×
×

پشتیبانی امور دام به داد مرغداران برسد/ مرغ ها گرسنه اند

  • کد نوشته: 4082
  • ۱۹ دی ، ۱۳۹۷
  • ۰
  • فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نبودِ نهاده های دامی، صنعت مرغداری را با بحران جدی روبرو کرده است، اظهار کرد: با وجود فشار‌ اتحادیه‌های استانی، موضوع را به شورای امنیت ملی انتقال داده […]

  • فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه نبودِ نهاده های دامی، صنعت مرغداری را با بحران جدی روبرو کرده است، اظهار کرد: با وجود فشار‌ اتحادیه‌های استانی، موضوع را به شورای امنیت ملی انتقال داده ایم اما متاسفانه تاکنون این چالش مرتفع نشده است.

    وی با اشاره به اینکه کِشتی‌های زیادی در بنادر روی آب هستند، افزود: عدم ترخیص نهاده ها از کِشتی، زمینه را برای افزایش قیمت و کمبود نهاده‌ برای عرضه به مرغدار فراهم کرده است که چنین شرایطی مطلوب نیست.

    طلاکش ادامه داد: با توجه به بحران کنونی نهاده های دامی از دولت انتظار می‌رود که  ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام را در اختیار مرغداران قرار دهد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بحث نوسان قیمت نهاده های دامی مطرح نیست، بیان کرد: با توجه به آنکه نهاده‌ ای برای توزیع به مرغدار وجود ندارد،  از این رو بحث قیمت مطرح نیست و تنها ممکن است مرغداران به سبب قرض به یکدیگر، نرخی را مطرح کنند.

    به گفته وی، با وجود آنکه صنعت مرغداری با چالش فقدان نهاده دامی در بازار روبروست، از این رو شرکت پشتیبانی امور دام باید به داد مرغداران برسد.

    طلاکش درباره اینکه با ادامه روند فعلی، تولید مرغ و تخم مرغ با چالش هایی روبرو می شود، افزود: در شرایط فعلی که امکان انتقال ارز برای واردات نهاده‌های اصلی خوراک مرغ وجود ندارد،  حال جای این سوال مطرح است که در صورت کمبود تولید مرغ و تخم مرغ چطور می‌توان اقدام به واردات برای تامین نیاز کشور کرد؟

    دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم گذار ادامه داد: با توجه به آنکه نهاده دامی در بازار وجود ندارد، بنابراین بحث ضرر و زیان مرغدار مطرح نیست چرا که با ادامه این روند صنعت مرغداری کشور به نابودی کشیده می شود.

    وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برای تولید تخم مرغ مطرح نیست، بیان کرد: با وجود آنکه ۸۰ درصد قیمت تمام شده تولید مربوط به خوراک دام است، از این رو با نوسان نرخ نهاده‌های دامی، نمی‌توان قیمت تمام شده‌ تولید تخم مرغ را اعلام کرد.

    طلاکش متوسط قیمت تخم مرغ در خرده فروشی‌های سطح شهر را ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: البته ممکن است در برخی مغازه‌های سطح شهر با نرخ‌های ۸۰۰ تا یک هزار تومان عرضه شود.

    وی درباره اینکه مرغداران از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی نهاده‌های دامی نسبت به هفته‌های قبل انتقاداتی دارند، افزود: با توجه به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی، در کلان، قیمت نهاده‌ها نباید تغییری داشته باشد، اما به سبب عدم ترخیص بار از کشتی و پرداخت  تاخیر خسارت، طبعا قیمت نهاده‌ها با نوساناتی روبرو می شود.

    این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه مشکلی در تولید و عرضه تخم مرغ وجود ندارد، تصریح کرد: اگر روند فعلی توزیع و ترخیص نهاده‌های دامی اصلاح نشود، بی شک تولید مرغ و تخم مرغ دچار مشکل می‌شود.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *