×
×

واسطه‌ها متهم اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار/ گوشت ۴۴ هزار تومانی را ۷۰ هزار تومان می‌فروشند

  • کد نوشته: 3043
  • ۶ شهریور ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به اهم فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت مواد غذایی تولیدشده، تأمین امنیت پایدار در زیربخش دام و طیور، حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان منابع پایه، ازجمله اولویت‌های ما در بخش امور دام است؛ […]

  • به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد به اهم فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت مواد غذایی تولیدشده، تأمین امنیت پایدار در زیربخش دام و طیور، حفظ ذخایر ژنتیکی به عنوان منابع پایه، ازجمله اولویت‌های ما در بخش امور دام است؛ چراکه معتقدیم توسعه دامپروری باید متناسب با آمایش سرزمینی صورت گیرد و توجه به توسعه عمودی یعنی افزایش تولید به ازای هر واحد به جای افزایش تعداد واحدهای تولیدی باشد.

    وی همچنین اصلاح ساختار از مزرعه تا سفره، جایگزینی منابع پروتئینی امکان‌پذیر مانند گوشت بوقلمون به جای گوشت قرمز به عنوان ارکان سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

    وی همچنین به این نکته اشاره کرد که دولت برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای اساسی و خوراک مردم تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی را تضمین کرده است.

    * پیش‌بینی تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال ۹۷

    رضایی در مورد نوسانات قیمت گوشت مرغ در بازار و سیاست‌های وزارت متبوعش برای کنترل این وضع گفت: با آن‌که گوشت مرغ نوسانات زیادی در بازار داشت تا حدی که مرغداران سه ماه گذشته با ضرر محصول خود را به بازار عرضه می‌کردند اما سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به این نکته هم اشاره کرد که تمام یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه مرغی که در کشور تولید می‌شود تماماً در سامانه سما ثبت تحت کنترل است و با آن‌که در دنیا بیش از ۸۰ درصد گوشت مرغ وزن بین یک و ۱۰۰ تا یک و ۲۰۰ گرم دارد متأسفانه مردم ما لاشه‌های سنگین را می‌پسندند که هم قابلیت هضم پایین دارد و هم دورریز آن افزایش می‌یابد.

    وی اطمینان خاطر داد که با توجه به جوجه‌ریزی‌های خوبی که در تیرماه انجام شده در شهریورماه به اندازه لازم مرغ روانه بازار شده و تا حدی قیمت‌ها تعدیل شود و اینکه ۲۰ درصد زون‌های پروتئینی در اختیار تعاونی‌ها قرار خواهد گرفت تا با حذف واسطه‌ها شاهد کاهش قیمت مرغ باشیم.

    * سختگیری نسبت به جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها

    وی همچنین در مورد تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزا در مرغداری‌های کشور هم گفت: در سطح ملی و سطح کشور ستاد آنفلوآنزا تدابیری اندیشیده که مرغداری‌های غیرمجاز و مرغداری‌هایی که حداقل شرایط را رعایت نکنند اجازه جوجه‌ریزی به آنها داده نمی‌شود و سالن‌های مرغداری به شدت ممیزی می‌شود.

    * افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی واردات کنجاله سویا و ذرت

    رضایی همچنین درباره افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا به عنوان دو نهاده مهم و تأثیرگذار در قیمت تمام‌شده گوشت مرغ گفت: یک زمانی که قیمت ارز به یکباره تغییر کرد برای کنترل ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات این نهاده‌ها با وقفه مواجه شد اما اکنون به وفور و اندازه نیاز از این نهاده‌ها تأمین شده و حتی ۱۰ تا ۲۰ درصد این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر وارد کشور شده است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام این را هم گفت: که متأسفانه ساختار تولید مرغ، گوشت و تخم‌مرغ به دلیل واسطه‌گری‌هایی که وجود دارد همواره از لحاظ قیمت با مشکل مواجه است، زیرا کشاورز خودش مستقیم نمی‌تواند وارد بازار شود و هر واسطه‌ای ۵ تا ۱۰ هزار تومان به قیمت اضافه می‌کند و این در حالی است که نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای تولید گوشت مرغ ما خالی است.

    * واسطه‌ها عامل افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ

    وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم واردات گوشت منجمد گوساله و گوشت گرم گوسفندی قیمت هر کیلوگرم گوشت تازه گوسفندی در بازار به ۷۰ هزار تومان رسیده گفت: ‌این‌گونه نیست که دولت نسبت به تنظیم بازار بی‌اهمیت باشد بلکه دولت سالانه تا ۱۵۰ هزار تن گوشت منجمد یا تازه وارد بازار می‌کند که با قیمت‌های مناسب تزریق می‌شود. اما متأسفانه به دلیل فعالیت واسطه‌ها همواره قیمت‌ها با آنچه‌که از تولیدکننده خریداری می‌شود فاصله دارد. به عنوان مثال گوسفند زنده را کیلویی ۲۲ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کنند که با احتساب آلایش آن باید کیلویی ۴۴ هزار تومان تمام شود اما شاهدید که قیمت‌ها بسیار متفاوت است و این بدان مفهوم نیست که با کمبود گوشت قرمز در بازار مواجهیم.

    وی تأکید کرد: دولت حتماً برای مدیریت بازار در هر سه زمینه گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ وارد بازار می‌شود و نسبت به تغییر قیمت‌ها بی‌تفاوت نیست کما اینکه اکنون مرغ منجمد را کیلویی ۶۷۵۰ تومان، گوشت گوساله منجمد برزیلی ۲۹ هزار تومان از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سازمان میادین تره بار عرضه می‌کند.

    * تخم مرغ به اندازه کافی در بازار هست

    وی همچنین در مورد تخم‌مرغ با توجه به موج آنفلوآنزا که چند ماه گذشته رخ داده و سبب افزایش قیمت تخم‌مرغ شد گفت: تخم‌مرغ هم به اندازه کافی در بازار وجود دارد و این التهابات هیجانی و واسطه‌گری‌هاست که به افزایش قیمت دامن می‌زند؛ چراکه در صورتی که احساس نیاز کنیم همان‌طور که در برهه‌ای از زمان تخم‌مرغ وارد کشور شد این کار را تکرار می‌کنیم.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در پرورش و اصلاح نژاد دام کوچک اشاره کرد و گفت: ۵ پروژه برای تولید گوسفند و بز صنعتی در دستور کار قرار دارد؛ چراکه بز به عنوان یک دام کوچک هزینه پرورشش کمتر از گاو شیری است که افراد با درآمد کمتر هم می‌توانند آن را پرورش دهند و از آنجا که بزهای بومی کشور با توجه با اقلیم موجود دارای دنبه کمتر و شیردهی بیشتر هستند و اصلاح نشده‌اند، در سال‌های اخیر واردات بزهای اصلاح‌شده «آلپاین» و «سانن» در دستور کار قرار گرفته که ۵۰ هزار رأی ظرفیت‌سازی شده و ۲۱ هزار رأس از این بزها در کشور وجود دارد و پیش‌بینی ما این است ۵ هزار تن شیر بز در سال ۹۷ از این مسیر تولید شود.

    رضایی همچنین از پرورش صنعتی گوسفند با ظرفیت ۶۶ هزار رأس خبر داد و گفت: ۱۱ هزار رأس از این ظرفیت تأمین شده و برنامه ما این است که از نژادهای وارداتی که سرعت زادآوری آنها بالای ۲ است استفاده کنیم، چراکه گونه بومی داخلی زادآوری ۷ دهم دارد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین از پرورش گاوهای دو منظوره برای تولید گوشت و شیر بیشتر تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰ هزار رأس از این نوع گاو در کشور وجود دارد که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم ۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز و ۱۵۰ هزار تن شیر از گاوهای دومنظوره تولید کنیم.

    * رایزنی با وزیر صنعت برای از سرگیری صادرات شیرخشک

    وی همچنین در مورد صادرات شیر خشک که طی یک ماه اخیر به عنوان یکی از سوژه‌های رسانه‌ها مطرح است، گفت: در حال رایزنی با وزارت صنعت هستیم تا این اتفاق دوباره از سر گرفته شود؛ چراکه سال گذشته ۹۰۰ هزار تن شیرخشک مازاد را صادر کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از یک میلیون تن شیر و انواع محصول لبنی را صادر کنیم.

    رضایی در پایان به طرح‌هایی که قرار است در هفته دولت به بهره‌برداری برسد اشاره کرد و گفت: ۵۷ واحد گاو شیری، ۳۹ واحد پرواربندی بره، ۳۶واحد پرواربندی دام‌های بزرگ و ۸۲ واحد جدید پرورش طیور، ۴۰ واحد گوسفند و بز مولد و در مجموع ۳۴۹ واحد با سرمایه‌گذاری ۳۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۵۱۰ نفر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

    خبرگزاری فارس

     

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *