×
×

واردات مرغ تیر خلاصی به صنعت مرغداری کشور/کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم

  • کد نوشته: 6884
  • ۲۸ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار ، طبق روال همه ساله مرغداران از اوایل دی ماه واحدهای مرغداری خود را برای جوجه ریزی شب عید آماده می کنند که متاسفانه ازدیاد یکباره تولید برای خرید جوجه یک روزه التهاباتی در بازار ایجاد می کند که اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار نظارت جدی بر قیمت نداشته باشند، بدون تردید […]

    واردات مرغ تیر خلاصی به صنعت مرغداری کشور/کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم
  • به گزارش خبرنگار ، طبق روال همه ساله مرغداران از اوایل دی ماه واحدهای مرغداری خود را برای جوجه ریزی شب عید آماده می کنند که متاسفانه ازدیاد یکباره تولید برای خرید جوجه یک روزه التهاباتی در بازار ایجاد می کند که اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار نظارت جدی بر قیمت نداشته باشند، بدون تردید استمرار این روند صنعت را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

    بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود پتانسیل بالای صنعت مرغداری و برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر جوجه ریزی ۱۴۰ میلیون قطعه در ایام پایانی سال، عرضه مرغ ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از نیاز کشور است که بدین ترتیب کمبودی در عرضه وجود ندارد که بخواهد بازار را دچار شوک قیمت کند تا مسئولان تنظیم بازار بخواهند بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنند.

    اگرچه مسئولان ذی ربط در ماه های اخیر برای تنظیم بازار شب عید به دنبال واردات مرغ بودند، اما این مسئله با واکنش شدید تولیدکنندگان روبرو شد چرا که به سبب مازاد تولید بر نیاز کشور، واردات می تواند تیر خلاصی به صنعت وارد کند.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت جوجه ریزی بازار شب عید و عرضه مرغ در ایام‌پایانی سال با خبر شویم:

    واردات مرغ تیر خلاصی به صنعت مرغداری کشور/ افزایش ۴۰ درصدی عرضه مرغ در ایام‌پایانی سال

    حبیب اسد‌الله نژاد نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار مرغ شب عید اظهار کرد: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی دو ماه‌های دی و بهمن حدود ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد در حالی که حداکثر نیاز کشور را ۱۲۵ میلیون قطعه تأمین می‌کند.

    او افزود: با توجه به افزایش جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز کشور امیدواریم حجم تولید به گونه‌ای مدیریت شود که تولیدکنندگان متضرر نشوند.

    اسدالله نژاد با اشاره به اینکه میزان تولید مرغ تابع عوامل مختلفی است بیان کرد: بنابر ۱۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری، اما میزان نهایی تولید گوشت مرغ بسته به آن دارد که مرغداران با چه وزنی بخواهند مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه کنند و از الان نمی‌توان میزان نهایی عرضه گوشت مرغ در بازار شب عید را اعلام کرد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ برای تنظیم بازار شب عید نداریم بیان کرد: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر جوجه‌ریزی شب عید تولید مرغ بیش از نیاز کشور است و واردات تصمیم اشتباهی که خود مسئولان امر به این موضوع پی بردند.

    او ادامه داد: علی رقم آنکه طی ماه‌های اخیر مسئولان تنظیم بازار تصمیماتی مبنی بر واردات مرغ به منظور تأمین ذخایر استراتژیک گرفته‌اند، اما متوجه تصمیم اشتباه خود شدند و به همین دلیل به سمت و سوی واردات نرفته‌اند.

    نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان قیمت جوجه یک روزه در بازار گفت: هم اکنون هر قطعه جوجه یک روزه با افزایش ۷۰۰ تومانی به ۴ هزار و ۴۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که اگر نظارتی از سوی مسئولان تنظیم بازار صورت نگیرد بنابر پیش‌بینی‌ها قیمت از مرز ۵ هزار و ۴۰۰ تومان فراتر خواهد رفت که این امر در قیمت تمام شده تولید تأثیر بسزایی دارد.

    اسد‌الله نژاد نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر قیمت‌های فعلی تولیدکنندگان به ازای فروش هر کیلو گوشت مرغ حداقل یک هزار و ۳۰۰ تومان زیان می‌کنند که اگر افزایش قیمت جوجه یک روزه در نرخ تمام شده تولید لحاظ شود زیان سنگینی متحمل مرغداران خواهد شد.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به میزان جوجه‌ریزی شب عید و مازاد عرضه مرغ بر نیاز کشور روز‌های خوبی برای تولیدکنندگان متصور نمی‌شویم.

    او با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه نهاده‌های دامی وجود ندارد گفت: در حال حاضر ذرت و کنجاله سویا با اختلاف ناچیزی نسبت به نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود که از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود با افزایش پیک مصرف در روز‌های آتی نظارت خود بر بازار را بیشتر کنند تا قیمت نهاده‌ها در بازار افزایش نیابد یا کمبودی در عرضه رخ ندهد.

    تولید گوشت مرغ در ایام پایانی سال ۴۰ درصد بالاتر از ظرفیت عادی کشور است / واردات گوشت مرغ تیر خلاصی به صنعت طیور

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از روند کاهشی قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۸۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

    او افزایش عرضه و نبود تقاضا را عامل اصلی افت قیمت مرغ و زیان مرغداران در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های فعلی تا پایان ماه در بازار به همین روال باشد و از ابتدای ماه هم زمان با واریز حقوق‌های کارگری و کارمندی این احتمال وجود دارد که رونق مجدد به بازار باز گردد.

    حجت متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: طبق روال همه ساله تقاضا از اواسط دی برای جوجه‌ریزی شب عید افزایش می‌یابد که همین امر منجر به نوسانات قیمت می‌شود که اگر نظارت جدی بر بازار صورت نگیرد روند افزایش قیمت جوجه یک روزه در روز‌های آتی ادامه خواهد یافت.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران از ناحیه قیمت تمام شده تولید و نرخ فروش باز زیان چشمگیری مواجه هستند که این موضوع از دید مسئولان ستاد تنظیم بازار مقفول مانده است و چنانچه نظارتی بر بازار نهاده‌های دامی اعم از ذرت، کنجاله سویا، جوجه یک روزه و یا تجدید نظر در نرخ مصوب صورت نگیرد بدون تردید بر زیان انباشته مرغداران افزوده خواهد شد چرا که در شرایط فعلی هر قطعه جوجه یک روزه یک هزار و ۵۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود که این امر ۷۰۰ تومان بر قیمت تمام شده تولید می‌افزاید.

    حجت با تأکید بر لحاظ شدن نوسان نرخ جوجه یک روزه بر قیمت تمام شده تولید گفت: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار نرخ جدید جوجه یک روزه را بر قیمت مصوب مرغ لحاظ نکنند در بند مدت صنعت با کاهش جدی مواجه خواهد شد چرا که همانند دیگر محصولات کشاورزی یارانه‌ای برای مرغ در نظر نگرفته‌ایم تا تولیدکننده متحمل زیان نشود.

    این مقام مسئول با بیان اینکه ماهانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود بیان کرد: بر این اساس خرید تضمینی سالیانه حداکثر ۱۰۰ هزار تنی مرغ از سوی شرکت پشتیبانی رقمی کمتر از تولید یک ماه مرغداران است که با این وجود نمی‌توان انتظار داشت که زیان مرغداران با خرید تضمینی در بخش مرتفع شود. این در حالی است که تداوم زیان برای صنعت سمی کشنده است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش جوجه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های پایانی سال ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری صورت می‌گیرد که در مقایسه با ماه‌های عادی سال رقم بسیار قابل توجهی است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم اظهار کرد: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است واردکنندگان تنها به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند در حالی که این امر به قیمت نابودی صنعت طیور تمام می‌شود.

    حجت ادامه داد: بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته در دو ماه پایانی سال مبنی بر ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی واحد‌های مرغداری با ضریب ۱۰ درصد تلفات رقمی حدود ۲۵۰ هزار تن مرغ در کشور تولید خواهد شد که این میزان ۳۵ تا ۴۰ درصد بالاتر از ظرفیت عادی است که بدین ترتیب با ازدیاد تقاضا برای خرید در ایام پایانی سال کمبودی بر عرضه نداریم که بخواهیم آن را از طریق واردات جبران کنیم.

    او واردات گوشت مرغ را تیر خلاصی به صنعت طیور اعلام کرد و گفت: با توجه به رشد قابل توجه جوجه‌ریزی در واحد‌های مرغداری نه تنها کمبودی در عرضه مرغ در ایام پایانی سال نداریم بلکه نگرانی اصلی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان نشوند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با تأکید بر افزایش قیمت مصوب مرغ مطابق با هزینه‌های تولید گفت: با توجه به نوسان نرخ جوجه یک روزه در ایام پایانی سال ناشی از استقبال جوجه‌ریزی از ارگان‌های نظارتی انتظار می‌رود که آن را بر قیمت تمام شده تولید لحاظ کنند یا بازار مرغ را تابع مکانیزم عرضه تقاضا واگذار کنند و اینگونه نباشد که ظرف ۴۵ روز آینده که مرغ‌های تولید به بازار عرضه می‌شود از فروش با قیمت بالاتر از نرخ مصوب فعلی امتناع کنند و توجهی به مکانیزم تقاضا نداشته باشد.

    واردات مرغ توجیح اقتصادی ندارد / جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه گوشت مرغ در ایام پایانی سال نیست

    برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازار مرغ شب عید اظهار کرد: طبق روال همه ساله از اواسط دی جوجه‌ریزی برای تنظیم بازار شب عید آغاز و در بهمن به اوج خود می‌رسد که بنابر برنامه‌ریزی صورت گرفته مبنی بر جوجه‌ریزی ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه در واحد‌های مرغداری نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم.

    او افزود: با توجه به تولید بالای جوجه یک روزه و سپس ازدیاد عرضه مرغ و بیش از تقاضا در بازار جای هیچگونه نگرانی مبنی بر کمبود گوشت مرغ در ایام پایانی سال وجود ندارد که مسئولان تنظیم بازار بخواهند بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تأمین کنند.

    عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی وادرات مرغ را به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به کشور‌های خارجی اعلام کرد و افزود: با توجه به پتانسیل بالای صنعت طیور در کشور واردات مرغ توجیح منطقی ندارد و تنها به معنای تقدیم کردن یارانه به تولیدکنندگان خارجی است.

    او متوسط قیمت فعلی هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به استقبال مرغداران برای جوجه‌ریزی شب عید قیمت جوجه با نوساناتی در بازار روبرو شده است که با نرخ مصوب آن اختلاف معناداری دارد.

    این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به عرضه جوجه یک روزه بالاتر نرخ مصوب و تأثیر مستقیم آن بر قیمت تمام شده تولید مرغداران به شدت گلایه‌مند هستند که چرا تنها فشار بر حلقه آخر تولید است و مسئولان ستاد تنظیم بازار مداخله‌ای در بازار نهاده‌ها ندارند و آن را به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار کرده‌اند.

    برومند چهارآیین در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش ۴ برابری قیمت ریز مغذی، واکسن و مکمل‌ها نسبت به ابتدای سال و لحاظ نشدن آن بر قیمت تمام شده تولید انتظار می‌رود که مسئولان ذیربط هرچه سریعتر قیمت جدید مرغ را اعلام کنند تا تولیدکنندگان در ایام پایانی سال از حیث التهاب قیمت دغدغه‌ای در بازار نداشته باشند.

    سرویس خبری : دام،طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *