×
×

وضع عوارض بر صادرات خرما درصورت افزایش قیمت در مبدا/خرمای ماه رمضان تامین است

  • کد نوشته: 7281
  • ۲۶ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که امسال حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن تا یک میلیون  ۲۰۰هزار تن تولید خرما در کشور داشتیم که نسبت به سال قبل تولیدات حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این افزایش تولیدات ما را مطمئن کرده که سال بدون کاستی را در بازار خرما خواهیم […]

    وضع عوارض بر صادرات خرما درصورت افزایش قیمت در مبدا/خرمای ماه رمضان تامین است
  • محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که امسال حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن تا یک میلیون  ۲۰۰هزار تن تولید خرما در کشور داشتیم که نسبت به سال قبل تولیدات حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این افزایش تولیدات ما را مطمئن کرده که سال بدون کاستی را در بازار خرما خواهیم داشت. از طرفی صادرات خرما نیز در ۱۰ ماهه سال جاری کاهش یافته است و به همین جهت خرما در انبارها به اندازه کافی  ذخیره شده است و مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نخواهیم داشت.

    وی ادامه داد: سال گذشته تولیدات خرما ۲۰ درصد کاهش یافت و در کنار آن با افزایش صادرات نیز مواجه شدیم. همین امر منجر به افزایش ناگهانی قیمت خرما شد و بازار عرضه و تقاضا به هم خورد. از طرفی به صادرکنندگان نیز با تاخیر ابلاغ شد که ارز حاصل از صادرات را بازگردانند یا با سامانه نیما تعامل کنند که همین تاخیر در ابلاغ نیز مشکلاتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرد.

    رییس انجمن ملی خرمای ایران با بیان این‌که دو هفته پیش نامه‌ای درباره تعیین عوارض صادرات خرما ابلاغ شد و جلساتی را با ستاد تنظیم بازار داشتیم،‌ اظهار کرد: بنا نیست در حال حاضر عوارضی ابلاغ شود و نرخ آن هم مشخص نشده است ولی بازارهای داخلی مرتبا رصد می‌شوند و اگر خرما در مبدا با افزایش قیمت مواجه شود، عوارض وضع خواهد شد و نرخ آن نیز با مشورت انجمن خرمای ایران خواهد بود اما در صورتی که تغییر قیمتی در مبدا نداشته باشیم، عوارضی نیز تعیین نمی‌شود.

    رشید فرخی با بیان اینکه بنا شد قیمت خرما در مبدا تغییری نداشته باشد و در مقصد نیز نرخ گذاری این محصول برعهده ستاد تنظیم بازار است، گفت: قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی در مبدا ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و با تلورانس جزئی اگر همین مبلغ بماند، عوارضی تعیین نمی شود.

    وی تصریح کرد: سعی داریم در بدنه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار نیز عرضه مستقیم داشته باشیم.

    رییس انجمن ملی خرمای ایران با بیان این‌که در وضعیت کنونی کشور سعی در ارزآوری داریم و صادرات این محصول می تواند اقدام مفیدی در این زمینه باشد، گفت: ممنوعیت صادرات خرما یا اخد عوارض برای صادرات آن، کارنامه صادراتی کشور را خراب می‌کند.

    وی در پایان گفت: در شراط فعلی تمام سعی خود را خواهیم کرد که خرما برای ماه رمضان با افزایش قیمت مواجه نشود.

    ایسنا

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *