×
×

هیچ پیشرفتی در تامین مالی قرارداد گندم ایران و روسیه صورت نگرفته است

  • کد نوشته: 4545
  • ۲۱ فروردین ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت طرح‌ها برای توافقی که بر اساس آن روسیه و قزاقستان، گندم ایران را تامین کنند، متوقف شده است زیرا در تامین مالی آن هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است. مذاکرات در مورد این توافق ۶ ماه پیش آغاز شد. […]

  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت طرح‌ها برای توافقی که بر اساس آن روسیه و قزاقستان، گندم ایران را تامین کنند، متوقف شده است زیرا در تامین مالی آن هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.

    مذاکرات در مورد این توافق ۶ ماه پیش آغاز شد. قرار بود روسیه و قزاقستان گندم آسیابان‌های ایران را تامین کنند و در عوض آنها نیز آرد عراق (بازاری که در دست ترکیه است) را تامین کنند.

    کاوه زرگران در حاشیه کنفرانس غلات در مسکو به رویترز گفت: «طرف ایرانی شرایط خودش را دارد- اگر شما می خواهید چنین توافقی تحقق یابد، نیاز دارید تامین مالی آن را انجام دهید. تاکنون در این روند، پیشرفتی صورت نگرفته است.»

    بر اساس این قرارداد، روسیه ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تن گندم به آسیابان‌های خصوصی ایران که اجازه ندارند از گندم تولید داخل برای صادرات آرد استفاده کنند، می‌فروشد.

    ایران، تا سال ۲۰۱۶ که در تولید گندم خودکفا شد و خرید این محصول را کاهش داد، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گندم روسیه بود.

    زرگران که عضو هیئت اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه نیز هست، گفت: «اگر تامین مالی وجود داشته باشد، تعداد بسیار چشمگیری از آسیابان‌های ایران تمایل دارند که از این طرح استفاده کنند. اکنون، تنها آن آسیابان‌هایی که به صورت منظم آرد به عراق صادر می کردند به این طرح تمایل دارند.»

    وی افزود آسیابان‌های خصوصی ایران در خواست ۱۸۰ هزار تن گندم از روسیه و قزاقستان در سال ۲۰۱۸ دادند اما تنها ۸۰ هزار تن آن تاکنون تامین شده است.

    زرگران گفت ایران گندم برداشت شده کافی برای تامین نیازهای خود تا سال آینده دارد. «ما گندم را تنها برای صادرات آرد وارد می‌کنیم. این یک واردات موقتی است. واردات گندم برای استفاده حقیقی به حالت تعلیق درآمده است.»

    به گفته زرگران، برزیل اخیرا یک خط اعتباری ۱.۲ میلیارد دلاری برای توسعه تجارت با ایران پیشنهاد کرده است و «روسیه می‌تواند مشابه این اقدام را برای ایران انجام دهد زیرا تامین مالی در جهان بسیار معمول است.»

    زرگران تصریح کرد: «ما با بسیاری از کشورها برای ادامه روابط بانکی‌مان توافق کرده‌ایم.»

    وی افزود: «ما همگی دوستان خوبی در منطقه داریم که آنها نیز تحریم هستند؛ ایران، ترکیه و روسیه.»

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *