×
×

پرواز «مگس مدیترانه» در باغات مازندران/ آژیرها به صدا درآمد

  • کد نوشته: 479645
  • ۲۸ تیر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • مگس مدیترانه هرساله خسارت‌های زیادی به باغات و مزارع استان مازندران وارد می‌کند و شمار آن طی روزهای گذشته در باغات استان روبه افزایش گزارش شده است. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، آفت ناخوانده مگس مدیترانه میزبان‌های مختلفی دارد و باغات هلو، شلیل، مرکبات و غیره را هدف […]

    پرواز «مگس مدیترانه» در باغات مازندران/ آژیرها به صدا درآمد
  • مگس مدیترانه هرساله خسارت‌های زیادی به باغات و مزارع استان مازندران وارد می‌کند و شمار آن طی روزهای گذشته در باغات استان روبه افزایش گزارش شده است.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از خبرگزاری مهر، آفت ناخوانده مگس مدیترانه میزبان‌های مختلفی دارد و باغات هلو، شلیل، مرکبات و غیره را هدف قرار می‌دهد و کارشناسان توصیه می‌کنند که میوه‌های مانده روی درختان سریع‌تر برداشت شود.

    عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برپایی ۲۵۰ ایستگاه پیش آگاهی برای رصد مگس مدیترانه ای اظهار داشت: در باغات استان از غرب تا شرق تله‌های پیش آگاهی و مهار مگس نصب شده تا خسارت کمتری به این عرصه‌ها وارد شود.

    وی با اظهار اینکه حضور آفت بیشتر در باغات مرکزی استان و نواحی که باغات شلیل و هلو به صورت مختلط با باغات مرکبات وجود دارد، مشاهده می‌شود، افزود: در حال حاضر شرایط اقلیمی برای ظهور و رشد آفت مساعد است.

    مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران دمای بالا و رطوبت بالا را برای میزبانی آفت مناسب دانست و گفت: علاوه بر این میزبان‌های متعددی در باغات و خانه سراها وجود دارد که می‌تواند زنگ خطری برای همه باغداران باشد.

    پرواز «مگس مدیترانه» در باغات مازندران/ آژیرها به صدا درآمد

    زاغی خواستار رعایت اصول فنی از سوی باغداران شد و گفت: یکی از راهکارهای مهم، برداشت تمامی میوه‌های رسیده از جمله سیاه ریشه، انجیر، زردآلو، شلیل و نارنج باقیمانده از سال قبل است تا پل ارتباطی آفت قطع شود.

    یکی از راهکارهای مهم، برداشت تمامی میوه‌های رسیده از جمله سیاه ریشه، انجیر، زردآلو، شلیل و نارنج باقیمانده از سال قبل است تا پل ارتباطی آفت قطع شود

    مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هشدارهای لازم به باغداران برای مقابله با آفت در باغات آلوده داده شده است، گفت: برای اینکه آفت را مهار و کنترل کنیم نصب تله‌های جذب کننده به تعداد ۲۵۰ در هکتار می‌تواند از خسارت آفت جلوگیری کند.

    سال گذشته با اقدامات فنی و کارشناسی صورت گرفته شمار مگس مدیترانه در باغات مازندران کاهش چشمگیری یافت و افزایش دما هوا در تابستان جاری سبب ظهور نسل جدیدی از آفت شد که کارشناسان و باغداران آن را نگران کننده توصیف کرده‌اند.

    سودجویی دلالان روی بال‌های مگس

    احمدی باغدار مازندرانی که هرساله محصولاتش از آفت مگس مدیترانه ای خسارت می بیند، افزود: خسارت آفت سبب می‌شود تا دلالان و واسطه‌ها به بهانه‌های واهی هنگام خرید بر سر قیمت‌ها بزنند و میوه‌های درجه یک را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند.

    وی با اظهار اینکه طی سال‌های قبل دلالان به بهانه آفت مگس مدیترانه بر سر قیمت پرتقال و مرکبات زدند، افزود: این در حالی بود که محصولات سالم بودند ولی شایعه پراکنی سبب ضربه زدن به باغداران شد.

    پرواز «مگس مدیترانه» در باغات مازندران/ آژیرها به صدا درآمد

    ردیابی مگس مدیترانه همواره در باغات و مزارع مازندران صورت می‌گیرد و کارشناسان توصیه می‌کنند نسبت به محلول پاشی، انجام کاور اسپری، بیل زدن سایه انداز درخت و نصب تله‌های شکار برای مهار آفت مورد توجه قرار گیرد.

    در روزهای اخیر که جمعیت مگس مدیترانه روند افزایشی گرفته، نگرانی باغداران بیشتر شده است و اجرای طرح‌های اساسی برای مهار و مدیریت آن را از متولیان امر طلب می‌کنند.

    شکار مگس در تله‌ها افزایش یافت

    احسان عباسپور سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر این که برای مدیریت و پیشگیری از خسارت آفت، رصد و برپایی ایستگاه‌های پیش آگاهی ضروری به نظر می‌رسد از دستگاه‌های اداری، دهیاران، بهره برداران و غیره خواست تا در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی انجام دهند.

    وی با اشاره به اینکه شکار مگس در تله‌های فرمونی ایستگاه‌های پیش آگاهی در نواحی مرکزی استان افزایش یافته است، افزود: وجود میزبان‌هایی نظیر شلیل، هلو، ازگیل، آلوچه و غیره سبب گسترش کانون‌های آلوده شده است.

    عباسپور با اظهار اینکه در باغات سیاه ریشه پایش مستمر ایستگاه‌های پیش آگاهی صورت می‌گیرد، از باغداران خواست نسبت به برداشت کامل میوه‌های رسیده و حذف میزبان‌ها اقدام کنند.

    وی رعایت بهداشت کف باغ و حذف علف‌های هرز، جمع آوری هرگونه میوه ریخته شده و دفن آن را برای کنترل و مهار آفت ضروری دانست.

    شرایط آب و هوایی مازندران زنگ خطر گسترش کانون‌های آلوده را در باغات مازندران به صدا درآورده است. بیش از ۱۱۳ هزار باغ مرکبات در مازندران وجود دارد و گسترش آفت مگس مدیترانه منجر به بروز خسارت در این باغات خواهد شد.

    مهیا بودن شرایط سبب می‌شود تا حشرات و لارو این آفت تا شش ماه زنده بماند و روی میوه‌های درختان لانه گزیند و میوه‌های رسیده برداشت نشده از روی درخت و یا میوه‌های پوسیده زیر درخت، میزبان‌های خوبی برای این آفت هستند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *