×
×

واردات سموم کشاورزی دارای مشابه داخلی معنا ندارد/ ممنوعیت یک‌باره صادرات سم

  • کد نوشته: 3062
  • ۱۰ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، سموم کشاورزی به عنوان یکی از نهاده‌های مهم برای کنترل آفات در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می‌گیرد که تا سال ۸۴ متولی تأمین و توزیع سموم، سازمان خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بود، اما پس از آن این مهم به بخش […]

  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، سموم کشاورزی به عنوان یکی از نهاده‌های مهم برای کنترل آفات در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می‌گیرد که تا سال ۸۴ متولی تأمین و توزیع سموم، سازمان خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بود، اما پس از آن این مهم به بخش خصوصی واگذار شد.

    اعضای هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم در واکنش به تصمیمات اخیر دولت مبنی بر اختصاص ارز برای واردات سم و ممنوعیت صادراتی این محصول واکنش نشان داده و در جمع خبرنگاران نکاتی را مطرح کردند.

    فریبرز جهان‌تیغی گفت: حجم بازار سم کشاورزی در کشور ۳۰۰ میلیون دلار است که طی سال‌های گذشته با زحمات بسیار توانسته بودیم بازار صادراتی برای خود ایجاد کنیم، اما با یک بخشنامه یکشبه، صادرات را ممنوع می‌کنند فارغ از اینکه فعال این حوزه که با زحمت بسیار برای خود بازار ایجاد کرده باید چه کند.

    وی در ادامه گفت: وزیر صنعت گفته بود به دلیل افزایش نرخ ارز، برخی از اقلام تولید سم که از ارز یارانه‌ای استفاده می‌کنند، در نهایت سم تولیدی نباید صادر شود و از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز می‌تواند به رونق صادراتی کمک کند.

    وی اضافه کرد: اگر قرار است آقایان ارز یارانه‌ای را سهمیه‌بندی کنند، پس چرا به هر میزانی که سم وارد کشور می‌شود به آن ارز اختصاص می‌یابد؟

    مسعود گیل‌آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سم هم در مورد بحث صرفه‌جویی ارزی گفت: وقتی ۵۰ درصد مواد اولیه سم از تولیدات داخلی مصرف می‌شود و تمام ملزومات بسته‌بندی و حلال‌ها هم از مواد داخلی است، تنها ۳۰ درصد از ارز دولتی در این حوزه استفاده می‌شود و جالب‌تر اینجاست که تمام سموم بسته‌بندی شده‌ای که از چین وارد می‌شود ارز یارانه‌ای می‌گیرند.

    وی بر این نکته تأکید کرد که خواسته اصلی ما از دولت این است که مسئولان از واردکننده سمومی که تولید مشابه آن با کیفیت مناسب در داخل تولید می‌شود جلوگیری کنند و باید پرسید که چرا سمومی هم که قابلیت تولید در داخل را دارند، باید وارد شوند، در حالی که ما مدام سخن از اقتصاد مقاومتی به میان می‌آوریم و مقام معظم رهبری هم بر حمایت از تولید داخل تأکید دارند.

    وی تصریح کرد:‌ برخی سمومی که وارد می‌شوند برپایه آب هستند و ۷۰ درصد آن آب است، ما بابت آن ارز تخصیص داده و وارد می‌کنیم.

    گیل‌آبادی همچنین به قوانین دست و پا گیر بر سر راه تولید داخل اشاره کرد و گفت:‌از مسئولین می‌خواهیم که امور را تسهیل کنند و برای حمایت از تولید داخل موانع را بردارند، چرا که واردات سموم آماده مصرف به مراتب آسان‌تر از تولید است، همچنین آن‌قدر قوانین دست و پاگیر برای اختصاص ارز گذاشته‌اند که طی دو ماه اخیر نتوانسته‌ایم، ارزی دریافت کنیم.

    همچنین بوستانی عضو انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت: با اطمینان می‌گویم که سمی که در داخل کشور ما تولید و مصرف می‌شود هیچ تفاوتی با سمی که در اروپا تولید می‌شود ندارد، چرا که ما استاندارد سختگیرانه‌ای روی سموم خود داریم و استانداردها براساس استاندارد فائو است و تقریبا ۹۰ درصد از سمومی که در داخل کشور مصرف می‌شود، توان تولید آن را داریم و فقط ۱۰ درصد سموم جدید هستند که فناوری آن به روز است و نتیجه واردات بی‌رویه سموم چیزی جز تعطیلی کارخانجات تولید سم نیست.

    خبرگزاری فارس

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *