×
×

واکسن تولید داخل تا ۶ ماه آینده بین مرغداران عرضه می‌شود/ توصیه‌های مهم برای پیشگیری از آنفلوانزای حاد پرندگان

  • کد نوشته: 3552
  • ۱۵ آبان ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ۱۰ سال اخیر ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان بسیاری از واحدهای مرغداری را به تعطیلی کشاند، چرا که خسارت سنگینی به فعالان این حوزه وارد شد که دیگر آنها قادر به ادامه فعالیت نبودند. بسیاری از مسئولان براین باروند که کمبود واکسن مهم ترین […]

  • به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ۱۰ سال اخیر ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان بسیاری از واحدهای مرغداری را به تعطیلی کشاند، چرا که خسارت سنگینی به فعالان این حوزه وارد شد که دیگر آنها قادر به ادامه فعالیت نبودند.

    بسیاری از مسئولان براین باروند که کمبود واکسن مهم ترین عامل شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است و انتظار دارند که دولتمردان قبل از فصل سرما تمهیدات لازم را برای واردات واکسن ببیند تا با واکسینه شدن گله ها در استان های پرخطر، نگرانی ها به حداقل برسد.

    آمارها نشان می‌دهد که در سال ۸۶ تنها ۲۷۵ کانون مبتلا به ویروس آنفلوانزای حاد پرندگان داشتیم که این رقم در سال ۹۶ به ۷۴۸ کانون افزایش یافت که این امر بیانگر انتقال ویروس از حوزه حیات وحش به حیات اهل است.

    با توجه به اقدامات سازمان دامپزشکی در راستای ارتقای امنیت زیستی و کنترل بیماری در ۶ ماهه ابتدای سال انتظار می رود که خسارت شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل به حداقل ممکن برسد.

    علیرضا اکبرشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری طیور سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان در سال جاری اظهار کرد: طی شش ماه اخیر، ۶ کانون آلوده در ادامه موج قبلی در استان اصفهان گزارش شد که با اقدامات پیشگیرانه وضعیت کنترل شد.

    وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی و اقداماتی که در راستای امنیت زیستی، واکسیناسیون، انتقال واحدها به استان های کم خطر و ساماندهی کود صورت گرفته، پیش بینی می‌شود که امسال انفجار بیماری در واحدهای مرغداری در بدترین حالت ۳۰ درصد مدت مشابه سال قبل باشد.

    اکبرشاهی از واردات ۳۰ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا حاد پرندگان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پرنده در برابر بیماری در استان‌های پرخطر واکسینه شدند.

    این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در توزیع واکسن آنفلوانزا حاد پرندگان کمبودی وجود دارد،بیان کرد: با توجه به شرایط خاص تولید واکسن آنفلوانزا حاد پرندگان در دیگر کشورها، این میزان واکسن وارداتی جوابگوی نیاز کشور نیست چرا که برای واکسینه شدن ۸۰ درصد جمعیت هدف حداقل ۴۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم.

    وی با اشاره به اینکه تولید واکسن آنفلوانزا حاد پرندگان مهم ترین برنامه پیش روی سازمان دامپزشکی به شمار می رود، افزود: مهم ترین و سخت ترین کار در تولید واکسن داخلی، تهیه بذر در برابر ویروس بیماری زا موجود در کشور است که با وجود آنکه کارهای اولیه تهیه بذر در کشور انجام شده، پیش بینی می شود که ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده واکسن تولید داخل به بازار عرضه شود.

    مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری طیور دامپزشکی در توصیه ای به مرغداران گفت: با توجه به سرمای هوا به مرغداران صنعتی توصیه می شود که اطلاع رسانی صحیح در صورت هر گونه تلفات و افت مصرف دان و آب را داشته باشند چرا که سرعت عمل در تشخیص اولیه بسیار مهم است ضمن آنکه واحدهای بومی و روستایی برای پیشگیری از بیماری در فصل مهاجرت پرندگان، طیور خود را در داخل حصیر محصور کنند.
    واکسینه شدن گله ها یک راه برای کاهش ریسک واحدهای مرغداری

    رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل تا حدودی کنترل شده است، اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که در راستای امنیت زیستی واحدهای پرورش از ابتدای سال صورت گرفت، خوشبختانه به غیر از چند کانون آلوده در استان اصفهان گزارش جدیدی اعلام نشده است.

    وی افزود: از ابتدای سال با همکاری سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، تمامی مرغداران برای جوجه ریزی واحد های خود موظف به رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و پاکسازی واحد ها هستند و در راستای ارتقای امنیت زیستی به واحدهایی که شرایط مناسبی ندارند، مجوز جوجه ریزی داده نشده است.

    ترکاشوند درباره آخرین وضعیت واکسیناسیون در واحدهای مرغداری گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تعدادی از واحدها در استان های پرخطر جهت ارتقای امنیت زیستی واکسینه شدند که این امر در کاهش ریسک واحدهای مرغداری موثر بوده است.

    به گفته این مقام مسئول با آغاز فصل سرما انتظار می رود که با شیوع بیماری همانند سال گذشته در واحدهای مرغداری روبرو نشویم.

    وی از توزیع ۳۰ میلیون دوز واکسن خبر داد و گفت: نیاز واحدهای مرغداری به واکسن آنفلوانزا بیش از این رقم است اما به دلیل آنکه برنامه ریزی منسجمی در این باره صورت نگرفته بود، واکسن به میزان کافی در اختیار واحدها قرار نگرفته است که انتظار می‌رود در آینده با برنامه‌ریزی دقیق مطابق با نیاز کشور واکسن وارد شود چرا که تأمین واکسن این گونه نیست که هر موقع اراده کنیم بتوانیم آن را انجام دهیم.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن در پایان تصریح کرد: طی هفته‌های آتی قرار است که واکسن های که از قبل سفارش شده بود، وارد کشور شود تا با واکسینه شدن مابقی گله ها در استان های پرخطر سطح ایمنی افزایش و ریسک بیماری کاهش یابد.
    فرآیند تخصیص ارز به واردات واکسن طولانی است

    غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از این مسئله که مسئولان به موضوع آنفلوانزا حاد پرندگان توجه جدی ندارند، اظهار کرد: با توجه به اعتراض‌های متعدد تولیدکنندگان در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با وزیر جهاد و معاونانشان پیرامون موضوع آنفلوانزا حاد پرندگان، اما رئیس سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد کشاورزی بحثی دراین باره نداشتند چرا که مسئولان تصور می کنند با زمان خریدن می توانند مسئله را حل کنند، درحالیکه نمی‌دانند حل کردن مسئله تنها با تدبیر و برنامه ریزی میسر است.

    وی با اشاره به اینکه واردات ۲۰ تا ۳۰ میلیون دوز واکسن، کفاف نیاز کشور را نمی دهد، افزود: علی‌رغم نگرانی های مرغداران نسبت به شیوع بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان همزمان با فصل سرما ، اما سازمان دامپزشکی همانند سال های گذشته با محدودیت منابع مالی برای تأمین واکسن روبه‌روست.

    به گفته فارغی با گذشت هشت ماه از سال جاری ستاد انفلوانزا حاد پرندگان تشکیل نشده است که این امر با انتقاد شدید مرغداران روبروشد.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه با انتقاد نسبت به پرداخت غرامت مرغداران بیان کرد: پرداخت خسارت و بیمه خسارت مرغداران نسبت به افزایش نرخ اصلاح نشده است، درحالیکه سال‌ها این مشکلات را بیان می‌کنیم و همچنان دولتمردان توجهی به این امور نداشتند، بسی جای تعجب است.

    وی ادامه داد: با وجود مشکلات تکراری پیش روی تولیدکنندگان، نگرانی‌هایی نسبت به آینده پیش روست که انتظار می‌رود مسئولان کمی به این امور توجه کنند چرا که مرغداران دیگر توان زیان مجدد را ندارند.

    فارغی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی برآنکه در اختصاص ارز به واردات واکسن مشکلی وجود ندارد، نظر شما چیست؟ بیان کرد: بنده هم می گویم مشکلی وجود ندارد، اما فرآیند تخصیص ارز به قدری طولانی است که تاخیر در تامین و واردات واکسن را به همراه داشته است.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه فرآیند تخصیص ارز قابل قبول نیست، افزود: اگرچه تولیدکنندگان قبول دارند که دولت با مشکلات و محدودیت هایی در تامین منابع مالی روبروست، اما می توان با اعمال مدیریت صحیح مشکلات را مرتفع کرد.

    وی در پایان در پاسخ به سوال دیگر که آیا موضوع انفلوانزا حاد پرندگان قابل پیش بینی است، تصریح کرد: اگرچه نمی توان گفت که موضوع آنفلوانزا حاد پرندگان قابل پیش بینی نیست، اما ممکن است با تغییر برخی سویه ها، اتفاقات غیر منتظره ای رخ دهد که اگر برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد، می توان انتظار داشت که تلفات و خسارت بیماری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر خواهد بود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *