×
×

ولع مصرف نمک نشانه‌ای از چه بیماری‌ها و وضعیت‌های بدن است؟

  • کد نوشته: 7140
  • ۱۲ بهمن ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • بیماری آدیسون غده فوق کلیه مسئول تولید هورمونهایی است که برای ادامه حیات ضروری هستند. بیماری آدیسون یک اختلال نادر است که منجر به کاهش میزان هورمونهای تولید شده توسط عدد آدرنال میشود. افراد مبتلا به این بیماری تجربه هوس نمک و سایر علائم از قبیل خستگی شدید و یا کمبود انرژی، پریدگی رنگ پوست، […]

    ولع مصرف نمک نشانه‌ای از چه بیماری‌ها و وضعیت‌های بدن است؟
  • بیماری آدیسون

    غده فوق کلیه مسئول تولید هورمونهایی است که برای ادامه حیات ضروری هستند. بیماری آدیسون یک اختلال نادر است که منجر به کاهش میزان هورمونهای تولید شده توسط عدد آدرنال میشود. افراد مبتلا به این بیماری تجربه هوس نمک و سایر علائم از قبیل خستگی شدید و یا کمبود انرژی، پریدگی رنگ پوست، فشار خون پایین، از دست دادن اشتها، کاهش وزن بدون علت، اسهال بلند مدت، لکههای تیره روی پوست بخصوص پوست صورت را دارند.

    استرس

    غدد آدرنال مسئول ترشح و انتشار کورتیزول هستند. این هورمون به تنظیم فشار خون و پاسخ بدن به استرس کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که بدن افراد با سطوح بالاتر سدیم، سطوح پایینتری از کورتیزول را در طول دورههای استرس آزاد میکند. ولع مصرف نمک یکی از راههای بدن برای مقابله با استرس غیر معمول است.

    سندرم بارتر

    در افراد مبتلا به این سندرم سدیم جذب نمیشود و هرچه نمک مصرف میکنند، سدیم آن از طریق ادرار از دست میرود. علائم اولیه این سندرم عبارتند از وزن کم، فشار خون پایین، ضعف عضلانی یا درد، احساس نیاز به ادرار مکرر، سنگ کلیه و یبوست.

    بارداری

    مادران باردار اغلب اسهال و استفراغ را به عنوان علائم اولیه بارداری تجربه میکنند. هر دوی این شرایط میتوانند منجر به کم آبی بدن و هوس نمک شوند.

    سندرم پیش از قاعدگی

    ​​​​چند روز قبل از شروع دوره قاعدگی طیف وسیعی از علائم از جمله نوسانات خلقی، از دست دادن خواب، و حتی میل شدید به غذا تجربه میشود. برای برخی از زنان هوس شدید به مصرف نمک نیز یک علامت دیگر است.

    کم شدن آب بدن

    بدن شما به حفظ سطح معینی از مایعات برای عملکرد درست نیازمند است. کاهش سطح مایعات بدن منجر به ولع مصرف نمک میشود. نشانههای دیگر از دست دادن آب بدن عبارتند از سرد شدن پوست و رنگ پریدگی، سرگیجه، احساس تشنگی، سردرد، کاهش ادرار، تغییرات خلق و خوی و تحریک پذیری، سریع شدن ضربان قلب، اسپاسم های عضلانی یا درد.

    عدم تعادل الکترولیت

    مایعات در بدن شما به حمل مواد معدنی حیاتی کمک میکنند و برای عملکرد درست اندامها ضروری هستند. سدیم موجود در نمک یک ماده معدنی است. مواد معدنی که به نام الکترولیتها شناخته میشوند، در صورت نامتعادل بودن منجر هوس نمک و به بروز علائمی از قبیل سردرد، تهوع و استفراغ، خستگی یا از دست دادن انرژی، گیجی، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خوی، سردرد، تشنج و … میشود.

    سلامت نیوز

    سرویس خبری: صنایع غذایی

    نویسنده: سارا اشتیاقی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *