×
×

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان

  • کد نوشته: 475770
  • ۲۳ آبان ، ۱۴۰۰
  • ۰
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، اکنون صادرات محصولات کشاورزی از گلستان به طور عمده از سوی تجار بومی و غیر بومیان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون گنبدکاووس، بنادر امیرآباد و نوشهر و انزلی در استان های مازندران و گیلان و حتی گمرکات سایر استان ها به سایر کشورها از جمله آسیای […]

    پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان
  • به گزارش ایرانفودنیوز به نقل از ایرنا، اکنون صادرات محصولات کشاورزی از گلستان به طور عمده از سوی تجار بومی و غیر بومیان از طریق مرز زمینی و ریلی اینچه برون گنبدکاووس، بنادر امیرآباد و نوشهر و انزلی در استان های مازندران و گیلان و حتی گمرکات سایر استان ها به سایر کشورها از جمله آسیای میانه صورت می گیرد.

    طبق گزارش نهادهای مربوط با حوزه صادرات کالا از استان گلستان، سال ۹۸ (آغاز شیوع ویروس کرونا) ۳۰۴ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۴ میلیون دلار انواع کالا از این استان به کشورهای مقصد صادر شد که از لحاظ وزنی نسبت به کل صادرات استان هفده درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۴۶ درصد آن را شامل می شود.

    سال گذشته حدود ۲۶۷ هزار تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۱۱۱ دلار از این استان به دیگر کشورها صادر شد که به خاطر تداوم شیوع ویروس کرونا در مقایسه با سال ماقبل از نظر وزنی ۲۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹ درصد کاهش دارد.

    همچنین از این میزان صادرات کالای غیر نفتی سال گذشته در گلستان، از لحاظ ارزش دلاری ۷۰ میلیون دلار آن به محصولات کشاورزی از محصولات دامی و شیلات، لبنیات، سیب زمینی و خوراک دام و طیور اختصاص داشت.

    فعالیت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با بیش از ۸۰۰ بازرگان دارای کارت فعالیت، از ظرفیت های صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی  استان گلستان به شمار می رود که اکنون این عده با ۳۰ کشور دنیا و به طور عمده  با کشورهای آسیای میانه، صادرات کالا را انجام می دهند.

    به گفته کارشناسان و دست اندارکاران حوزه اقتصادی گلستان، نگاه ویژه دولت جهادی سیزدهم در ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی این استان می تواند آینده درخشان برای ایجاد نقشه راه مطمئن در تولید هدفمند برای بهره برداران، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و ارز آوری برای کشور و ایجاد فرصت شغلی جدید در منطقه فراهم کند.

    نیاز مهم گلستان

    معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: ایجاد و راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این استان یکی از ضرورت های رونق کشاورزی استان به شمار می رود و باید برای تسریع این نیازمهم تلاش جدی صورت گیرد.

    آمنه جمشیدی رودباری در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون محصولات تولیدی این استان به دلیل نبود بازار صادراتی محصولات کشاورزی در استان، بدون بازار می ماند و از ظرفیت صادرات این محصول به دلیل داشتن مرز ریلی، هو ایی و زمینی با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه به خوبی استفاده نمی شود.

    وی تصریح کرد: با توجه به این که گلستان قطب تولیدات کشاورزی کشور به شمار می رود و قرار گرفتن در همسایگی با کشورهای آسیای میانه و دسترسی آسان به بازار اوراسیا می تواند از ظرفیت پایانه صادراتی در حوزه کشاورزی به خوبی استفاده کرد.

    وی تاکید کرد: امروز یکی از خلاءهای سر راه توسعه صادرات بخش کشاورزی استان، تعلل در ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در منطقه است.

    پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان

    لزوم تقویت زیرساختهای صادراتی  

    نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: تقویت زیرساخت های صادرات محصولات کشاورزی در این استان از ضروریات در راستای رونق بخش کشاورزی منطقه به شمار می رود.

    امیر یوسفی افزود: وجود بازار اوراسیا، ظرفیت بسیار خوبی برای آینده رونق اقتصادی بخش کشاورزی استان فراهم کرده که باید به حوزه صادرات این بخش توجه ویژه شود.

    وی با بیان این که فرصت سرمایه گذاری در حوزه ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات از دست داده می شود، ادامه داد: باید برای صادرات محصولات کشاورزی استان با برنامه بلند مدت و هدف دار، نسبت به رفع موانع سر راه و ایجاد ساخت های لازم از جمله پایانه محصولات صادراتی، اقدام شود.

    به گفته وی اکنون از گلستان محصولات صادراتی از جمله سیب درختی، نارنگی، پرتقال، کیوی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، انواع صیفی جات، کاهو، کلم، خیار خاردار، رب گوجه فرنگی، میگو و توتون به سایر کشورها از سوی تجار بومی و غیربومی صادر می شود.

    دستیبابی به رشد تجارت کشاورزی 

    رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان معتقد است این استان برای توسعه تجارت در بخش کشاورزی به ایجاد و راه اندازی پایانه‌صادراتی تخصصی در این بخش نیاز دارد.

    مختار مهاجر در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تکمیل زنجیره تولید و ارزش و بهادادن به تولیدات استان، پایانه‌های صادراتی تخصصی برای محصولات کشاورزی از جمله گل و گیاه، شیلات، گیاهان دارویی، محصولات پروتئینی و باغی نیاز است.

    به گفته وی برای تحقق این مهم نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاهی بوده و تسریع در رفع موانع و جذب سرمایه گذاران است.

    گفته می شود برای اجرای طرح مزبور در گلستان، زمین ۱۲ هکتاری درمنطقه “قربان آباد” گرگان واقع در مسیر گرگان – آق قلا توسط سازمان جهادکشاورزی استان از چند سال قبل پیشنهاد شده بود.

    پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان

    بخش عمده تولیدات کشاورزی صادراتی است

    مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: توسعه صادرات محصولات زراعی و باغی استان با هدف حمایت از بهره‌برداران و ممانعت از خام فروشی، جزو اولویت اصلی کشاورزی استان است.

    سعید حسن پور افزود: بخش کشاورزی گلستان قابلیت زیادی در تولید محصولات زراعی، طیور، دام، شیلاب و آبزیان، باغی و گیاهان دارویی دارد که بخش عمده ای از این تولیدات پس از بهره وری می تواند به کشورهای همسایه صادر شود.

    وی ظرفیت های صادراتی شاخص بخش کشاورزی استان را با توجه به شرایط روز، در حوزه های  مختلف از جمله دام  و طیور، مرکبات، ادوات کشاورزی، میگو، زعفران و گیاهان دارویی ذکر کرد و گفت: برخورداری از پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان یکی از راههای ایجاد ارزش افزوده برای بهره برداران و توسعه صادرات کشاورزی بوده و سازمان پیگیر شتاب برای سرمایه گذاری است.

    پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان

    پایانه صادراتی زمینه ساز توسعه صنایع تبدیلی   

    معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این استان دارای قابلیت فراوان در تولید  محصولات کشاورزی، باغی و گل و گیاه دارد و کشورهای آسیای میانه بازار بسیار خوبی برای عرضه این محصولات بوده، ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی و گل و گیاه در استان می تواند زمینه توسعه صنایع تبدیلی و صادرات این محصولات را بیشتر فراهم کند.

    درویشعلی حسن زاده با اشاره به این که پیگیری برای ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مرکز استان تداوم دارد، افزود: هدف از راه اندازی این طرح، تجمیع امور اداری مربوط به صادرات کالا  است و دستگاه های اجرایی مرتبط با صادرات کالا در این محل مستقر و صادرکنندگان براحتی می توانند امور مربوط به صادرات محصولات خود را در یک محل، به صورت متمرکز و در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهند.

    وی اضافه کرد: همچنین وجود سردخانه ها و انبارهای بزرگ و واحدهای سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی در این پایانه، بازاریابی و  اصلاح نظام توزیع و تنظیم بازار محصولات کشاورزی ایجاد ارزش افزوده از دیگر مزایای این طرح است تا درآمد پایدار در بخش کشاورزی استان فراهم شود.

    به گفته وی برای راه اندازی این پایانه در استان، نشست هایی در کارگروه های تخصصی از جمله توسعه صادرات با حضور اعضای دستگاه های مرتبط انجام شده و نتیجه نهایی آن در اختیار جهادکشاورزی است.

    وی ادامه داد: تسریع در تامین زمین موردنظر اجرای طرح، نیاز به هماهنگی بیشتر بین دستگاهی از جمله جهادکشاورزی و راه و شهرسازی را برای جابجایی زمین دارد.

    حسن پور افزود: لازم است پیگیری در ایجاد این پایانه در استان با نگاه فرا استانی و ملی باشد، چون می تواند توسعه پایدار برای بخش کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده برای بهره برداران و  فعالان اقتصادی آن همراه داشته باشد .

    وی یادآور شد: برای تسریع در راه اندازی این پایانه در استان، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کارساز است.

    پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیاز ضروری گلستان

    پایداری رونق تولید

    یک کارشناس حوزه کشاورزی در گلستان معتقد است: ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان یکی از الزامات بوده و نقش بسزایی در حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و پایداری رونق تولید دارد.

    عید محمد فاروقی افزود: استاندار باید هرچه سریعتر برای رفع این خلا در بخش کشاورزی استان که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه این بخش بوده، ورود کرده و بیش از این ۲۲۰ هزار بهره بردار متحمل تداوم هر ساله ضرر نشوند.

    وی ادامه داد: گلستان علاوه بر داشتن جایگاه ویژه در بخش تولیدات کشاورزی در کشور، وجود فرودگاه بین المللی گرگان و گمرک اینچه برون گنبدکاووس دارای خط ریلی و زمینی و اتصال آن به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه، از ظرفیت های سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت ها و توسعه صادرات محصولات کشاورزی به شمار می رود.

    به گفته وی اکنون سرمایه گذار بخش خصوصی برای ورود به ایجاد طرح مزبور وجود دارد که باید زمین موردنیاز معرفی شود.

    کاهش هزینه تولید

    یک فعال اقتصادی اتاق بازرگانی گرگان گفت: ایجاد و راه اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در این استان بسیار خوب است چون موجب رفع گره های صادراتی، کاهش هزینه ها و رونق صادرات محصولات تولیدی این بخش می شود.

    روح الله شاهینی افزود: ارتباط ریلی با ترکمنستان و آسیای میانه، استقرار گمرک در اینچه برون گنبدکاووس، تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون، از جمله ظرفیت هایی هستند که برخورداری از راه اندازی پایانه صادرات محصولات کشاورزی را برای استان در سال های آینده دوچندان می کند.

    وی ادامه داد: برای برخورداری از این طرح اقتصادی و زیربنایی در استان، نیاز به سرمایه گذاری کلان است که باید مسوولان دستگاه های مرتبط برای عملیاتی آن شتاب بیشتری داشته باشند.

    شاهینی گفت: مسوولان دستگاه های مرتبط در استان قول رفع موانع و برگزاری مناقصه جذب سرمایه گذار ایجاد و راه اندازی طرح مزبور را برای آینده نزدیک داده اند.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: این اداره کل آمادگی لازم برای تامین زمین موردنیاز اجرای ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در این استان به منظور توسعه سرمایه گذاری در حوزه زیرساختی، رونق تولید و افزایش درآمد بهره‌برداران بخش را دارد.
    حسین محبوبی افزود: این نهاد منتظر درخواست جهادکشاورزی برای پیگیری زمین اجرای طرح یا ورود بخش خصوصی برای خرید زمین به قیمت کارشناسی بوده تا اقدامات لازم برای تامین زمین اجرای طرح انجام دهد.
    وی یادآور شد: اختیارات واگذاری زمین برای اجرای طرح تا سه هکتار در استان بوده و درصورت بیش از نیاز باید با سازمان ملی مسکن مکاتبه و مجوز دریافت شود.
    به گفته وی زمین مورد نیاز اجرای ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی در استان بیش از سه هکتار ایت که این اداره کل در صورت درخواست از سوی جهادکشاورزی یا بخش خصوصی پیگیری لازم برای پیگیری محوز تامین زمین و سپس طی مراحل اداری و عملیاتی شدن آن را انجام خواهد داد.

    استان گلستان با این جمعیت بهره برداران کشاورزی، در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد و از این ظرفیت می توان با ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در منطقه بهره بیشتری برد و ورود سرمایه گذاران را در حوزه واحدهای صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات باغی دامی  زراعی و شیلاتی در منطقه توسعه داد.

    سفر آیت الله سیدابراهیمی رییسی رییس جمهوری دولت جهادی سیزدهم به استان گلستان هم می تواند گره چند ساله بر روی زمین مانده توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان را برای همیشه رفع کرده و امید به فعالان اقتصادی و بهره برداران را برای پایداری رونق تولید افزایش دهد.  

    گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا در همسایگی سه استان مازندران، خراسان شمالی و سمنان و کشور ترکمنستان قرار دارد و در تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است به طوری که بخش کشاورزی این استان با ۲۲۰ هزار خانوار بهره بردار معادل ۳۸ درصد اشتغال خالص را به خود اختصاص داده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *