×
×

٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت

  • کد نوشته: 477458
  • ۱۷ بهمن ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، سید جواد ساداتی نژاد در نشستی خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسش درباره اینکه بخش خصوصی عنوان کرده کشور با کمبود ذخایر روغن مواجه است و بخش خصوصی در دو ماهه گذشته نه معامله‌ای […]

    ٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت
  • به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، سید جواد ساداتی نژاد در نشستی خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر در حال برگزاری است، در پاسخ به پرسش درباره اینکه بخش خصوصی عنوان کرده کشور با کمبود ذخایر روغن مواجه است و بخش خصوصی در دو ماهه گذشته نه معامله‌ای در این زمینه داشته و نه هیچ کشتی حامل روغن وارد کشور شده است، با بیان اینکه ابتدای هفته ٣٠٠ میلیون دلار برای واردات روغن اختصاص یافت، گفت: ذخایر استراتژیک روغن در بهترین شرایط قرار دارد.

    وی تاکید کرد که هیچ مشکلی در تأمین روغن وجود ندارد و ذخایر استراتژیک دولت نیز در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

    ساداتی نژاد در پاسخ به پرسش دیگر درباره افزایش قیمت برنج و اقدامات دولت برای تنظیم بازار این کالا گفت: در همین راستا از دیروز توزیع هوشمند برنج ایرانی آغاز شده و مردم می‌توانند به صورت هوشمند این کالا را خریداری کنند.

    وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه بسیاری سیاست‌های این وزارت خانه را در نابسامانی بازار برنج مؤثر می‌دانند و عنوان می‌کنند که برآورد اشتباه در آمار تولید و توقف چهارماهه واردات منجر به ایجاد چنین وضعیتی شده است، به خبرنگار مهر پاسخ داد: ما در کشور ٢.٢ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و ذائقه مردم کشور نیز به سمت برنج ایرانی است.

    محدودیتی در توزیع برنج نداریم

    ساداتی نژاد با بیان اینکه خشکسالی میزان تولید برنج را بین ٢٠ تا ٣٠ درصد کاهش داده است، افزود: همین مسأله در تأمین و عرضه محصول تأثیر بسزایی دارد ضمن اینکه ما نمی‌توانیم برنج ایرانی وارد کنیم.
    وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تأمین ارقام خارجی برنج به خوبی انجام شده و در حوزه ذخایر راهبردی نیز شرایط خوبی داشتیم که کسری بازار را از همین محل تأمین کردیم.

    ساداتی نژاد به پرسش دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه توزیع ١۵٠ هزار تن برنج از ابتدای بهمن ماه تا ١۵ بهمن (طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران) نتوانسته بازار را به تعادل برساند، آیا توزیع ٢٠٠ هزار تن تا شب عید برای این منظور کم نیست؟، پاسخ داد: ما هیچ محدودیتی در توزیع برنج نداریم و به هر میزان که لازم باشد برنج توزیع خواهیم کرد.

    وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در همین راستا توزیع برنج خارجی نیز به صورت هوشمند در تهران و سایر استان‌ها انجام می‌شود.

    ساداتی نژاد همچنین به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه عده‌ای از دخالت دولت در بازار برنج انتقاد کردند و معتقدند که دولت نباید در این حوزه ورود می‌کرد، گفت: علاقمند به دخالت در بازار نیستیم و در این راستا تلاش می‌کنیم که با اتحادیه‌ها تعیین تکلیف و امور را به آنان واگذار کنیم که البته این کار زمان بر است و نمی‌توان آن را در ٣ تا ۴ ماه انجام داد.

    وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد که با این وجود هر جا که نیاز باشد، دولت به نفع مردم و برای جلوگیری از سوداگری وارد عمل خواهد شد.

    با محتکران برنج به شدت برخورد می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه گفته می‌شود برخی کشاورزان برنج‌های ایرانی را دپو کرده‌اند آیا وزارت جهاد کشاورزی از انبارهای شمال کشور بازدید کرده است، توضیح داد که بازرسی جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و ما نیز تمام زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی را رصد می‌کنیم، زنجیره تولید و توزیع برنج نیز از مزرعه تا مراکز فروش مورد رصد قرار گرفته و ما تمام مزارع، شالی کوبی ها، انبارها و مراکز عرضه را بررسی و رصد می‌کنیم، در حال حاضر به این کار مشغولیم و افزایش نظارت‌ها نیز در دستور کار است.

    ساداتی نژاد تصریح کرد: پنج شنبه گذشته نیز در همین زمینه جلسه‌ای با تعزیرات داشتیم و با کسانی که محصول را احتکار کرده باشند به شدت برخورد می‌شود.

    قیمت مرغ قطعه بندی به زودی اعلام می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قیمت مرغ قطعه بندی خیلی بیشتر از نرخ بازار است، افزود: با اتحادیه‌ها صحبت می‌کنیم و به زودی قیمت مناسبی را برای مصرف کننده اعلام خواهیم کرد.

    ارز نهاده‌های دامی تا اسفند تخصیص یافته و برای فروردین نیز تمهیداتی اندیشیده شده است

    ساداتی‌نژاد همچنین درباره تأمین نهاده‌های دامی و مشکلات حمل این محصولات، توضیح داد: توزیع نهاده‌های وارداتی در سامانه بازارگاه براساس سهمیه تعیین شده انجام می‌شود.

    وی اضافه کرد: تأمین ارز برای واردات این محصولات نیز با شروع دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته و در آبان ماه یک میلیارد تومان تخصیص ارز داشتیم و ارز دیماه هم تأمین شده و اختصاص و انتقال یافته است.

    ساداتی نژاد افزود: برای ماه‌های بهمن و اسفند هم با دستور رئیس جمهور ارز تخصیص یافته است همچنین برای فروردین هم تمهیداتی اندیشیده شده است و هیچ دغدغه‌ای در این باره وجود ندارد ضمن اینکه اولویت برای طیور و گاو شیری است و بخشی را هم برای دام روستایی در نظر گرفته‌ایم.

    بیش از ۵٠ درصد توزیع میوه شب عید، هوشمند انجام می‌شود

    وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تمهیدات صورت گرفته برای تنظیم بازار و تأمین مواد غذایی شب عید گفت: ما از آبان‌ماه امسال تأمین محصولات را شروع کردیم و تلاش مان این است که بیش از ۵۰ درصد میوه مورد نیاز را از طریق سیستم هوشمند توزیع کنیم.

    وی تاکید کرد: توزیع هوشمند تجربه جهانی دارد و می‌تواند در تنظیم بازار تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.

    ساداتی نژاد با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی زمانبر است، گفت: برنامه‌ریزی‌های ما در سال ۱۴۰۱ خودش را نشان می‌دهد و شرایط امروز ناشی از برنامه ریزی هایی است که قبلاً انجام گرفته با این حال تلاش می‌کنیم به کمک اتحادیه‌ها بازار را کنترل کنیم. به عنوان مثال درباره محصولی مانند برنج که چقدر میزان کشت داشته باشیم یک برنامه زراعی مدت‌دار است ضمن اینکه بعضی مواقع شرایط اقلیمی بر تولید تأثیر دارد، مثلاً در سیل اخیر ۵۰ هزار تن سیب‌زمینی تولیدی خود را از دست دادیم.

    وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با این وجود قول می‌دهم که به کمک کشاورزان امنیت بر بازار حاکم باشد.

    ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها وجود دارد 

    ساداتی نژاد همچنین با اشاره به افزایش قیمت سیب زمینی با بیان اینکه ۶۰۰ هزار تن سیب زمینی در انبارها وجود دارد، گفت:  سیب زمینی مناطق جنوبی از جمله خوزستان و جیرفت نیز به زودی وارد بازار می شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. نباید اجازه بدهیم که رفتارهای سوداگران بر مصرف کننده تاثیر بگذارد و باید مراقب این رفتارها باشیم ضمن اینکه باید بدانیم که کشاورزی یک بنگاه اقتصادی است و واردات و صادرات هر دو باید باشد.

    خودکفایی در تولید برنج از پروژه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است 

    وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خودکفایی در تولید برنج از پروژه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در وزارت خانه این سوال مطرح شد که آیا می توان کسری یک میلیون تنی برنج کشور را در داخل تولید کرد یا خیر؟ که جواب این سوال مثبت بود ضمن اینکه برای تولید این میزان برنج به آب جدیدی هم نیاز نداریم و با آب سبز به راحتی می توان در دو استان شمالی کشور (گیلان و مازندران) این محصول را تولید کرد.  

    ساداتی نژاد تحقق این طرح را منوط بر اجرای عملیات زهکشی در استانهای مذکور دانست و ادامه داد: برای این منظور باید ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی شمال کشور زهشکی شود و به اعتباری بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که رقم بزرگی است ضمن اینکه اجرای این طرح نیز زمان بر است و بیش از ۴ سال طول می کشد.  

    وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای تامین مالی پروژه مذکور طرح هایی چون   فاینانس خارجی، کنسرسیوم های تامین مالی داخلی و اجرا از محل تهاتر نفت را مدنظر داریم و بررسی می کنیم.  

    ساداتی نژاد، قرارگاه خاتم الانبیاء را یکی از دستگاه های قدرتمند در حوزه اجرای طرح های زهکشی معرفی و اضافه کرد: به همین دلیل برنامه ریزی ها این است که از ظرفیت های قرارگاه مذکور در این زمینه استفاده کنیم. 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *