×
×

ویروس کرونا امنیت غذایی ترکیه را تهدید می‌کند

  • کد نوشته: 7585
  • ۱۸ فروردین ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از احوال نیوز، کارشناسان می‌گویند، مجموعه اقداماتی که در ترکیه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، کافی نبوده و امنیت غذایی این کشور تهدید می‌شود و در صورتی که اقدام مناسبی صورت نگیرد عرضه مواد غذایی در این کشور کاهش خواهد یافت. این گزارش می‌نویسد، […]

    ویروس کرونا امنیت غذایی ترکیه را تهدید می‌کند
  • به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از احوال نیوز، کارشناسان می‌گویند، مجموعه اقداماتی که در ترکیه برای مقابله با ویروس کرونا انجام شده، کافی نبوده و امنیت غذایی این کشور تهدید می‌شود و در صورتی که اقدام مناسبی صورت نگیرد عرضه مواد غذایی در این کشور کاهش خواهد یافت.

    این گزارش می‌نویسد، دولت ترکیه به مردم اعلام کرد که در خانه بمانند و بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بسته شده و بسیاری از فعالیت‌ها در منزل و از راه دور انجام می‌شود.

    در این میان کارگران بخش کشاورزی، همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند تا به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، چرخ اقتصاد بچرخد.

    اما در این میان برخی کشاورزان معتقدند که در طرح طیب اردوغان برای ادامه فعالیت بخش کشاورزی، اهمیت این بخش فراموش شده است و آنها معتقدند که در فصل برداشت که فصل حیاتی است نیاز است این بخش با ظرفیت کامل خود فعالیت کند، اما به دلیل عدم حضور کارگران مسن و افراد دارای زمینه بیماری که بالاجبار در خانه می‌مانند به تولید محصول ضربه خواهد زد.

    علی‌اکبر ییلدیریم،‌گفته است بدون حضور کشاورزان در مزارع قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی خواهد بود. در صورتی که روستائیان  همگی به کشاورزان نپردازند با مشکل قحطی روبرو خواهیم شد.

    وی نوشته است در حال حاضر کشاورزان به دلیل مشکلات اقتصادی و نیز ویروس همه گیر کرونا با مشکلات جدی مواجه هستند و دولت باید برای تقویت بخش کشاورزی از آنها حمایت کند.

    ییلدیریم گفته است: برخی فکر می‌کنند که قفسه فروشگاه‌ها در هر زمانی می‌تواند تکمیل باشد، اما تصور آنها اشتباه است. این زمانی میسر خواهد بود که کشاورزان در مزارع مشغول باشند و مثل قبل به کشاورزی خودشان ادامه دهند و این در صورتی است که دولت در شرایط فعلی از آنها حمایت کند. لازم است دولت اقدامات حمایتگرانه از آنها داشته باشد. در غیر این صورت ما اگر از ویروس کرونا نمیریم از گرسنگی خواهیم مرد.

    وی نوشته است علیرغم اهمیت بخش کشاورزی در بسته محرک اقتصادی ۱۵ میلیارد دلاری این کشور بخش کشاورزی کاملا مغفول مانده بود و به جای آن به بخش‌های کم اهمیت پرداخته بودند.

    ییلدیریم با بیان اینکه کشاورزی برای روستائیان و کسانی که اطراف شهر هستند، بسیار حیاتی است، گفت: در چند روز گذشته بسیاری از کشاورزان مراتب نگرانی و ترس خود را از شرایط موجود مطرح کردند و گفته‌اند به رغم نیازی که دارند، اما قادر به رفتن به مزارع کشاورزی نیستند و اگر دولت از این بخش حمایت نکند در حقیقت آنها در فصل برداشت نخواهند توانست به حد کافی محصول تولید کنند. این فصل برای ترکیه بسیار حساس و مهم است.

    در این گزارش نوشته شده است: علاوه بر ویروس کرونا، فشارهای اقتصادی برای کشاورزان نیز بسیار است. به طوری که ارزش لیر ترکیه با رقم ۶.۶ در برابر دلار به کمترین میزان دو سال گذشته رسیده و باعث افزایش هزینه‌ها و بدهی کشاورزان شده است.

    کشاورزان بدهی‌های زیادی دارند و به حدی که آنها قادر نیستند حتی سوخت ماشین‌آلات کشاورزی خود را تامین کنند و دولت باید این مشکلات را در بسته اقتصادی خودش لحاظ می‌کرد و مسئولان دولتی نتوانستند این بخش را به خوبی مدیریت کنند. به همین دلیل نگرانی از مواجه شدن این کشور با کمبود مواد غذایی وجود دارد.

    همچنین کشاورزان این کشور از تعرفه‌ها گلایه کرده‌اند که باعث شده قیمت محصولات داخلی افزایش یابد.

    لازم به ذکر است که کشاورزان از عدم مدیریت بر ورود و خروج به روستاها گلایه کردند که باعث شده ویروس کرونا در محل فعالیت آنها گسترش یابد.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *