهاده‌ها ایجاد خواهد شد، ناتوانی تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت حداقل به اندازه گذشته سبب کاهش عرضه می‌شود که این مساله مستقلاً می‌تواند تورم زا باشد. این موضوع یک نکته کلیدی است.

    رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران گفت: کلی گویی و هماهنگی ظاهری با بانک‌ها جوابگوی شرایطی که با آن مواجه خواهیم شد، نیست.

    وی افزود: اگر به این دو نکته توجه شود و راهکارهای مناسبی برای آن اتخاذ شود، سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها به زیان کشور نخواهد بود بلکه شرایط را برای شفافیت، رقابت و سیاست‌های رانت زا فراهم می‌کند.

    فروزان فرد تاکید کرد: هر آنچه از رانت‌های فسادآور از فضای کسب و کار ایران کمتر شود می‌توان امیدوار بود که خطاها و فسادها کاهش یابد.

    ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت نگران کننده است

    وی در مورد عدم هماهنگی دولتمردان در اعلام سیاست‌های پرداخت یارانه جبرانی، گفت: متأسفانه در این مدت تفاوت در بیان‌های دولتمردان بسیار زیاد بوده و مشخص نیست نظر نهایی دولت چیست. نحوه بیان و تفکرات تیم اقتصادی دولت متفاوت بوده و به نظر می رسداین مساله دولت را به دشواری بیاندازد.

    رئیس کمیسیون حمایت قضائی و مبارزه با فساد اتاق بازرگانی تهران افزود: در واقع آنچه که ما را نگران‌تر می‌کند ناهماهنگی در بیانات است؛ به این فکر می‌کنیم که وقتی در بیانات تا این حد ناهماهنگی وجود دارد، در عمل چقدر ناهماهنگی وجود خواهد داشت.

    وی تصریح کرد: بنابراین هر چقدر که این تیم هماهنگ‌تر و یکپارچه‌تر صحبت کنند هیجانات در جامعه کمتر می‌شود و همراهی عمومی بهتری نیز رخ می‌دهد.

    فروزان فرد گفت: بازی کردن با کلمات و شفاف نبودن با مردم آثار مثبتی ندارد. ما هنوز خاطره تلخ آبان ۹۸ را به یاد داریم از این رو امیدواریم شرایط به این شکل پیش نرود که باعث نارضایتی عمومی و بازخوردهای نامطلوب شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *