×
×

پیش بینی کشت ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در حال تحقق است

  • کد نوشته: 6669
  • ۱۰ دی ، ۱۳۹۸
  • ۰
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سطح زیر کشت گندم در حال تحقق است. وی با اشاره به اینکه تا پایان فصل […]

    پیش بینی کشت ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در حال تحقق است
  • علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سطح زیر کشت گندم در حال تحقق است.

    وی با اشاره به اینکه تا پایان فصل کشت زمان زیادی باقی نمانده است، افزود: طبق پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی قرار است امسال سطح زیر کشت گندم اراضی آبی به ۲ میلیون هکتار و اراضی دیم به ۴ میلیون هکتار برسد که تا تحقق این میزان چیزی باقی نمانده است.

    ایمانی از افزایش جزئی سطح زیر کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: اگرچه برای مقایسه دقیق سطح زیر کشت با مدت مشابه سال قبل تا زمان اعلام آمار سطح سبز باید منتظر ماند، اما در مجموع شرایط کشت خوب است.

    به گفته این مقام مسئول، آمار ها نشان می دهد در مناطقی که بارندگی داشتیم، مزارع سبز و یکنواخت هستند و با استمرار بارندگی های مناسب امیدواریم در مناطقی که بارندگی نداشتند، از آب باران بهره مند شوند.

    وی با اشاره به اینکه نگرانی مبنی بر کاهش سطح زیر کشت گندم نداریم، بیان کرد: در ابتدا بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی پیش بینی کرده بودند که سطح زیر کشت گندم به سبب اعلام نامناسب نرخ کاهش یابد که خوشبختانه این امر محقق نشد و تنها قدری سطح زیر کشت کلزا کاهش و به سطح جو اضافه شد.

    ایمانی افزود: نمایندگان مجلس به شدت پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هستند که امیدواریم به نفع تولید و استمرار پایداری خودکفایی گندم اتفاق مبارکی در بخش رخ دهد چرا که عدم افزایش نرخ خرید مطابق با قانون تمرکز منجر به چالش تولید و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور می‌شود.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره عواقب اصلاح نشدن نرخ خرید تضمینی گندم بیان کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده اصلاح نشود، کشاورزان تمایلی به تحویل گندم به مراکز دولتی ندارند که همین امر تولید این محصول استراتژیک را دچار چالش می‌کند، هر چند برخی کشاورزان به سبب تناوب کشت گندم با دیگر محصولات چاره‌ای جز کشت این محصول ندارند.



    نیازی به واردات گندم نداریم

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت واردات گندم گفت: تاکنون دولت اراده قطعی مبنی بر واردات نگرفته، چرا که می داند گندم به اندازه کافی در کشور موجود است و تنها به سبب نارضایتی کشاورزان از نرخ، بخشی از گندم تولیدی در انبارها ذخیره شده است.

    وی با اشاره به اینکه قیمت هر تن گندم وارداتی ۲۸۰ تا ۲۹۰ دلار است، بیان کرد: بر این اساس دولت برای واردات ۳ میلیون تن گندم به منظور ذخایر استراتژیک، ۳ هزار میلیارد تومان بیش از نرخ داخل باید پول بپردازد چرا که قیمت هر کیلو گندم خارجی با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و … برای دولت بالای ۳ هزار تومان تمام می‌شود.

    به گفته ایمانی، با وجود آنکه دولت برای ذخایر استراتژیک در نظر دارد گندم وارد کند، بنیاد ملی گندمکاران پیشنهاد داده که اگر دولت بر حسب قیمت جهانی اقدام به خرید از کشاورزان کند، ظرف مدت زمان ۱۵ روز این میزان از منابع داخل قابل تأمین است که بدین ترتیب نیازی به واردات نداریم.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: امسال حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شده که از میزان ۷.۸ میلیون تن تحویل دولت شده است و مابقی توسط بخش خصوصی خریداری، بخشی به عنوان خودمصرفی کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته و حدود ۳ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج و در انبار‌های کشاورزان مانده است.

    به گفته ایمانی، علی رغم آنکه بنیاد ملی گندمکاران شکایت خود را نسبت به اجرا نشدن قانون خرید تضمینی  به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است، از این رو کمیسیون کشاورزی مجلس در بودجه سال آینده به دنبال آن است که قیمت گندم را مقداری افزایش دهد.

    ایمانی ادامه داد: با توجه به پیگیری بنیاد ملی گندمکاران، سازمان بازرسی و کمیسیون کشاورزی مجلس قرار است در بودجه سال آینده قرار است ردیفی بیاورند تا براساس آنالیز هزینه های تولید قیمت گندم را افزایش دهند.

    وی با بیان اینکه برخی افراد به دنبال نابودی پایداری تولیدگندم هستند، بیان کرد: برخی افراد به بهانه واردات به دنبال آن هستند تا خودکفایی گندم را زیر سوال ببرند و با واردات پول به کشاورزان خارجی پرداخت کنند که این امر به زیان تولید داخل تمام می‌شود.

    نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه دولت تصمیم قاطعی برای واردات نگرفته است، اظهار کرد: با توجه به آنکه دولت به دنبال واردات ۳ میلیون تن گندم برای ذخایر استراتژیک است، از این رو همین میزان گندم دست کشاورزان است و نیازی به واردات نداریم.

    ایمانی در پایان درباره آخرین پیگیری‌ها پیرامون قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید، تصریح کرد: ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم تا قیمت پیشنهادی بنیاد ملی گندم‌کاران که همان ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده تحقق یابد.

    باشگاه خبرنگاران جوان

    سرویس خبری : کشاورزی و باغبانی

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *