×
×

پذیرش ایده‌های نوآورانه در زمینه تثبیت کود فسفاته در خاک

  • کد نوشته: 9021
  • ۲۸ تیر ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به ‌ گزارش ایسنا، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری چالش‌ نوآوری در زمینه توسعه راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر نانوفناوری به منظور افزایش حلالیت کودهای فسفاته در آب و جلوگیری از تثبیت آن در خاک کرده است. عنصر فسفر دومین عنصر مغذیِ محدودکننده تولید محصول در بیشتر خاک‌های ایران است که نقش مهمی […]

    پذیرش ایده‌های نوآورانه در زمینه تثبیت کود فسفاته در خاک
  • به ‌ گزارش ایسنا، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری چالش‌ نوآوری در زمینه توسعه راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر نانوفناوری به منظور افزایش حلالیت کودهای فسفاته در آب و جلوگیری از تثبیت آن در خاک کرده است.

    عنصر فسفر دومین عنصر مغذیِ محدودکننده تولید محصول در بیشتر خاک‌های ایران است که نقش مهمی در متابولیسم گیاهی دارد و یکی از عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاه به شمار می‌رود. تأمین مقدار کافی فسفر باعث رشد سریع‌تر گیاه، افزایش رشد ریشه و زودرسی محصول می‌شود و در صورت کمبود این عنصر در خاک، کودهای فسفاته مانند سوپرفسفات تریپل، سوپرفسفات ساده و … استفاده می‌شوند.

    این عنصر در خاک به دو شکل معدنی و آلی یافت می‌شود. شکل معدنی آن، به صورت ترکیبات کلسیم، آهن، آلومینیوم، فلوئور و شکل آلی آن به صورت ترکیبات فیتین، فسفولیپیدها و اسیدهای نوکلئیک است. بر خلاف عناصری مانند نیتروژن، چرخه فسفر در طبیعت تنها بین اکوسیستم‌های خاکی و آبی در گردش است و این امر اهمیت نظارت و مدیریت چرخه فسفر را در خاک دوچندان می‌کند. در این راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه راهکارها و روش‌هایی مبتنی بر فناوری نانو جهت « اصلاح کود فسفاته به منظور جلوگیری از نامحلول شدن و تثبیت آن در خاک» چالش نوآوری را برگزار می‌کند.

    بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا ۱۲ مردادماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

    پس از اتمام مهلت ثبت طرح‌ها و غربال آن‌ها (ارزیابی اولیه غیرحضوری)، داوری حضوری طرح‌ها انجام خواهد شد و سرانجام طرح‌های برگزیده به مرحله دوم راه خواهند یافت. برگزیدگان مرحله نخست، ۳ ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود بسازند یا نمونه اولیه خود را تکمیل کنند. شرکت‌کنندگان برگزیده در مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷۰ میلیون ریال از حمایت‌های نقدی و غیرنقدی بهره‌مند می‌شوند. شرکت‌کننده‌ای که بهترین نتیجه را در ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به دست آورد، ضمن دریافت جایزه ۳۰۰ میلیون ریالی، می‌تواند از سایر حمایت‌های تجاری‌سازی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بهره‌مند شود.

    ایسنا

    سرویس خبری : گوناگون

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *