×
×

چالش های برداشت انار و انجیر در نقطه صفر مرزی ارس

  • کد نوشته: 480234
  • ۲۶ مهر ، ۱۴۰۱
  • ۰
  • انار و انجیر، دو میوه بهشتی و خاص هستند که بازار میوه فروشان را در فصل پاییز زینت می‌دهد و در شهرستان جلفا و به خصوص بخش سیه‌رود که نقطه صفر مرزی کشور است، از سال‌های گذشته کشت می‌شود. به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، با ممنوع شدن […]

    چالش های برداشت انار و انجیر در نقطه صفر مرزی ارس
  • انار و انجیر، دو میوه بهشتی و خاص هستند که بازار میوه فروشان را در فصل پاییز زینت می‌دهد و در شهرستان جلفا و به خصوص بخش سیه‌رود که نقطه صفر مرزی کشور است، از سال‌های گذشته کشت می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری علوم وصنایع غذایی ایران (ایرانفودنیوز) به نقل از ایسنا، با ممنوع شدن کشت محصولات پر آب بری چون برنج در آذربایجان شرقی به دلیل خشکسالی، تولید محصولاتی مثل انار و انجیر در شهرستان جلفا توسعه یافته و تعداد باغات تولیدی این محصول افزایش یافته است.

    با گسترش تولید انار در سال‌های اخیر و افزایش عرضه آن به بازار، در کنار مشکل همیشگی نبود کارخانه‌های فرآوری، تولیدکنندگان را با موضوع قیمت پایین مواجه کرده است.

    انار جلفا غالبا به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و هرچند که قیمت پایین آن به سود مصرف کنندگان است اما کشاورزان از این قیمت راضی نبوده و خواستار صادرات و یا فراوری محصول خود هستند.

    کریم عالی زاده، یکی از کشاورزان نمونه و شاخص بخش سیه رود که باغش در حاشیه رود ارس قرار دارد، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره وضعیت باغ خود، گفت: باغ من به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع بوده و ۲۰۰ درخت انار و ۳۰۰ درخت انجیر دارم.

    گسترش تولید انار و انجیر سیه رود در ۱۰ سال گذشته 

    وی افزود: خدا رو شکر که از میوه و محصولم راضی هستم و مثل بقیه کشاورزان منطقه از سموم و کود جهادکشاورزی استفاده می‌کنیم اما با توجه به این‌که کشت انار و انجیر طی ۱۰ سال گذشته در منطقه سیه رود گسترش یافته است، به عنوان بهره برداران این دو محصول هنوز نیاز داریم تا اطلاعاتمان را در این خصوص افزایش دهیم.

    کنار رود هستیم اما آب نداریم

    وی با اشاره به وضعیت آب کشاورزی منطقه، اظهار کرد: کشاورزان حاشیه رود ارس برای آب پول نمی‌دهند اما به علت خشکسالی چند سال اخیر، علی رغم قرار گیری در کنار رود اما در تامین آب در مضیقه قرار داریم و آب به سختی به دستمان می‌رسد؛ برای برداشت آب از رود ارس نیز مجوزی به کشاورزان نمی‌دهند.

    این کشاورز با گذری به بحث سنددار کردن باغات و مشکلی که برخی باغداران با سند اراضی ملی دارند، گفت: ما زمین برای کشت انواع محصولات داریم اما اداره منابع طبیعی می‌گوید، برخی از این زمین‌ها جزو اراضی ملی هستند و حق کشت و ذرع نداریم. چندین سال پیش، پدرانمان در این زمین‌ها کار کردند و قلنامه داریم اما چون سند دار نشده‌اند، نقشه‌ها نشان می‌دهند که جزو اراضی ملی هستند.

    وی افزود: از طرف دیگر، اداره مرزبانی و اداره آب بخشی از بستر رود ارس را حصارکشی کرده و حق کشت تا چندین متر از زمین خود را نداریم.

    وی هم‌چنین با اشاره به قیمت پایین، انار در بازار، گفت: تولید انار با وضعیت کنونی صرف نمی‌کند و پیشنهاد می‌کنیم تا کارخانه فراوری محصول انار در جلفا راه اندازی شود و یا امکان صادرات به خارج از کشور را داشته باشیم.

    تولید متوسط ۱۴ تن انار در سیه رود

    شهریار محمداوغلی، رئیس جهادکشاورزی سیه رود با اشاره به وجود ۵۰۰ هکتار باغات زیرکشت انار در این بخش، گفت: از این مقدار، ۴۱۰ هکتار بارور بوده که به طور متوسط ۱۴ تن محصول انار از هر هکتار برداشت می‌شود و در باغات شاخص نیز این رقم به ۳۶ تن می‌رسد.

    فقط رب انار تولید می‌کنیم

    وی با بیان این‌که قره‌قابیخ و گلوشا از جمله ارقام کشت شده انار در منطقه سیه رود است، افزود: فراوری این محصول در شهرستان جلفا عمدتا به صورت رب انار بوده اما به دلیل کیفیت بالا و خوش طعمی آن بهتر است تا به صورت تازه خوری مصرف شود.

    تولید متوسط ۱۰ تن انجیر در سیه رود

    وی با اشاره به این‌که ۱۱۰ هکتار از باغات بخش سیه رود زیرکشت انجیر است، افزود: به طور متوسط ۱۰ تن از هر هکتار برداشت می‌شود و انجیر بدانا و  قره انجیر از جمله ارقام تولیدی در جلفا هستند.

    محمداوغلی ادامه داد: برداشت انار از ۱۵ مهر و برداشت انجیر از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود و باغات روستاهای نوردوز، دوزال، کردشت، اشتبین، نوجه مهر نظرکندی و … در بخش سیه‌رود این دو میوه پرخاصیت را تولید می‌کنند.

    وی گفت: تعداد ۳۰۰ بهره بردار در باغات انجیر و ۸۰۰ بهره بردار در باغات انار سیه رود فعالیت می‌کنند و صادرات محصول انار این بخش معمولا به استان‌های همجوار و تهران انجام می‌گیرد. با توجه به این‌که سیه رود یک منطقه توریستی بوده و گردشگران بسیاری از این منطقه گذر می‌کنند، مشتریان همیشگی انار و انجیر سیه رود بوده و دیگر نیاز به صادرات خارج از کشور این محصولات نیست.

    وی با بیان این‌که اکنون مشکل اصلی بهره برداران انار جلفا، قیمت پایین آن است، گفت: امسال با افزایش تولید انار، عرضه به بازار بیشتری داریم و در نتیجه قیمت محصول پایین تر از انتظار کشاورزان است که موجب نارضایتی آن‌ها شده است. 

    رئیس جهادکشاورزی سیه رود با بیان این‌که وضعیت تولید و فروش انجیر بهتر بوده و این میوه به صورت میان پر فراوری می‌شود و با قیمت بالایی به فروش می‌رسد، افزود: برای بهبود وضعیت فروش انار بایستی از کشاورزان حمایت بیشتری انجام بگیرد.

    وی در ادامه با بیان این‌که انار در منطقه ارسباران از ایام قدیم به صورت وحشی رشد می‌کرد، افزود: امروز با اصلاح الگوی کشت و برگزاری کلاس‌های ترویجی، کشت این محصول توسعه یافته است.

    وی در خصوص وضعیت آب کشاورزی این منطقه نیز گفت: کنار رود ارس هستیم اما با بحران آب مواجه هستیم. جهادکشاورزی برای مواجهه با بحران آب، تسهیلات قطره‌ای کردن باغات را به کشاورزان ارائه می‌دهد اما چون قطعات باغات منطقه سیه رود کوچک هستند، ارائه این تسهیلات به دلیل صرفه نداشتن قطره‌ای کردن قطعات کوچک با محدودیت مواجه است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *