×
×

پشتیبانی امور دام مرغ را از واسطه‌ها می‌خرد/ ضرر مرغدار و سود ۳ هزار تومانی دلال در هر کیلو مرغ

  • کد نوشته: 8006
  • ۱۳ اردیبهشت ، ۱۳۹۹
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندین ماه است مرغداران کشور به شدت از وضعیت بازار، گلایه دارند و می‌گویند این صنعت در حال ورشکستگی است. آنها تولید مرغ را با نهاده‌های گران و چندین برابر قیمت انجام می‌دهند اما مرغ را در بازار پایین‌تر از قیمت تمام شده، می‌فروشند. آنها از وضعیت خرید حمایتی […]

    پشتیبانی امور دام مرغ را از واسطه‌ها می‌خرد/ ضرر مرغدار و سود ۳ هزار تومانی دلال در هر کیلو مرغ
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چندین ماه است مرغداران کشور به شدت از وضعیت بازار، گلایه دارند و می‌گویند این صنعت در حال ورشکستگی است. آنها تولید مرغ را با نهاده‌های گران و چندین برابر قیمت انجام می‌دهند اما مرغ را در بازار پایین‌تر از قیمت تمام شده، می‌فروشند. آنها از وضعیت خرید حمایتی مرغ که مدتی است از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور، برای متعادل ساختن بازار انجام می‌شود نیز گلایه دارند.

    مرغداران همچنین می‌گویند: قیمت نهاده‌ها در بازار کمیاب و گران است و علیرغم آنکه شرکت پشتیبانی امور دام از آزاد سازی این نهاده‌ها از گمرک، خبر داده بود، تا کنون در وضعیت بازار تغییری ایجاد نشده است.

    * خرید تضمینی مرغ به جای مرغ‌دار از دلال انجام می‌شود

    پرویز فروغی دبیرکانون مرغداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن تاکید بر مشکلات مرغداران،‌گفت:  متاسفانه شرکت پشتیبانی امور دام به جای اینکه مرغ را از خود مرغداران تهیه کند از واسطه‌ها می‌خرد و همین مسئله باعث شده تا در هر کیلو مرغی که واسطه‌ها از مرغداران خریداری می‌کند ۳ هزار تومان نصیب آنها شود.

    وی در توضیح این مطلب گفت: واسطه‌ها مرغ زنده را کیلویی ۶۳۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان از مرغداران خریداری می‌کنند و پس از تحویل به کشتارگاه برای آنها کیلویی ۷۷۰۰ تومان تمام می‌شود که البته این قیمت مرغ زنده است و شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز از آنها به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

    * واسطه‌ها نهاده را از پشتیبانی امور دام تحویل گرفته و دو برابر به مرغدار می‌فروشد

    دبیرکانون مرغداران کشور همچنین گفت: این واسطه‌ها و دلالان، به جای پول مرغ‌های تحویلی از شرکت پشتیبانی امور دام، نهاده می‌گیرد و آنها را به دو برابر قیمت، به مرغدار می‌فروشد. بنابراین در هر کیلو مرغ که واسطه‌ها به شرکت پشتیبانی امور دام می‌دهند، ۳ هزار تومان به جیب می‌زنند. در حالی که مرغداران با سخت‌ترین شرایط دست و پنجه نرم می‌کنند و این صنعت در آستانه ورشکستگی است.

    فروغی گفت:‌ واسطه‌ها ذرت را از شرکت پشتیبانی دام ۱۵۰۰ تومان در قبال مرغ تحویلی خریداری می‌کنند و به قیمت ۲۶۰۰ تومان به مرغداران می‌فروشند.

    وی تاکید کرد: متاسفانه رانت‌هایی در این صنعت وجود دارد که مرغداری کشور را به زمین خواهد زد.

    * اتحادیه‌ها برای خرید مرغ و توزیع نهاده قدرت کافی ندارند

    دبیرکانون مرغداران کشور در پاسخ به اینکه آیا امکان اینکه اتحادیه مرغداران خرید مرغ و توزیع نهاده‌ها را انجام دهد، وجود ندارد،‌گفت: متاسفانه اتحادیه‌ها ضعیف هستند و نمی‌توانند این کارها را انجام دهند و در این میان دولت هم خود را به واسطه وصل می‌کند.

    فروغی در پاسخ به اینکه وضعیت تامین نهاده‌ها چگونه است، گفت: سویا را کیلویی ۵ هزار تومان و ذرت را ۲۶۰۰ تومان خریداری می‌کنیم اما مرغ در بازار کیلویی ۹ هزار تومن است و طبیعی است با این قیمت‌ها وضعیت مرغدار چگونه خواهد بود.

    وی تاکید کرد: اخیرا نهاده‌هایی که از بازار می‌گیریم رنگ‌شان برگشته و سیاه شده و در برخی موارد هم کپک زده است.

    دبیرکانون مرغداران کشور  در مورد اینکه اخیرا مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از ترخیص نهاده‌ها از گمرک خبر داده بود، گفت: شاید نهاده‌ای آزاد شده باشد اما نیاز بازار آنقدر زیاد است که تاثیر آنچنانی در بازار نگذاشته است.

    خبرگزاری فارس

    سرویس خبری: دام طیور و آبزیان

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *