×
×

پیش بینی رشد ۵ درصدی تولید گوشت در سال جاری/یک گام دیگر تا خودکفایی

  • کد نوشته: 5058
  • ۱۷ تیر ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در ایران سالانه حدود ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید میشود و در محدوده ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات این کالا است تا نیاز کشور تامین شود. سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت از کشور خارج شود علیرغم این ها قیمت گوشت […]

  • به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در ایران سالانه حدود ۸۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید میشود و در محدوده ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات این کالا است تا نیاز کشور تامین شود. سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت از کشور خارج شود علیرغم این ها قیمت گوشت در بازار تقریبا دو برابر شد و گوشت های وارداتی هم به دست مصرف کننده واقعی نرسید.

    کارشناسان معتقدند دوای درد تنظیم بازار گوشت، پر کردن شکاف ۱۲۰ هزار تومانی تولید گوشت و رسیدن به خودکفایی است اگر از تولیدکنندگان حمایت شود و از ظرفیت‌های داخل به خوبی استفاده شود امکان رسیدن به خودکفایی و جلوگیری از خروج میلیاردها ارز وجود دارد.

    مرتضی رضاییمعاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: «پیش بینی می شود تولید امسال گوشت نسبت به سال گذشته ۴ تا ۵ درصد رشد کند.»

    معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: شاهد ما این است که در دامداری ها قیمت دام زنده به شدت پایین آمده و با قیمت پایین تری خرید و فروش می شود.

    به گفته این مسئول میزان کاهش قیمت دام زنده در دامداری ها بیشتر از ۱۰ هزار تومان بوده است و تاثیر آن بر قیمت گوشت بازار باید خودش را نشان دهد.

    به گزارش خبرنگار فارس قیمت گوشت در بازار که تا کیلویی ۱۲۰ هزار تومان هم افزایش یافته بود در روزهای گذشته در مرز ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

    رضایی در پاسخ به اینکه چرا به رغم  پیش بینی افزایش تولید و گزارش هایی مبنی بر واردات بیشتر در بهار نسبت به مدت مشابه سال گذشته قیمت گوشت در بازار با کاهش قابل توجه مواجه نشده است گفت وجود دلال ها در بازار مانع از کاهش بیشتر قیمت می‌شود بطوری که گوشت از دست تولید کننده تا رسیدن به مصرف کننده حدود چهار دست می چرخد و هر کدام از این ها سهم خود را دریافت می کنند و اجازه نمی دهند که قیمت گوشت در بازار پایین بیاید.

    در همایش بین المللی خوراک دام و طیور  که هفته گذشته در بوستان گفت وگو برگزار شدکارشناسان و مسئولان تاکید داشتند که کارخانه های خوراک دام کشور با ۴۰ درصد ظرفیت کار می کند این در حالی است که بزرگ‌ترین مانع توسعه دام در کشور وابستگی به واردات خوراک دام و طیور است.

     ۶۰ تا ۷۰ درصد خوراک دام و طیور کشور وارداتی است و به همین نسبت هم قیمت خوراک در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و گوشت موثر است اگر حمایتی از سوی مسئولان باشد تا زنجیره های تولید دام قوی تر گردد و خوراک دام در کشور تولید شود امکان افزایش تولید گوشت و شیر بیشتر وجود دارد آن موقع از خروج میلیاردها دلار ارز جلوگیری  خواهد شد.

    رشد ۵ درصدی تولید گوشت یعنی حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت است که نصف مسیر خودکفایی است.

    خبرگزاری فارس

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *